Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Jak označovat nabízená piva

Pokud máme na čepu více piv a chceme se s nimi pochlubit, měli bychom je svým zákazníkům jasně, přehledně a atraktivně inzerovat. S tím si každý zkušený barman poradí, ale pár drobných postřehů snad nebude naškodu.

Hlavně se nesmí prezentace aktuálního pivního sortimentu podcenit. Nenechat zákazníky, aby se museli vyptávat (ale přitom musíme být připraveni na případnou otázku dobře odpovědět), ale umožnit jim, aby si výběr prošli sami a udělali si své „pivní menu“ v klidu podle sebe.

V Americe se ujaly tabule, na které se barevnými křídami píše aktuální pivní sortiment, a stejný způsob už přeskočil i k nám. Buď jednotlivé barvy slouží pro odlišení pivních stylů (jedna barva pro ležáky, další pro ejly, další pro belgie…), nebo se jednou barvou píšou názvy piv, druhou a třetí barvou různé charakteristiky. K těm se ještě dostaneme.

Příjemné a přehledné pro zákazníky jsou i velké obrazovky na baru a po lokále. Jejich obsah bývá někde i ke stažení přes místní wifi, popřípadě on-line dostupný i na webu či fejsbuku podniku. Za sebe bych jen prosil větší písmena, do těchto podniků nechodí jen mládež, ale i strejci mého věku a bez brejlí.

Co bych vůbec nedoporučoval a osobně nemám rád (a nejsem v tom sám), jsou různé ty listovací knížečky. Sice to dá možnost přiložit ke každému pivu delší text, avšak většinou bývají ty texty stejně jaksi hodně amatérské, hlavně je ale ono listování nepřehledné, protože piva nevidíte najednou a pořád se vracíte, pokud chcete porovnat tituly a rozhodnout si pořadí. (Takový bruselský bar Delirium má sice pivní menu jak tlustý telefonní seznam, se kterým by šlo zabít středně velkého psa, jenže u nich je to tradice už dvacet let, tedy od doby, kdy se bar dostal do Guinnessovy knihy rekordů coby hospoda s největší pivní nabídkou na světě – přes dva tisíce kousků). Stejně tak nedoporučuji různé ty stojací parávánky. Na stole či na baru by toho mělo překážet co možná nejméně.

Trochu na milost bych vzal jistou odvozeninu těchto na stole ležících krámů, tou je denní pivní list, připevněný klipsnou k nějaké tvrdé podložce (plexisklu), na něm pivo za pivem včetně charakteristik plus prostor na poznámky. To je bezva návod k zábavě. I když se vám pak může stát (jako třeba v pivovaru Three Floyds v Indianě), že pokud požádáte k menu o tužku a píšete si poznámky už k desátému dvanáctému titulu, začnou vás chodit okukovat, a když ve finále sjedete komplet menu 24 položek, přijdou si vás i vyfotit.

No, stejně se každý majitel či barman rozhodne ohledně formy prezentace piv podle svých možností a vkusu. Daleko důležitější je, CO je dobré o svých pivech zákazníkovi sdělovat. V tom je podle mne skvělým případem Aliance P.I.V. (pivně inteligentních výčepů), což je volné sdružení českých a moravských multitapů, které se vyznačuje právě jednotnou a stálou prezentací nabízených piv. Dělají to formou tzv. pivních listů. Každé pivo má svůj list a listy jsou vyvěšené nad barem nebo na nějaké nástěnce. Když pivo dojde, list se sundá, když se narazí nové, vyvěsí se nový list. List je předtištěný, jen se vždy vyplní příslušné kolonky. Co má takový správný pivní list obsahovat?

Na prvním místě plný název piva tak, jak ho uvádí výrobce. Zadruhé jméno pivovaru (stačí obchodní jméno, ne plný název firmy, jde přece jen o spotřebitele, ne celní úřad). Za jménem pivovaru je třeba uvést sídlo, tedy město (vesnici) popřípadě zemi, jde-li o import. Nejsme sice u vína, ale třeba u belgií by bylo dobré uvést, zda jde o Brabant, nebo lokalizovat pivo do Vlámska či Valonska. U amerických piv pak jméno státu, přeci jen v době vlny NEIPA je pro zákazníka zajímavé, zda jde opravdu o stát Nové Anglie, tedy o originál. Zajímavou kategorií jsou kočovné, nebo také létající pivovary, tedy ty, které nemají stálé sídlo. Zde je třeba na nich vymoci údaj, kde (u koho, ve kterém pivovaru) dotyčnou várku provedli.

Dalším podstatným údajem je informace o pivním stylu. Rozhodně nestačí členění podle platné české legislativy, protože ta vychází z pivního sortimentu z dob tak před padesáti lety. Pokud výrobce zařazení odbyde, je třeba ho přimět, aby dodané pivo stylem zařadil přesně. I kdyby to mělo zabrat celou větu. A mezi námi – ono to i lépe vypadá: čím složitější popis pivního stylu, tím pivo vypadá jako větší rarita.

Dále uvádíme stupňovitost v jednotkách EPM (extrakt původní mladiny). U některých piv s tím budeme mít problém, ale to spraví dodatečný dotaz na výrobce nebo dodavatele. Je nutno také uvést obsah alkoholu v objemových procentech. Nejen kvůli tomu, aby zákazník zvážil, kolik snese, ale také aby při porovnání alkoholu se stupňovitostí poznal, jestli jde o pivo hluboce prokvašené (a tedy v chuti lehčí), nebo prokvašené mírně (a tedy plnější). Zejména u tmavých piv prospěje věci uvedení i barvy v jednotkách EBC, ale to vám dá jen málo pivovarů. Zejména u piv typu IPA je skoro nutné uvést hořkost v jednotkách IBU nebo EBU, protože hořkost tento pivní styl prodává.

Bylo by také nanejvýš správné, kdyby byl uveden i jmenovitě sládek, který pivo spáchal, a pokud možno i autor receptury. Už proto, že některá jména jsou sama o sobě tou nejlepší reklamou. Sice u nás fluktuace mezi sládky nedosahuje úrovně fluktuace novinářů mezi redakcemi, přeci jen je ale jasné, že si sládek (nebo autor receptury) nese své know-how sebou a objeví-li se jinde, znalci vědí, co asi mohou čekat.

Pokud na pivním listu zbývá ještě místo, lze uvést nějaké zajímavosti. U ochucených piv třeba informaci o přísadách, u piv typu IPA použité chmely (zejména užité zastudena). Tady bych dodal, že u tzv. single hop piv (ejly, IPA, AM lagery), se užitý chmel uvést prostě musí, protože jinak celá jednochmelovost nemá smysl. Tato piva se dělají právě jen proto (i s vědomím, že nebudou zcela vyvážená), aby zákazník mohl rozlišit vlastnosti jednotlivých chmelových odrůd.

 No, radit barmanům, aby na konec napsali ještě cenu, to je asi zbytečné. Místo toho dodám přání, aby nějakého střeleného regulátora nenapadlo zavést i do tohoto byznysu povinnost uvádět cenu za litr, protože to pak ty dvoudeckové ochutnávkové kousky třeba vybraných amerických, dánských, holandských nebo i špičkových českých stoutů skoro nikdo nepil. Nebo ano? Snad ano, kvalita není zadarmo.

Tak na zdraví. Ale než si připijeme, přečtěme si inzerované údaje, pivo nám pak zachutná víc.    

   Psáno pro Barlife

Autor: Ladislav Jakl | pátek 1.2.2019 13:11 | karma článku: 21,18 | přečteno: 865x
  • Další články autora

Ladislav Jakl

Férové olympijské zápolení

Za týden odstartují v Paříži Letní olympijské hry. Po více než dva týdny budou jistě férově mezi sebou zápolit sportovci, sportovkyně (a ti další) v mnoha disciplínách.

19.7.2024 v 8:59 | Karma: 28,65 | Přečteno: 720x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Olympiáda schopností utrácet z cizího

Sotva se rozptýlil prach nad volbami do EP, už se nám hezky rozbíhá kampaň před podzimními volbami do Senátu a do krajských zastupitelstev. Bez ohledu na okurkovou sezónu.

11.7.2024 v 20:07 | Karma: 34,83 | Přečteno: 973x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Utopie a dystopie nejsou protiklady

Futuristickým literárním a filmovým příběhům jsme si zvykli říkat sci-fi, tedy vědecko-fantastické, i když v drtivé většině na nich není „vědeckého“ vůbec nic.

8.7.2024 v 19:39 | Karma: 23,63 | Přečteno: 426x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Ukrajina: osvobození, nebo dobytí?

Před několika dny prolétla našimi médii zvěst o soudu nad jedním Čechem, který údajně raboval na Ukrajině. Kromě informace poskytnuté prvoplánově ale z příběhu prosakuje i cosi implicitního.

7.7.2024 v 17:52 | Karma: 34,76 | Přečteno: 1045x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Diváku, naval prachy a mlč

Měl jsem ve středu zajímavé povídání se slovenským hercem a někdejším ministrem kultury Milanem Kňažkem – živě pro zprávy na Prima CNN.

28.6.2024 v 15:41 | Karma: 35,81 | Přečteno: 1068x | Diskuse | Ostatní
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 461
  • Celková karma 30,97
  • Průměrná čtenost 3972x
Novinář, muzikant, politický analytik a pivovarnický expert. 

Seznam rubrik