Společnost: Za hranou etiky a morálky je svět idejí - postmoderna
Často se setkáváme s tím, jak se lidé hrozí nad zpustošenou morálkou přítomnosti. Jakoby už neexistovaly žádné hranice a meze, o které by se zastavilo lidské jednání. A co hůř: jde daleko za tyto meze, do rovin, které přesahují představy lidí o tom, co je morální a pro společnost sebezáchovné. Nedávno mne přímo praštil do očí jeden článek, v kterém se pan ministr Kalousek hrozí, že většina lidí v ČR jsou bolševici. Ale je mu oponováno. Jsou to lidské postoje, které vzešly z určitého vyhodnocování jednání a konání s použitými prostředky, o kterých se říká, že jsou nemorální. Z jakého pohledu kdo hodnotí, co je morální a nemorální, odhaluje jeho osobní pojetí, které se nemusí podobat jinému osobnímu pojetí. Zarážející je, že obě strany vykřikují - bolševici, neobolševici, tedy jde o ideový spor, kdo je tady bolševik a čím se vyznačuje. Hrozí vzplanutí třídního boje? Má mít demokracie svého vykladače, jako církev svého papeže, aby říkal co je a není správné? A co je vlastně správné (dle úvah pana mistra Blažka)? Jak se zdá, svět se hroutí, nikoliv však ve své hmotné podobě, ale ve své ideové podobě. Jakoby až nyní začaly ožívat staré filozofie, které jen dřímaly a čekaly na svou chvíli. Položme si tedy, v době postmodernistických filozofií, pár základních otázek a podívejme se, jak si na ně různí lidé odpovídají. Lze zadržet čas? Lze zadržet člověka? A co je člověk? Jak daleko je k Bohu a jak blízko je konečná bitva o pravdy, které dvě nebo více stran drží, na každém konci, v zubech a tahají se zoufale o svou převahu nad tím na druhém konci. Sedm smrtelných hříchů, jak je známe z Bible jsou stále filozofickým rozměrem, který se nabízí k přemýšlení o jejich fungování a nenápadném přerůstání v obecně akceptované postoje.
Rozumět tomuto času je důležité - tak nyní myslí svět
Opravdu se nepamatuji, že by se od roku 1990 odehrával nějaký společenský diskurz o etice a morálce v tzv. postmoderní době. Pojmem "postmodernismus" je v poslední době velmi frekventovaný, ale zda je vůbec dobře pochopený, to je otázka. Nepamatuji se na jediný případ, že by se kdokoliv z vládní elity zabýval filozofickými otázkami a předkládal na základě definice "postmodernismu" diskusní témata. Ono je to důležité! Naučit se myslet a pojímat jevy v nových myšlenkových dimenzích umožňuje totiž lepší porozumění a snadnější dialog mezi dvěma póly, které jsou jasně vymezené svým bytím. Postmoderní filozofie je filozofický směr, který je kritický k základním předpokladům ve strukturách filozofie. Postmodernismus předpokládá, že mnohé, ne-li všechny, zdánlivé skutečnosti jsou pouze sociální pojmy, a proto podléhají změnám. Tvrdí, že neexistuje absolutní pravda, a že způsob, jakým lidé vnímají svět, je subjektivní a zdůrazňuje roli jazyka, mocenských vztahů, a motivací při tvorbě nápadů a přesvědčení. Zejména napadá používání ostrých binárních klasifikací jako mužské proti ženskému, bílá proti černé, realitu chápe v množném čísle. Postmoderní přístupy proto často zvažují způsoby, jak sociální dynamiku, jako je moc a hierarchie, ovlivňují lidské konceptualizace světa. A jak významné účinky působí na způsob poznání. Podle toho je konstruován a používán.
Postmoderní myšlení ve svých přístupech k poznání a porozumění často zdůrazňuje konstruktivismus , idealismus , pluralitu , relativismus a skepsi. Ale pro něho neexistuje, že je něco dáno - v ohledu například ochrany vdovy a sirotka.
Postmodernismus = relativismus: jak správně jednat - není jistota
Nějak z toho všeho vyplývá, že v otázce mravního relativismu nedovedeme určit, co je stejné jednání, protože víme, že se v různých dobách mění. V morálce a etice se jednání neobjasní určitě jen vnějším popisem, ale je důležité určit, co tím jednající osoba zamýšlí a proč tak jedná. Například o sebevraždě: v evropském prostředí se považuje sebevražda jako špatná, ale obětovat život za nějakou ideu nebo za druhého člověka jako vrchol hrdinství. Pro vnějšího pozorovatele však není snadné takové jednání od sebe odlišit - obojí má stejnou podstatu. Nebo - lhát se nemá, má se říkat pravda (lékař sdělí pravdu o zdravotním stavu pacientovi v každém případě). Avšak říkat pravdu špiclovi (s tím, že sebe nebo druhého ochráníma ostatní vystavím nebezpečí) je také špatné. Obojí se však řídí jedním pravidlem: neublížit nebo chránit druhého člověka. Ale také morální relativismus musí připustit, že je relativní - je užitečným varováním před přílišnou jistotou, že vždy a všude víme, jak máme jednat a jak ne.
Morálka může být něco jiného
Sartre kdysi řekl: "existence předchází esenci". Co to pro nás znamená? Člověk existuje (např. se objeví na scéně) a teprve poté definuje sám sebe. Pokud chceme pojímat člověka jako existenciální bytost, nedefinovatelnou existencionální bytost, pak v první chvíli není ničím. Až potom (co definuje sám sebe) on bude něčím, a on sám bude tím, jak se chápe sám. Není žádná lidská přirozenost, protože není žádný Bůh, který by přirozenost představoval. Nejen, že je člověk to, co chce být sám o sobě, ale je také je tím, co on chce být sám po tomto tahu směrem k samotné existenci. Tak praví Sartre.
... tři atestické postoje
Evan Fales ve svém eseji "zoufalství, optimismus, a povstání", se dovolává tří ateistických existenciálních postojů k životu (které nejsou vzájemně slučitelné). Tvrdí, že jsou určitou důstojností a závazek k pravdě. Bertrand Russell, říká, že "... jen na pevném základě neústupnosti k zoufalství, může se duše ve svém bytí od nynějška bezpečně postavit". Fales věří, že zoufalství je pouze jednou z možných reakcí na postoj k životu existencionálního ateisty. Ani další složka - optimismus - a další aspekty dobrého života, neochrání morálku. Tvrdí, že optimisté musí být opatrní, aby nedošli k fatalismu, a to zejména s neexistencí božské odplaty. Píše: "infantilizace lidstva ve vztahu k Bohu je jedním z nejvíce znepokojivých rysů křesťanského náboženského cítění, a to zejména v souvislosti s morálním úsudkem." Cesty optimismu utvrzují umělou morálku, ale také plodí náročné ideologie, které dochází k názorům, že morálka může být něco jiného. Další složka je vzpoura. Vzpoura je proti něčemu. Fales říká, že ateista se nebouří proti Bohu tím, že ho odmítá jako indiferentní vesmír. A pokračuje: "Ale jestli existuje Bůh, a že Bůh je Bůh Abrahamův, Izákův, Jákobův, a Ježíšův, pak já tvrdím, že je tam jeden postoj, který je legitimní a oprávněný. Je to vzpoura. " Příkladem existencionální krize je například román Dostojevského "Bratři Karamazovi".
Pravice, levice a očekávaný postoj k věcem veřejným
Tento velmi stručný exkurz do postmodernismu ukazuje, že lidé, ať vědomě či nevědomě, přebírají vzorce chování většiny, aniž by často přemýšleli, jaký důvod mají k určitému chování, postojům a vztahům, které nejsou rozhodně povzbudivé, leč možným vysvětlením k dojmu amorálnosti, bezzásadovosti a svévole je postavena víceméně očekávaná představa o cti v celém rozměru. V určitém modelu, který se nám nejasně rýsuje. Ne ze zkušeností, že bychom, kdy jindy takové zářné osobnosti spatřili a pobývali v jejich blízkosti. Je třeba však rozlišovat, jaký manipulační prostor dáváme spíše těm, kteří rozšiřují (svým pomyslně negativním chováním) hranice očekávaného (ať zákony či etickými pravidly) jednání a způsobují všeobecnou krizi, jejíž dosah může být povážlivý.
… jak udržet pomyslně žádoucí stav?
Jak se může člověk, společnost bránit, pokud pociťuje negativní tlak na změnu v postojích a chování i jednání, které je postaveno proti jejich vůli? Pravice či levice jsou pomyslnými ideálními postoji k veřejným věcem. Lidé většinou očekávají, že budou plnit svou činností programy, na kterých stojí a padá jejich filozofie, na níž zakládají své činy a postoje k otázkám veřejných věcí. Dobro a zlo, blahobyt a bída, pokoj a svár, materiální a nemateriální zájmy – to je daleko od problematiky bytí či nebytí. A na této rovině, jak se zdá, je dovoleno všechno. I naprosto bezprecedentní porušování zákonů, devastace norem chování a ohromný tlak na člověka, aby to strpěl ve jménu dosažení cílů – například odhlasovaní a přijetí zákonů, které způsobí vážné změny v chování a postojích lidí, které též opouští hranice představy společenského a osobního blaha, tedy touhy po harmonickém a „slušném životě“. Protitah bude vypadat tak, že lidé, kteří žili v klidu a pokoji, se pod vlivem nějakého impulsu k nepoznání změní a budou požadovat po svém okolí, aby to akceptovalo, „protože jiné cesty není“. Použitím zákonných prostředků (z pohledu etiky) se však situace nezmění.
… platí ještě všechna pravidla demokracie?
Zdá se, že všechny ideje, na kterých stojí demokracie v našich představách, odvozených z ústavy a listiny, ztratily na síle, tedy nejsou již plně akceptované. Místo nich se tlačí jiné ideje, jejichž původ je postaven na ekonomicko-politickém zájmu, navzdory naplňování kategorií dobra, etiky, práv lidí a oprávněných zájmů skupin. To však ještě neznamená, že zákonitě nastoupí násilí. Je však třeba přemýšlet nad tím, jak si stojí demokracie proti totalitě, zda to jsou v současné době dost vyspělé ideje, které osvobodí lidi z pasti postmodernistického vnímání bytí a poznání a co bude tím ideovým Mesiášem, který prosadí další stupeň poznání toho, co je dobro, blahobyt a štěstí a dá jiný rozměr a validitu představám, které se změní v zásady, na kterých bude stát nově probuzená společnost i vědomí člověka.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016