Společnost: Spravedlnost pro všechny
Zásahy spravedlnosti lze čekat od práva, od soudce, od rodičů, od učitelů a pro dítě je bolestné, když se místo spravedlnosti dočká křivdy a tento pocit křivdy v něm vrtá a hoří dlouhou dobu. Třeba bylo v očekávání, že spravedlnost se přikloní pouze na jeho stranu a funguje trochu jako pomsta těm, kteří mu ublížili. Jenže ono to tak není. Spravedlivý úkon není o tom, že by měl vyvolat pýchu, sebeuspokojení. V tom případě druhá strana zatouží oplatit pomyslnou křivdu a spor se znovu rozhoří. Ani božská spravedlnost není správně chápána - konečně na něho, nebo na ni došlo. Chtělo by to trochu pokory před spravedlností a také přemýšlení nad hloubkou i rozměrem jejího poslání, její samotné existence. Někdy spravedlnost zasáhne tak, že se pak její vyvolávači diví, stejně jako to dítě, že spravedlnost bolí.
Může být člověk spravedlivý?
Zajisté, že může, pokud usiluje o její mravní rozměr a má ho promyšlený. Není to o tom, že když se dva perou, třetí se směje. Spravedlnost není zlomyslná a ani dvojaká. Jejím posláním není vyvolávat zlo a prokletí; nakonec se vždy zlo obrátí proti nositeli zla. O spravedlnosti dumali lidé od nejstarších dob; nejstarší zákoníky a ústavy protosumerských civilizací a dalších následných starověkých společností obsahují ustanovení, které se snaží ze všech sil zjednat mezi lidmi ve společnosti rovnováhu a potrestat zlovůli mezi obyvateli. Pochopení fungování spravedlnosti je úkon moudrosti. Ale někdy je těžké ji přijmout, protože může mít nečekané dopady. Spravedlnost je také etická norma, ne vždy normativní. Jde o to, aby se lidé dobrovolně podřídili její váze ve sporu a unesli i negativní dopad a stále ji chápali v mezích etiky a potřebné rovnováhy v duchovním i praktickém životě, což bývalo vždy spojováno.
Lidé se vždy obávali křivdy
Když se ptáme, zda člověk může být spravedlivý a došli jsme k názoru, že do jisté míry v rámci etického chápání spravedlnosti může, zbývá prostor pro křivdu. Křivda je chybná úvaha a nedostatek v procesu zjednávání spravedlnosti. Rozhodně by se lidé měli proti křivdě bránit. Za prvé proto, že může vyvolat násilí, celou řadu dalších nedorozumění a nekončící nevraživost. Vzpomeňme si na celou řadu klasických příběhů, které řeší tento pozvolný proces, vedoucí k tragickému konci.Křivda je neetické jednání proti nevinnému a nikdy se s ní nesmíří, i kdyby byla stokrát omilostněna a vyrovnána. Je zásahem do autonomie osobnosti, do duševní rovnováhy. Není třeba vyvolávat dojem, že je to ublíženecký člověk, který se vyžívá ve svém utrpení, že lidé mají snést i křivdu a poučit se, jakou chybu udělali sami. Ono se snadno poukazuje na chyby druhých, jako by byly kamínkem na vahách paní Spravedlnosti. Vidíš, udělal jsi chybu, i když jsi jinak slušný člověk a teď se nediv, že jsi narazil na někoho zlomyslnějšího, než jsi sám. Zamysli se nad sebou, komu důvěřuješ, koho pokládáš za přátele, protože to jsou také jenom lidé, kterým jsi něco důvěrného svěřil, co má pro tebe váhu, ale oni to berou jako pouhou informaci, kterou lhostejně šíří dál. Je potom těžké o tom debatovat, jako to jsi neměl říkat, svěřil jsem to jenom tobě, nevěděl jsem, že mé tajemství považuješ za předmět ke klevetám. Ale kdo udrží v sobě tajemství, když tak trápí, pálí a chce prostě ven. A proto je chytrá bajka o vrbě, které je lepší všechno svěřit, pokud ovšem na ní nesedí užvaněná bytůstka. Je správné se bránit křivdě, když už nastala a je lepší se nedopouštět zbytečných chyb.
Spravedlnost a právo
Mají se lidé spíš dovolávat spravedlnosti než práva? Dopady spravedlnosti, po které lidé touží, mohou mít nečekaný dopad na obě sporné strany. Ten, který očekával úplnou satisfakci se nestačí divit, že také dostane svůj díl. Pak si myslí, že se mu stala nespravedlnost. Nezná totiž její údery. Právo však má jinou funkci. Uspořádává rovnováhu mezi dvěma stranami. Ten co dluží, musí vrátit dluh svému věřiteli. ten kdo pomluvil musí strpět následky podle zákona, ten, kdo kradl, musí strpět trest, pokud ukradený předmět nemůže už vrátit, ten kdo někomu fyzicky ublížil, musí se vyrovnat s nemalou částkou odškodnění. Pokud lidé právo ctí, pak je pro ně nástrojem k vyrovnání nesrovnalostí, jak praví zákon. Ale pozor, i právo nemusí být zdrojem uspokojení a může vyvolat pocit křivdy, že nebylo dáno zadost zadostiučinění. Může se úspěšně nebo neúspěšně odvolat a táhnout svůj proces celé roky, což ho může stát spoustu peněz. Dovolá se práva, ale může přijít, jak se říká, o střechu nad hlavou.
Proč byl Sókrates odsouzen k trestu smrti?
Nemohu si pomoci, abych nepomyslela na jeho tristní příběh. Víte, on se nebránil křivdě, když ho obviňovali, že je bezbožník a že kazí mládež. V jeho době byla módní sofistika, která neměla za cíl hledat pravdu a spravedlnost, ale vyvinout techniku moci. Sókrates odsuzoval takové prázdné žvanění, on byl moudrý a proto mluvil moudře a neobhájil se. Je to pro nás také veliké ponaučení, i po řadě let, kdy se tento příběh odehrál. O tom, co je moudrost, je třeba hodně přemýšlet a i překonat lenost a začíst se do mudroslovné literatury, kde najdeme jisté kořeny. A pak to s moudrostí risknout, když už lidé ztrácejí vůli i víru ke spravedlnosti, která ať je to s ní, jaké je, je třeba.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Prodej bytu 2+1 56 m2 (Jednopodlažní)
28. října, Liberec - Liberec VII-Horní Růžodol
3 400 000 Kč
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016