Společnost : O právu a morálce i potrestání bezpráví

Následující článek pojednává o citlivém tématu, o právu a morálce. Není snadné se ho zhostit, ale považuji za důležité o něm uvažovat i přes obtíže, které sebou přináší. 

 

Nesnadné cesty k potrestání bezpráví

Touto otázkou se zabývalo mnoho velikánů v dějinách, neboť je smutné, že klid a pokojný stav trval velmi krátkou dobu, jak o tom píše Boëthius ve své filosofii utěšitelce. Všimněme si, že lidé se těmito problémy potýkali v nejstarších dobách a k nám doléhají jména antických osobností, poznamenaná právě bezprávím. Ale také jména, která jsou významná hledáním cest k nastolení práva proti bezpráví, i když jsou spojená s násilnými převraty a neštěstím. Nám bude stačit, nahlédneme-li do doby nedávné, kterou ve velké většině pamatujeme, do dějin 20. století, které lidské moderní společnosti zvlášť nezdobí. Jde o totalitní režimy obecně, kdekoliv. Cílem tohoto článku je vhled do problému práva a morálky z pohledu soudu a právních nástrojů k posouzení a odsouzení viny v dobách revolučních zvratů a mocenských změn z teoretického hlediska.  

Hodnocení dějinné epochy

Po pádu totalitních režimů 20, století nebylo snadné najít oporu pro právní postih zločinů o dobové zákonodárství. Represe a teror, které byly nástroji moci, měly administrativní povahu a zákonný právní podklad byl formální. Jedno však bylo výjimečné: nebývalým způsobem se mohl rozšířit zorný úhel právního posuzování stíhaných zločinů a právo se otevíralo k metajuristickým hodnotám a principům. Právní hodnocení zločinů svrženého režimu ale současně i přináší dle Kozáka, "autoritativní hodnocení dějinné epochy, v nichž byly spáchány, což může často přispět ke konstituování duchovních hodnot nově budovaného řádu". I když je právo zaměřeno na reglementaci budoucích právních vztahů, přesto se při aplikaci obrací do minulosti a události hodnotí nejen z jejich důsledků, ale také jako historické skutečnosti. Trest má nejen odstrašit, zajistit úctu právu do budoucna, ale jeho odvěkým morálním posláním je i odplata a tento retribuční aspekt velmi zřetelně vystupuje do popředí v dobách revolučních zvratů a dramatických mocenských změn. 

Exkurz:

Hans Georg Gadamer formuluje poslání historiografie takto: "Historické poznání je vždy dosažitelné v určité historické perspektivě, sám jeho nositel je vždy dějinnou bytostí. Úlohou dějinného vědomí je úsilí o překonání vlastní relativity, které je zároveň podstatou objektivního poznání v humanitních vědách. Toto historické vědomí však nikdy nemůže dosáhnout plného ztotožnění se svým předmětem  ve smyslu jednoty vlastních a cizích názorů a představ. Porozumění dějinám pak vyžaduje vyvinout v sobě řadu perspektiv, jimiž se nám minulost představuje. Samo historické poznání, která nemá povahu vědění absolutně objektivistického, je historickým procesem a historickou událostí".  

J. F. Lyotard, otec postmodernismu, nabízí řešení konfliktů, které vznikají při paralelním využívání odlišných metod jednotlivých vědních disciplín, což bývá často provázeno konfrontací jejich svébytných, paralelních slovníků, partikulárních systémů, které určují vlastní podmínky platnosti jednotlivých výpovědí, tak, se přistoupí k respektování pravidel jednotlivých jazykových her a rozdílností sféry etiky a poznávání, Je přitom nutné se vzdát naděje na nalezení jednotného, hegemonního principu spravedlnosti a spíše přijmout myšlenku L mnohosti spravedlností, z nichž každá je definována ve vztahu k pravidlům specifickým pro příslušnou hru. Žádná z jednotlivých her není přitom správnější neb legitimnější než jiná.

Institucionalizovaný teror

Organizované zlo se od běžné kriminality liší tím, že není pouhým řetězcem izolovaných útoků proti právnímu řádu. Například v procesech se zločiny totalitní minulosti je neochotně připouštěn argument morální ekvivalence mezi obviněným a žalobcem, ale na lavici obžalovaných sedí pouze poražený (k tomu Arendtová). A tak před očima veřejnosti je skryta složitost a mnohoznačnost minulosti, která nemusí být v celé své váze a šíři důsledně pochopena. Ovšem právní nazírání na minulost a na jednotlivé skutky zločinného jednání si nemůže zcela osvojit metodiku a jazyk historiografie, stejně jako nemůže a nesmí si osvojit morální jazyk viny.

Narativní pojetí právního hodnocení minulosti

Kozák upozorňuje, že "aplikace práva se nedostává pouze do konfliktu s historiografií, ale může se zpronevěřit i svým vlastním vnitřním pravidlům a limitům". Důraz na vyprávění příběhu je spojen s rizikem překročení neznatelné hranice mezi kritickou analýzou a morální intuitivností. Aplikace práva vede k povrchnosti, v poznávání zkoumaných jevů, v chování obžalovaného má právní relevanci jen určití konkrétní jednání, klasifikované na základě obecných právních kategorií. Kozák soudí, že úskalí komplexního pohledu na zločiny totalitní minulosti musí být podstoupena, protože pouze vykreslení širších souvislostí projednávaných provinění mnohdy před zákonem legitimuje potrestání osob odpovědných za rozsáhlé bezpráví překračující svým rozsahem možnosti jednotlivce nebo úzké skupiny pachatelů.

Narativní pojetí přesvědčuje posluchače, že pachatel není obětním beránkem a umožňuje objasnit společenskou nebezpečnost posuzovaného jednání (k tomu: Jeruzalémský trestní soud proti Eichmanovi).  

Metapříběh a rozkol mezi právním a morálním odsouzením

Postmoderní liberální pojetí odmítá "metapříběh" a pojetí kolektivní paměti jednotlivých soutěžících pamětí se odchyluje od Durkheimovy koncepce konsensu, který je založený na mravních hodnotách. Do popředí historiografických metod se dostává hermeneutické pojetí, založené na výkladu a interpretaci textu. A tak právo vytěsňuje z veřejné sféry autoritativní tvorby dějin do sféry vztahu poškozeného a pachatele. Zatímco autoritativní právní rozsudek zůstává pouze v rovině trestněprávní, morální odsouzení je ponecháno veřejné sféře, čímž se však neoslabuje právo, protože otevřeností vůči vnější sféře pluralitních morálních soudů je téměř nemožné napadnout rozsudek jinými, než právními argumenty. Otázka pravdivosti hodnoty právních výroků je úzce spjata s tématem interpretace (výkladu),

Objektivita či správnost morálních a právních soudů musí být vnímána pouze v rovině morálních a právních argumentů. Pokud morální a interpretativní argumenty mají smysl a sílu pouze proto, že působí jako součást kolektivního lidského vědomí, nemohou mít absolutní pravdivostní hodnotu.Rozkol mezi morálním a právním odsouzením je jednou z možností rozdílu.

Žalobce v obžalobě, soud v rozsudku, překládají příběh, v němž je člověk zobrazen jako individuální, svobodný subjekt, který se rozhodl jednat určitým způsobem a příběh obžalovaného je teprve dodatečně zakomponován do celkového příběhu dějin a prostřednictvím něho také vysvětlen, Jeho vyprávění je však doménou historiografie, jejíž těžiště, jak praví Kozák, nespočívá pouze v hodnocení a posouzení čin jednotlivce, ale zároveň sleduje dlouhodobé společenské a institucionální změny, jichž jsou osudy jednotlivce jejich nedílnou součástí.

Právní výklad je tak schopen začlenit individuální skutky do rámce dějin pouze na základě jejich typizace a ojedinělý čin se tak stává projevem určitého modelu jednání, jemuž je přiřazen konkrétní dějinný význam a morální hodnocení. Nutnost stíhat zločiny totalitních režimů si vynucuje vměstnat tyto mimořádné zločiny do úzkých právních kategorií a z toho vyplývají dvě volby: revidovat pozitivní právo, nebo před normami pozitivního práva upřednostnit normy přirozenoprávní. Volba první varianty nezbytně svede na cestu, která vyústí v retroaktivní právní úpravu, druhou alternativou je cesta extenzivní aplikace práva. Retroaktivní právní úprava je dílem zákonodárce, reinterpretace stávajících norem psaného pozitivního práva přísluší výhradně soudu.

Obě cesty se liší formálně právními prostředky apologetické argumentace. Rozhodně nikdo nemůže očekávat, že trestněprávní normy budou na případy viníků používány rutinně.   

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

Zdroje a literatura

Kozák, J. Právně teoretická východiska postihu zločinců totalitních režimů. Právník č. 5, rok 2004

H. G. Gadamer.  Problém dějinného vědomí, Praha, 1994

D. E. Litowitz,     Postmodern Philosophy and Law, Lawrence, 1997

Hannah Arendt,  Eichmann v Jeruzalémě. Zpráva o banalitě zla. 

Dostupné z: https://monoskop.org/images/5/57/Arendt_Hannah_Eichmann_v_Jeruzaleme_zprava_o_banalite_zla.pdf. [cit. 08 -01- 2016 ]     

 

   

 

Autor: Irena Aghová | pondělí 1.8.2016 0:38 | karma článku: 27,10 | přečteno: 375x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 12,04 | Přečteno: 138x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 15,71 | Přečteno: 317x | Diskuse | Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 15,81 | Přečteno: 272x | Diskuse | Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 14,41 | Přečteno: 239x | Diskuse | Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 16,26 | Přečteno: 343x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.

8. května 2025  18:45,  aktualizováno  19:54

Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...

Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu

8. května 2025  13:53

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy

9. května 2025  12:08

Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....

Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku

7. května 2025  14:42,  aktualizováno  21:42

Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...

Maturanti zjistí výsledky obávaných testů. Proti matematice i češtině vznikly petice

15. května 2025

Přes deset tisíc podpisů nasbírala petice proti letošnímu maturitnímu testu z matematiky. Ještě o...

Vzali mě na střední? 160 tisíc uchazečů se dozvídá výsledky přijímaček

15. května 2025

Po měsíci čekání se dnes 160 tisíc uchazečů o studium na středních školách či víceletých gymnáziích...

Filipínská hra o trůny: mocenský střet, kde viceprezidentka hrozí prezidentovi smrtí

15. května 2025

Premium Tak působivé drama by snad nevymyslel ani William Shakespeare. Na Filipínách do sebe dva mocné...

Fiala je popleta a nemá argumenty. Volby rozhodne peněženka, říká Schillerová

15. května 2025

Premium Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová o politice vlády, ekonomice, bezpečnostní situaci i volební...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.