Mravní hodnoty: Je liberalismus bez hodnot?
Možná, že problém je jen v mylném výkladu
Demokracie je pro dospělé lidi, u kterých se dá předpokládat, že jsou vyzrálí a jsou schopni přijmout dar svobody, která je jim nabízena. Ale současně ve společnosti existují lidé, kteří jsou neradi omezováni a také neuznávají možnost nebo nutnost sebeomezování a svou svobodu, na kterou mají plné právo berou jako nárok na jakékoliv jednání, konání a chování, které je sice v mezích zákona, ale přitom z určitého pohledu nemusí být vnímáno jako etické a také neohrožující. Zákony se etikou nemohou zaobírat, protože etika jsou nepsaná pravidla, u kterých se předpokládá, že je moderní a zralá osobnost zařazuje do svého osobního systému hodnot a tak se to zdá samozřejmé, že lidé požívají svou svobodu neomezeně, ovšem v intencích platného práva, které je v zájmu všech upraveno do procesů a pravidel a diktováno státní vůlí. Svoboda trhu však považuje právo za svazující a tak se setkáváme s pravidly, které jsou sice zákony dány, ale které mají tzv. dispozitivní charakater, v jehož rámci se může člověk rozhodnout, na své riziko a za předpokládaných znalostí a odpovědností za své jednání, konání a chování, jak se smí od daného psaného pravidla odchýlit, ale v rámci pravidel. To znamená, že tu jsou hranice, které, když překročí, může se dopustit protiprávního jednání až trestného činu. Tedy, zjednodušeně řečeno, člověk si nemůže dělat co chce, jednat jak chce, chovat se jak chce a ohrožovat společnost. Na jedné straně stojí svoboda, na druhé straně stojí otázka schopnosti sebeomezování na základě vlastního rozhodnutí o vlastních hodnotách, které člověk přijímá zkušeností, výchovou i nastavením svého bytostného života ve svůj prospěch, aby uspěl. Protože celý systém je postaven, podle mého soudu, na úspěšném způsobu života ve zdánlivě neomezeném prostředí.
Rovnováha, odpovědnost a etika
Stát prostřednictvím svých orgánů, za kterými musíme vidět i lidské bytosti nejrůznějším způsobem naladěné, je povinen chránit státní území, občany i zákonnost, protože stát je stejně vázán zákony jako občané. A samozřejmě, že je nutné stále střežit tuto velmi citlivou rovnováhu a přesně vědět, co je možné a co možné není, aby nebyly porušovány svobody jednotlivců, celého státu a chování, konání a jednání nesmí být protiprávní až trestné. Je však nutné počítat s tím, že ve společnosti je spektrum nejrůznějších tendencí i názorů, které mohou vyústit i v ohrožení rovnováhy společnosti, která se vlivem nejrůznějších situací může vychylovat k tomu či onomu modelu, který se jí nabízí, pokud se cítí ohrožena ve svých zájmech a právech.
... lidé v osidlech
Mohli jsme to názorně vidět v období tvorby reformních zákonů. Myslím, že v té době, kdy lidé, kteří reformy tvořili, velmi rozjitřili společnost, která se začala radikalizovat, což byla těžká chyba, protože některé výroky byly mírně řečeno neuvážené a chyběla citelně rozumná komunikace, spuštění široké debaty o krocích, které vláda hodlala učinit a lidé se začali obávat, že neudrží svůj životní standard a začali se bránit i v době, kdy to bylo pouze hypoteticky naznačováno. Není divu, že se citili být omezováni radikálními řešeními, které mohly jinak v klidu probíhat v normálním vývoji po celé roky až k cíli, kterým není nic menšího, než změna chápání sebeomezování a aktivního přístupu k životu. To znamená, převzít svůj život do vlastních rukou.
... je třeba každého považovat za rovnoprávného člověka
Ovšem, nesmí se zapomínat, že ve společnosti jsou i skupiny lidí, kteří tak nemohou učinit a jsou a budou vždy závislí na pomoci druhých, což neznamená nic jiného, než etický pohled na život člověka, který, ač postižený, nemocný a neschopný se o sebe postarat požívá stejná práva, má stejné povinnosti jako zdraví a aktivní občané, až na to, že je třeba zohlednit jeho sociální stav, do kterého se dostal vlivem mimořádných událostí ve svém osobním životě. Nejde ani o soucit, o který mnoho lidí ani nestojí, protože soucit není to pravé slovo pro projevenou společenskou solidaritu, která svými prostředky a možnostmi může těmto jedincům pomoci a nenechat je na okraji společnosti. Ovšem mnoho lidí to mohou subjektivně chápat jinak, mohou to chápat i tak, že tito lidé nejsou schopni se aktivně podílet na výdobytcích společnosti a je to jen dobrá vůle, že mohou ze společného měšce brát a nevracet. Jsou jaksi mimo tržní mechanismus poptávka - nabídka - cena. Největší problém však vidím v tom, že pokud společnost necítí nutnost solidárnosti, nemá všeobecně etický přístup a nevyznává fundamentální hodnoty, které vycházejí ze samotného pojmu lidství, lidskost, pak si sama pod sebou podřezává větev do budoucnosti. Nevytváří si dostatečné prostředky pro zachování základních hodnot a ty upadají úměrně k zvyšování egoismu, chamtivosti a neschopnosti se omezovat ve prospěch sebezáchovy.
Vyhořelost a strach
To, co se stalo v Norsku, je odraz krajní morální vyčerpanosti a existenčního strachu, který zřejmě sdílí mnoho lidí a různým způsobem ho projevuje, aniž jsou schopni chápat, že za vším stojí lidské bytosti, kteréé nějak uvažují, konají, jednají a chovají se. Tomu mechanismu, na kterém funguje evropská demokracie citelně chybí základní lidský rozměr, který je schopen od počátku zabránit tomu, aby takové podobné krajnosti byly vyloučeny. Ale jistě, že mnozí lidé, kteří se zabývají podobnými otázkami, by se měli vyslovovat k tomu, co i ve svobodném světě mělo být zakázáno, aniž by to bylo chápáno jako porušení autonomní svobody. Za široce pojatými právy by měly jednoznačně stát i povinnosti a odpovědnosti, v jejichž důsledku bude společnost odmítat extrémy, které ji ohrožují. Čin byl dokonán, na poli zůstali mrtví a je zbytečné se dohadovat nad starými problémy, zda je možné pro krajní případy zavést absolutní tresty. Ono je už jedno, na kolik let bude pachatel odsouzen, ale není jedno, že chybí ve společnosti vědomá prevence, která už od počátku bude bránit tomu, aby takoví jedinci, kteří zdaleka nemusí být duševně vyšinutí, se k takovým krokům uchýlili. A to stejně patří k demokracii a hájení svobod. Jen je třeba jasně definovat, co to je svoboda, protože jak se zdá, stále zůstává jen vágním pojmem, s kterým si každý dělá, co uzná za vhodné.
Hlubokou soustrast rodinám obětí ...
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král
Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...
Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen
Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...
Manžela šéfky americké Sněmovny napadl kladivem. Kanaďan dostal třicet let
Soud v Kalifornii vyměřil trest třiceti let odnětí svobody muži, který v roce 2022 vtrhl do domu...
Auto sjelo pod pražským Vyšehradem do Vltavy. Na místě zasahovali potápěči
Hasiči a policie zasahovali na Podolském nábřeží, kde sjelo vozidlo do Vltavy. Podle pražských...
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016