Antika: Ve víru egyptských mýtů, aneb svědectví Hérodota
Turista Hérodotos - cesta do Egypta
Egyptské mýty, které nám přiblížili odborníci, věnující se egyptologii však pronikly do našeho světa, naší společnosti a možná, že přes starořecké síto. Však Hérodotos, řecký dějepisec a etnograf Egypt navštívil v 5. století př. n. l. a podal sice zprávy o egyptském náboženství, ale je uctivě zdrženlivý, pokud má vyzradit cokoliv z posvátných rituálů. Asi v podobném duchu se vyjadřuje společenský prozaik Apoleius: jeho hrdina Lucius, proměněný v osla, prožívá ponižující dobrodružství. Až mu Ísis (Eset) vrátí původní podobu a zasvětí ho do svých mystérií.
Ovšem, římský satirik Juvenalis, který si vysloužil přízvisko xenofobní, se egyptské víře vysmívá a Ísídin kult zesměšňuje. Na sklonku starověku zaznamenávali své dojmy ze spletité egyptské mytologie i obyčejní turisté, naškrábané na zdi:
Já, Dioskorammón, jsem se na tyhle nesmysly díval a mám za to, že jsou matoucí!
(Vyškrábáno do zdi hrobky Ramesse VI. (v Údolí králů).
Jestliže se někomu egyptské mýty zdají bizardní, přetrvaly proto, že se v nich společnost, z níž pocházejí, spatřovala prvek nezbytný k tomu, aby si vytvořila svůj náhled na svět. Písaři, kněží a vypravěči šířili mýty, aby si vyložili etiologické jevy, poskytly údaje k návazné existenci v posmrtném životě a předvedli mnohostrannost své imaginace. A tak mýty a pověsti starověkého Egypta, ať už jako součást náboženského hledání, antropologických bádání nebo v podobě dobrodružných výprav do surreálního světa obohacují svoji myšlenkou náplní a obraznost u nás.
Šabaka, záchrance
Za to, že se nám dochovala metafyzická zpráva o stvoření bohem Mefidy Ptahem, vděčíme králi Šabakovi (712 – 698 př. Kr.), který náležel k výbojné núbijské dynastii, jejíž hlavní město se nacházelo poblíž súdánského Gabal Barkalu.
Šabaka završil s pomocí stálejších okupačních vojsk vpád do Memfidy, započatý jeho předchůdcem Pijem. Při prohlůídce Ptahova chrámu se Šabaka zděsil. Nejposvátnější svitek papyru, obsahující dramatickou verzi nastoupení boha Hora na egyptský trůn a memfidský mýtus o bohu stvořiteli, pozvolna požírají červi. Ihned přikázal, aby byl zbývající neporušený text svitku vytesán do desky z černé žuly. Královy zbožné úmysly však byly zčásti zmařené: než takzvaný Šabakův kámen získalo do svých sbírek britské muzeum, používalo se ho jako mlýnského kamene. O čemž svědčí hluboký zářez v jeho středu a rýhy, jež z něj paprskovitě vybíhají.
První badatelé, kteří se zabývali datací vzniku memfidské teologie, jež byla na kámen opsána, měli za to, že jazyk těchto textů ukažuje na předlohu pocházející z doby Staré říše. Důkladnější epitet boha Ptaha i myšlenkové struktury však vedlo k tomu, že původní datace do třetího tisíciletí byla zamítnuta a vznik tohoto pozoruhodného mýtu byl posunut do doby ramessovské (asi 13. stol. př. n. l.) nebo pozdější.
Amon, transcendentní bůh
Naše doklady o Amonovi jakožto stvořitelském bohu Hermopole se opírají v první řadě o Leydenský papyrus 1350, rozsáhlou chvalořeč na tohoto boha, zdůrazňující jeho výlučnou ploditelskou sílu. Chrámy v Dér el-Bahrí a v Luxoru, pocházející z období Nové říše, Amona zobrazují, jak opouští své mystické vězení na obloze, aby se pohlavně spojil s vládnoucí královnou Egypta, a stal se otcem budoucího vládce.
Amonova podstata je neuchopitelná, nebylo možno ho nazvat žádným výrazem, který by vysvětlil jeho niternou přirozenost. A tak základním pojmem pojícím se se jménem Amon je skrytost, tedy „ten, kdo sám sebe utajuje. Amon je ten nejvyšší, jehož stoupenci nikdy nevědí, kam až svými prsty dosáhne, a tak se raději uchylují k nejbezpečnější taktice – mlčení. Řečí leydenského hymnu, Amon je příliš veliký, aby byl zkoumán, a příliš mocný, aby byl poznán. Jako trest za snahu získat nedovolené informace o jeho totožnost se výslovně uvádí okamžitá smrt.
Nepochybnou hlavou egyptského pantheonu se stal Amon v období pěti století Nové říše. Amonovi jakožto universálnímu vládci s titulem Pán trůnů Obojí země a Král bohů byly v Thébách postaveny natolik ohromující chrámy, že se pověst o nádheře Théb rozšířila daleko za hranice do Egypta až do světa skladatelů řecké epiky, pronikla do Achilleových poznámek o Agamemnonovi do Homérova eposu Illias
Pilní sochaři
A konečně v řecko-římském období, tedy v posledních stoletích chrámové výzdoby v Egyptě, jak například v Esně a Edfú, kde kněží-písaři dávali často vytesat sochařům do kamene temné a enigmatické teologické skladby, uchovávají hieroglyfy zprávy o stvoření, jež jsou sice nabity obrazotvorností a jemnými odkazy, avšak ve smyslu kosmického poselství, jak se zdá, ztratily směr.
Pod severovýchodním předměstím Káhiry leží ruiny svatyně Iunu, která kdysi patřila k předním a nejstarobylejším svatostánkům Egypta. Řecký dějepisec Hérodotos o ní hovoří jako o Héliopoli (Městě Slunce). Hérodotos tuto oblast navštívil v 5. stol př. n. l., tedy více, než dva tisíce let poté, co byly zasvěceny její první chrámy.
Zde v době sjednocení Horního a Dolního Egypta (3000 př. n. l.) počali vzdělanci formulovat kosmogonii, jež poskytovala výklad stěžejních prvků jejich vesmíru, tyto snahy vyvrcholily významným příspěvkem k Textům pyramid páté a šesté dynastie.
Zdroj: Hart, G.: Egyptské mýty
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica
Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...
Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel
Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...
Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král
Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...
Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen
Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016