Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čím do práce? Nejlíp na kole!!!

Když před časem v Praze v rámci šetření omezili hromadnou městskou dopravu, my Ostraváci jsme se smáli pod fousy - velký dopravní třesk jsme měli za sebou. Mezi tím se u nás upravovalo ještě párkrát, ale nikdy k lepšímu. Teď, jak jsem se dočetla, je na řadě Hradec Králové.

Tentokrát se mi nějak smát nechtělo, spíš jsem Hradečáky v duxhu politovala. Ono to opravdu není žádná slast ať v zimě, či v létě jet pár kilometrů desítky minut, stát při tom na jedné noze v narvaném autobuse či tramvaji a k tomu ještě párkrát přestupovat. Asi k mému kritickému postoji přispěl i můj dvoutýdenní pobyt v Berlíně, kde jsem hromadnou dopravu využívala v míře maximální. S-Bahn, U-Bahn, metrotram, obyčejná tramvaj, to všechno vás po Berlíně může svést. Intervaly jsou pár minutek, vozy jsou čisté, dostanete se opravdu všude. A nezažila jsem opravdu narvaný vůz, ani ve špičce, kdy se všude valily  spousty lidí, vždy se to nějak rozptýlilo.

Spousta Berlíňanů ale dává přednost vlastnímu kolu - město je rozložené v rovině, všude jsou cyklostezky a řidiči jsou vůči cyklistům (až moc) ohleduplní. V Hradci Králové možná už brzy také budou ráno svištět velcí i malí na kolech - město leží v rovině, má také poměrně dost cyklostezek, mnohým možná nic jiného nezbude. Když jsem četla rady jak se s novou situací vypořádat, přemýšlela jsem, komu podobné úpravy vlastně svědčí. Velkým městům jistě ne. Kdo má auto, po takových úpravách vyrazí do práce v něm, protože komu by se chtělo vstávat o půlhodinu dřív a riskovat, že se do přeplněného vozu MHD nevejde a do práce nedorazí včas. Vědí příslušní zodpovědní, jak to vypadá ve špičce v autobuse přeplněném lidmi různého typu a povolání? Čichali někdy pot desítek lidí, pot, před kterým není kam utéct, který se na vás lepí, ačkoliv není váš? Jeli někdy v narvané tramvaji v době trvalých dešťů, kdy vám kape do bot voda ze sousedova deštníku a ten váš "umývá nohy" neznámé paní vedle vás?  Není divu, že kdo může, "přesedne" do auta.

V mnohých městských školách se objevují první žáci dlouho před sedmou hodinou, přestože jim výuka začíná až v osm, někdy i později. Proč? Protože je vozí rodiče autem, neboť jim "nic nejede". Mají tu smůlu, že bydlí na okraji města, nebo dokonce v satelitu za ním. Rodiče pro ně jezdí do tanečních, do kina, dokonce si je odvážejí domů i z mejdanů (blbé, co?).

Většina našich velkých měst se potýká - hlavně v zimě - se smogem a znečištěným ovzduším. Je přece v zájmu nás všech, aby hromadná doprava fungovala tak spolehlivě, abychom nemuseli sahat po jiném způsobu dopravy, abychom následně nemuseli dýchat zplodiny aut. K čemu nakupují dopravní podmiky ekologické autobusy, když obyvatelé měst preferují vlastní automobil, mnohdy starou, rozhrkanou káru (na dojíždění do práce to stačí). Je to totiž rychlejší a pohodlné.

Mnozí by rádi jezdili i na zmiňovaném kole. Ale kde ho zaparkovat? Kude jet, po silnici? Po chodníku? A neukradnou mi ho? To taky není žádná fata mornána, kola se kradou jako na běžícím pásu. Čemu byste dali přednost vy - silnici, nebo chodníku? Opravdových bezpečných cyklostezek u nás zatím moc není, i když první vlaštovky se objevují. Zatímco parkovišť pro auta - často s pěkně mastným parkovným - je spousta, parkoviště pro kola neexistují, dokonce i stojanů na kola je ve městech minimum. Takže opět - nechci-li jet autem - mi zbyde MHD, většinou nespolehlivá, s intervaly 10 minut ve špičce, klidně i hodinu o víkendu. Jedu-li z okraje města do centra nebo do jiného okrajového sídliště, čeká mě hodinka v autobuse či tramvaji - nebo spíš 30 minut jizdy a k tomu 30 minut postávání na zastávkách. Člověk to snese jednou, dvakrát a pak si řekne: dost, beru auto.

Milí obyvatelé Hradce Králové. Přeji vám, ať ta úsporná změna v organizaci MHD vás nezasáhne tolik, jako předchozí města. Ve všech obyvatelé nadávali, ti, co neměli jinou možnost, si zvykli a trpně si hrají každý den na sardinky, ti, co ji měli, vytáhli z garáže auta a zasmraďují ostatním už tak smmradlavý městský vzduch. A dopravní podnik šetří. Pro jistotu ještě navíc zdraží jízdné, aby ta úspora byla ještě větší. Ale je to opravdu úspora? Není celá tato akce v závěrečném součtu mnohem dražší?

 

Autor: Jaroslava Indrová | úterý 16.7.2013 21:46 | karma článku: 6,99 | přečteno: 313x
  • Další články autora

Jaroslava Indrová

Generace Z, někdy M, také internetová generace, děti nového tisíciletí či zoomeři

Letos čeká maturita na další studenty, kteří jsou označování jako generace Z, popř. M. Vyrostli na internetu, s mobilem jsou téměř srostlí, zasáhla je pandemie covidu.

22.4.2024 v 16:05 | Karma: 19,15 | Přečteno: 486x | Společnost

Jaroslava Indrová

Trocha bilancování na závěr roku

Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.

29.12.2023 v 8:53 | Karma: 9,67 | Přečteno: 246x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš

21.12.2023 v 21:03 | Karma: 23,06 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Poděkujme básníkovi za krásné slovo

Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.

16.11.2023 v 14:30 | Karma: 11,28 | Přečteno: 274x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Indrová

Trápí vás také noční můry?

Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.

17.9.2023 v 19:35 | Karma: 9,99 | Přečteno: 223x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 372
  • Celková karma 19,15
  • Průměrná čtenost 1907x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda.