- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Sice opožděně a taky shodou náhod už nějakou dobu pracuju jako obchodník. Neskutečně mě to baví a těžko se mi vysvětluje proč. Vždyť kdo by rád a dobrovolně podstupoval to věčné telefonování, smlouvání schůzek, pracné dotahování obchodů. Mí intelektuální přátelé to nechápou – ale to je jiný příběh... Obchoduju s reklamou, řeším s klienty podporu jejich obchodu, bavím se s nimi o marketingu. Dělám to už nějakých 15 let.
Dnes vyšel v příloze MF Dnes text, který napsal právě Miloš Forman u příležitosti přebírání čestného doktorátu. Píše tam o tom, jak lidi neradi slyší pravdu, protože lež je zábavnější. Nesmysl a lež jsou atraktivní a zábavné a dá se na nich vydělat spousta peněz. Ale dá se vydělat na pravdě? To je otázka, kterou si slavný režisér klade.
A já si ji kladu taky – dá se vydělat na tom, když budete dělat svou práci poctivě, nebudete lhát a zavádět, nepoženete se za rychlým ziskem? Věřím tomu, že ano. Ale není to jednoduché. Pan Forman zná tři způsoby, jak to jde udělat a já si je dovolím parafrázovat a naroubovat je na svůj obor.
1. Překvapte lidi novou pravdou, která ještě nebyla vyslovena
Tento způsob je nejtěžší. Vše už bylo vymyšleno a řečeno. Přesto se občas podaří najít na trhu díru, objevit novou službu nebo produkt, který se pak prakticky prodává sám. Měla jsem takové klienty, kteří opravdu objevili něco nového. Ale dnes už nestačí jen nabídnout produkt či službu. Informaci o tom, že máte něco nového, prostě musíte dostat k lidem. Bez toho to dnes nejde a můžete mít na prodej třeba spolehlivé perpetum mobile. Když se o tom lidi nedozví, nekoupí si ho. Pak nemá smysl plakat nad tím, jací jsou zákaznící hloupí, protože váš skvost přehlíží. Nepřehlíží – jen o něm neví.
2. Vyslovme pravdu, kterou nikdo neměl odvahu sdělit.
Tento způsob je těžký v umění, ale hojně využívaný v byznysu. Říkat lidem to, co nechtějí slyšet? Něco, co všichni tak nějak tušíme, ale bojíme si to přiznat? A co jiného je nynější obchod s potravinovými doplňky, s produkty na hubnutí a třeba současný boom biopotravin? Toto je cesta, která je v marketingu hojně užívaná, ale ne každý se na ní umí elegantně pohybovat a využívat její výhody.
3. Vyprávějme známé pravdy originálním způsobem.
Nemusíte nic hledat a vymýšlet – prostě jen najděte originální způsob, jak dostat vaše produkty a služby k lidem. Dnes nestačí mít kvalitní a poctivý výrobek, i když je to jistě dobrý základ a i když to neumíte, něco prodáteJ Minimálně můžete spoléhat na osobní doporučení, ale to je trochu pomalé. Když se vám podaří najít originální způsob prezentace, najdete nové obchodní modely, nové cesty, jak zaujmout zákazníka, máte vyhráno! A jde to, jen je třeba se trochu zajímat, přemýšlet a nechat si poradit. Pokud celý život šijete boty, těžko si můžete myslet, že přece zvládnete i vyrobit e-shop nebo natočit propagační film. Takhle to nefunguje. Znakem profesionála je to, že umí poznat a najít lidi, kteří mu dobře poradí v oblastech, kde se nemá šanci orientovat.
Ten poslední způsob prezentace pravdy je důvod, proč mě baví dělat mou práci. V dnešní době je velkou výzvou najít nějakou novou formu sdělení. Najít novou cestu k zákazníkovi. A protože se soustřeďuju spíše na středně velké firmy, mám ještě jedno zadání – udělat to co nejlevněji. Operuju s malými rozpočty a to je teprve adrenalin. Vymyslet něco nového a ještě za málo peněz.
Tak to vidíte, i s pravdou se musí umět zacházet. Když to nebudete dělat dobře, neuspějete. Pak to bohužel vypadá, že úspěšní jsou jen ti, kdo podvádí – v politice, v byznysu, v umění. Ale není to tak. Nemůžeme se na to vymlouvat. S pravdou a poctivým přístupem se dá prosadit všude – jen to musíte dělat zajímavě a nápaditě. A to je sakra náročné a neumí to každý!
Další články autora |
Ústí nad Labem - Kojetice
4 900 000 Kč