Motorkáři a statistiky nehodovosti

Tak jsem se musel podívat na to, odkud všichni svá čísla berou a jak s nimi pracují. Motorkáři jsou hodně lidem trnem v oku. Jsou motorkáři opravdu tím nejnebezpečnějším, co po našich silnicích jezdí?

Norway 2007Jaroslav Homolka Zdroj: ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR, zpracoval: pplk.ing.Josef Tesařík a pplk. Petr Sobotka z 9. června 2008 - Období od ledna do května 2008 (čerstvější jsem bohužel nenašel)

Počet usmrcených je od roku 1990 druhý nejnižší, počet těžce zraněných je v tomto období (od 1990) nejnižší.

Nejvíce usmrcených osob - hlavní příčina
1. nedání přednosti v jízdě + 64,5%
2. nesprávné předjíždění + 55,6 %

Jarda otázka:
Proč skutečně nedáváme přednost - nepozornost, bezohlednost?

Nejhlavnější příčiny dopravních nehod
1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla - skoro 3x tolik co 5. příčina
2. Nedodržel bezpečnou vzdálenost za vozidlem
3. Nesprávné otáčení nebo couvání
4. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
5. Nedání přednosti upravené dopravní značkou „DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ"

Jarda otázka: Co tedy děláme, že se za jízdy nevěnujeme řízení?

Tragické příčiny
1. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
2. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
3. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla
4. Vjetí do protisměru
5. Kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění

Jarda otázka: Rychlost je jasná, ale znovu: co děláme, když řídíme?

Při 65 222 nehodách zemřelo 364 lidí.

124 řidičů osobních automobilů
84 chodců
65 spolujezdců v osobním automobilu
33 řidičů motocyklů
28 cyklistů
10 řidičů nákladních automobilů
2 spolujezdci na motocyklech

Jarda otázka:
1. Proč je tak vysoké číslo u chodců (na jiném místě statistika uvádí - na vyznačených přechodech 8 úmrtí, 97 těžkých zranění, 257 lehkých zranění - to je 362 kolizí na přechodech)
2. Je u cyklistů také problémem vysoká rychlost a riskantní jízda?

Věk řidičů

Věk 25 - 34 let nejvíce - 81 úmrtí
Věk nad 64 let druhé místo - 62 úmrtí

Jarda otázka: Kolik tyto skupiny najezdí ročně kilometrů a v jakém provozu?

Řízení pod vlivem alkoholu

2 795 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu = 14 usmrcených

331 řidiči osobních automobilů nárůst + 50 nehod
191 řidiči nákladních automobilů nárůst + 51 nehod
132 nehod cyklisté pokles - 33 nehod
85 nehod chodci nárůst + 9 nehod
27 nehod motocyklisté pokles - 29 nehod

Jarda otázka: Proč tohle není hlavním tématem zpravodajství? Zvykli jsme si na to?

Nejvíce usmrcených připadá na čtvrtky a soboty usmrceno 63, resp. 60 osob.

Jarda otázka: Proč právě v tyto dny?

Na 1000 denních nehod je 4,9 úmrtí, na 1000 nočních nehod je 9,3 usmrcených

Jarda otázka: Kdo jezdí častěji v noci automobilisté, motorkáři nebo cyklisté?

Negativní trendy

1. Nedání přednosti v jízdě

2. Nesprávné předjíždění

3. Nehody v obci

Jarda otázka: Co proto můžeme udělat, aby se „trendy nepotvrzovaly"? Pomůže nám výmluva typu „neviděl jsem, nemohl jsem vidět"?

Když jsem to dočetl a přemýšlel o tom, proč tomu tak je, došel jsem k jedinému závěru.

  1. Jezdíme nejspíš „všichni jako prasata".
  2. Kašleme na druhý, vidíme jen sebe.
  3. Nezajímá nás nic jiného než my sami.
  4. Je nám jedno, co se děje kolem nás nebo za námi.


Myslím, že to jednou řekl nebo dokonce napsal pan Werich (parafráze): „Nám chybí moře a hory. Moře nám ukazuje horizont a o něm bychom měli přemýšlet. Hory nám ukazujou z vejšky, jak to funguje, ty by nám daly nadhled."

Můj návrh:

  • Pojďme si chvilku vykašlat na sebe a začněme se taky zajímat o ty druhý - aspoň na silnici.
  • Hledejme a hlídejme si horizont, ale bacha Země je kulatá, jak to vidím já, nemusí být vždycky jediná pravda.
  • Vylezme z těch svejch zatuchlejch dennodenních starostí "na_horu" a mějme alespoň na silnici nadhled.
  • Nehledejme ospravedlnění a výmluvy, když něco provedeme a neseme za to osobní odpovědnost.
  • Pojďme udělat něco, ať se nás ze silnic vrací domů víc živých, ať nás ježdění baví nebo jen „musíme jezdit".

Kurva, trochu slušnosti a ohleduplnosti a bude těch mrtvých a těžce zraněných míň.

Já do toho jdu, co vy :o)

mohlo by se vám hodit

Autor: Jaroslav Homolka | čtvrtek 31.7.2008 8:00 | karma článku: 27,86 | přečteno: 6371x
  • Další články autora

Jaroslav Homolka

Zelená veš v kožichu

18.3.2009 v 8:22 | Karma: 27,28