- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Norway 2007Jaroslav Homolka Zdroj: ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR, zpracoval: pplk.ing.Josef Tesařík a pplk. Petr Sobotka z 9. června 2008 - Období od ledna do května 2008 (čerstvější jsem bohužel nenašel)
Počet usmrcených je od roku 1990 druhý nejnižší, počet těžce zraněných je v tomto období (od 1990) nejnižší.
Nejvíce usmrcených osob - hlavní příčina
1. nedání přednosti v jízdě + 64,5%
2. nesprávné předjíždění + 55,6 %
Jarda otázka:
Proč skutečně nedáváme přednost - nepozornost, bezohlednost?
Nejhlavnější příčiny dopravních nehod
1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla - skoro 3x tolik co 5. příčina
2. Nedodržel bezpečnou vzdálenost za vozidlem
3. Nesprávné otáčení nebo couvání
4. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
5. Nedání přednosti upravené dopravní značkou „DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ"
Jarda otázka: Co tedy děláme, že se za jízdy nevěnujeme řízení?
Tragické příčiny
1. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
2. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
3. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla
4. Vjetí do protisměru
5. Kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění
Jarda otázka: Rychlost je jasná, ale znovu: co děláme, když řídíme?
Při 65 222 nehodách zemřelo 364 lidí.
124 řidičů osobních automobilů
84 chodců
65 spolujezdců v osobním automobilu
33 řidičů motocyklů
28 cyklistů
10 řidičů nákladních automobilů
2 spolujezdci na motocyklech
Jarda otázka:
1. Proč je tak vysoké číslo u chodců (na jiném místě statistika uvádí - na vyznačených přechodech 8 úmrtí, 97 těžkých zranění, 257 lehkých zranění - to je 362 kolizí na přechodech)
2. Je u cyklistů také problémem vysoká rychlost a riskantní jízda?
Věk řidičů
Věk 25 - 34 let nejvíce - 81 úmrtí
Věk nad 64 let druhé místo - 62 úmrtí
Jarda otázka: Kolik tyto skupiny najezdí ročně kilometrů a v jakém provozu?
2 795 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu = 14 usmrcených
331 řidiči osobních automobilů nárůst + 50 nehod
191 řidiči nákladních automobilů nárůst + 51 nehod
132 nehod cyklisté pokles - 33 nehod
85 nehod chodci nárůst + 9 nehod
27 nehod motocyklisté pokles - 29 nehod
Jarda otázka: Proč tohle není hlavním tématem zpravodajství? Zvykli jsme si na to?
Nejvíce usmrcených připadá na čtvrtky a soboty usmrceno 63, resp. 60 osob.
Jarda otázka: Proč právě v tyto dny?
Na 1000 denních nehod je 4,9 úmrtí, na 1000 nočních nehod je 9,3 usmrcených
Jarda otázka: Kdo jezdí častěji v noci automobilisté, motorkáři nebo cyklisté?
Negativní trendy
1. Nedání přednosti v jízdě
2. Nesprávné předjíždění
3. Nehody v obci
Jarda otázka: Co proto můžeme udělat, aby se „trendy nepotvrzovaly"? Pomůže nám výmluva typu „neviděl jsem, nemohl jsem vidět"?
Když jsem to dočetl a přemýšlel o tom, proč tomu tak je, došel jsem k jedinému závěru.
Myslím, že to jednou řekl nebo dokonce napsal pan Werich (parafráze): „Nám chybí moře a hory. Moře nám ukazuje horizont a o něm bychom měli přemýšlet. Hory nám ukazujou z vejšky, jak to funguje, ty by nám daly nadhled."
Můj návrh:
Kurva, trochu slušnosti a ohleduplnosti a bude těch mrtvých a těžce zraněných míň.
Já do toho jdu, co vy :o)
Další články autora |
Maďarská, Karlovy Vary - Drahovice
3 200 000 Kč