Likvidace živnostníků pokračuje

Politici se rozhodli skoncovat se Segwayem. Nejsou to žádní troškaři. Koneckonců některé strany to dokonce slibovaly v předvolebních kampaních. Řeší malichernosti, protože nemají k dispozici jiné téma.

Na první pohled se pro někoho může zdát, že zákaz je prospěšný, protože na chodnících bude klid. Jenže má to jeden háček. Zákaz se pravděpodobně nebude dodržovat. A pokud se na tom bude do důsledku trvat, tak tím vzniknou velké škody. Lidé, kteří nemají se Segwayem nic společného si neuvědomují, jaké velké problémy ten zákaz přinese.

 

 Jsou politici připraveni uhradit vzniklé škody? Spoustu lidí přijde o práci a možnost si přivydělat. Spoustu soukromých subjektů do projektu investovalo hodně peněz, bohužel o všechno přijdou. Nejhorší je to, že se to dotkne velkého počtu lidí. Je to podobné tomu, jako kdyby se zakázalo dvacet obchodních domů v Praze. Jde totiž o to, že se s tím rozjel v Praze velký kšeft.

 

 Jsou tu ale i další věci, nevím ale jest-li si na všechno vzpomenu, protože mne plošný zákaz poněkud rozladil.

 

 Mají na to politici vůbec právo? Jde totiž o legální byznys, který vznikal na základě smluv. Lidé mají odstoupit od smlouvy jen tak? Platí se peníze za nájem prostorů například. Může vůbec někdo odstoupit od smlouvy, protože státní orgán to nařídil?

 

 Jde o hodně peněz. Zpočátku si nikdo nedovolil pořídit Segway, protože vozítko stojí velký peníz. Nyní lze snadno k tomuto dopravnímu prostředku získat přístup. Jenže neznamená to, že vozítka klesly na cenách. Ne, pořád mají velkou cenu, jenže po tom zákazu mohou majitelé vozítka rovnou hodit do řeky. Ten zákaz je natolik agresivní, že jim Segway nebude k ničemu. Zákaz se stal natolik populárním, že se rozšiřuje i v místech, kde na Segwaye nenarazíte.

 

 Zákaz zkomplikuje práci policii. Policie drobné prohřešky cyklistů neřeší, protože v Praze je doprava komplikovaná a těžko si lze představovat, že se za cyklisty budou honit jenom kvůli tomu, že občas jezdí po chodníku. Budou se v budoucnu honit za vozítky? To se mají policisté na co těšit.

 

 Ohrožuje Segway svobodu chodce? Opravdu jsou incidenty tak časté? Ono hlavně záleží na určení hranice meze. Pokud hranice skutečně překročí únosnou mez, zákaz by byl na místě. Problém je jenom v tom, že to, co můžeme pozorovat nyní v centru Prahy, nejedná se o překročení meze ani omylem. To, co se děje, je pouze známkou toho, že se někomu daří. To někteří zřejmě štve. Nezaznamenal jsem žádný vážný incident. V centru Prahy všechno probíhá bez problému. Skutečnost je taková, že lidem štve využívat veřejné prostranství pro své blaho, když se v tom nemohou angažovat sami. To je taková mentalita. Stačí jenom, když kolem nich projede kolona a oni musí uhnout nebo počkat. Někdo tomu říká problém, pro mne to není situace hodná plošného zákazu.

 

Nesouhlasím s odkloněním Segwaye na silnice a cyklostezky. Vozítka jsou navrženy tak, aby mohly jezdit i po chodnících a v klidu si mohli jejich uživatelé prohlížet pamětihodnosti. Za prvé by to bylo turistům k ničemu a za druhé by vozítka zdržovala dopravu. Současná situace je ideální stav. A to bych ještě měl zmínit, že cyklostezky vedou pěšími zónami. Doprava je prostě v Praze problém, protože město je staré a není k tomu přizpůsobeno. Proto se lidé musejí naučit s komplikacemi žít. Segway k tomu patří.

 

Myslím si, že se jedná o uměle vytvořený problém. Lidem to ve skutečnosti tolik nevadí. Když se jich zeptáte, tak z poloviny odpoví, že jim to vadí, jenže znáte to, jak to dnes chodí. Ano nebo ne. Žádný prostor pro diskusi. Kdyby jste se zeptali po druhé a vysvětlili důsledky opatření, možná, že by se na to nedívali tak přísně. Segway je skvělé oživení trhu v oblasti turistického ruchu. Nové nápady mohou zlepšit nezaměstnanost a rozšíření pracovních příležitostí. 

 

A je vůbec zákaz v pořádku z politického hlediska? Já si myslím, že ne. Morálka mezi lidmi se nemůže budovat tak, že se bude přijímat dvacet zákazů za týden. Morálka by se měla budovat postupně v prostředí, který si lidé vytvářejí sami bez politických zásahů. Politik by správně neměl na základě stížností navrhovat plošné zákazy - lokální snad, pokud s tím nezpůsobí vážnou ujmu na druhých. Na první pohled by to mohlo něco řešit, jenže špatná morálka se ozve časem někde jinde. Plošný zákaz v současné situaci není správné řešení.

 

Plošný zákaz má více negativ než pozitiv. Proto nad tím kroutím hlavou a nevěřím. Jak si to vůbec někdo může dovolit? A nebo má stát nějaký plán s jiným projektem? Třeba jim Segway překáží v realizaci něčeho jiného? Možná skutečně chtějí volnou cestu, aby mohli přijít s něčím novým. Bude za tím polostátní půjčovna kol? Třeba stát už má své vyvolené obchodní partnery a Segway jim překáží...

 

 

(Pozn.: Půjčovny mohou i pomoci nahradit státní informační turistická centra. K tomu by docházelo automaticky, pokud by ty státní zmizela z povrchu zemského.)  

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Hlinomaz | sobota 23.7.2016 20:49 | karma článku: 22,31 | přečteno: 1860x
  • Další články autora

Petr Hlinomaz

Hysterie kolem CO2...?

29.11.2019 v 9:40 | Karma: 10,05

Petr Hlinomaz

Nejlepší předpověď na světě

11.7.2019 v 8:35 | Karma: 15,02