- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Podle mě do velké míry moderní elektronická muzika začala vznikat zakomponováním elektroniky do vážné hudby vytvářející nějaký určitý děj či pocit, nešlo však pouze o to využít tehdejší moderní techniku, ale různými nástroji napodobit modernu - industrializaci. Přeci jen někdo musel zvuk vytvořit, než se začal vkládat do různých keyboardů a syntetizátorů.
Jednotlivé skladby byly dosti složité, poněvadž si vyžadovaly přesný zápis podle not a komplikovaných poznámek. Proto také se hovoří o vážné hudbě, protože nikdo jiný, než zkušený skladatel vážné hudby by to nemohl snad ani zvládnout. Nástroje byly různé, mohlo se využít vlastně cokoliv - třeba struhadlo či pokličky od hrnců. Bylo jedno jak, hlavní byl výsledek. Moderní klasická hudba je postavena na tom, že hudba je vše co člověk dělá a vnímá. Myslím si, že to bylo takové rozhraní mezi vážnou hudbou a ambinetem - i když ambientní hudba by se mezi vážnou hudbu řadit měla, a také řadí, jenže samozřejmě dnes se skladby provádějí jednodušeji, přesto i dnes se produkují z části i po starém stylu.
Jednotlivými industriálními a temnými zvuky se napodobovalo různé prostředí, později bych řekl, že i psychický stav člověka. Jedná se o velice náročnou hudbu, protože je vyžadováno maximální soustředění a představivost posluchače, což právě zjednodušoval film. Velice dobře se taková tvorba uplatnila v kriminálních filmech a pohádkách atd., např. ve známé československé pohádce "O statečném kováři", nebo dokonce v československém seriálu "My všichni školou povinní" a v různých detektivkách. Instrumentální elektronická hudba doprovází nespočetně mnoho filmů. Dnes vážná klasická hudba doprovází všechny filmy v podobě moderního ambientu.
Když tedy si budete chtít pustit nějakou svou oblíbenou skladbu, nezapomeňte, že hudba začala už dávno předtím, než jste zapnuli svůj přehrávač.
Slovenský hudební skladatel Jozef Malovec, elektroakustická tvorba ve filmu "Výhybka", 1963
Jozef Malovec, Theorem, 1971
Instrumentální hudební doprovod v pohádce "O statečném kováři", 1983
Americká hudební skladatelka Pauline Oliveros, I of IV. (2/2), 1966
Dokumentární krátký film o tvorbě britské hudební skladatelce Delia Ann Derbyshire v angličtině
Americký hudební skladatel John Cage, First construction (in metal) 1939
Pauline Oliveros, Bey bey butterfly, 1967
Ruský hudební skladatel Arseny Avraamov, Symphony of industrial horns, 1922 (?)
Další články autora |
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...