O čem se rozhoduje v komunální politice

Komunální volby jsou jedním z několika typů voleb, kterým „čelíme“ za účelem výběru svých zástupců na úrovni měst a obcí. Mají však několik specifických charakteristik, které je od ostatních voleb odlišují. 

          Prvním z nich je samotné hlasování, v rámci něhož komunální volby jako vůbec jediné umožňují tzv. panašování jako způsob personalizované volby v rámci poměrného volebního systému. Tento způsob hlasování dává voliči možnost výběru osobností, aniž je vázán na jedinou politickou stranu, tedy volbu napříč kandidátními listinami jednotlivých politických stran. Zároveň má i možnost si poměrně kreativně vybrat, jakým způsobem bude v těchto volbách hlasovat.  V praxi tak lze označit pouze jednu kandidující stranu a odevzdat všechny své hlasy pouze této kandidátní listině a všem jejím nominovaným kandidátům. Další z možností je označit jména jednotlivých kandidujících z různých politických stran v celkovém počtu členů zastupitelstva a sestavit si tak vlastní preferované zastupitelstvo napříč politickými stranami. Poslední způsob je kombinací dvou výše popsaných způsobů. Volič může označit křížkem nejvýše jednu politickou stranu, ale může si vybrat rovněž kandidáty jiných politických stran, které křížkem před jejich jmény označí. Hlas pak v označené politické straně obdrží pouze takový počet kandidátů od shora, aby v celkovém součtu s označenými z jiných stran byl udělen počet hlasů podle velikosti zastupitelstva. Je nasnadě, aby si jej osvojilo co nejvíce občanů, kteří vyjádří své preference k výběru těch nejkvalitnějších kandidátů.

            Výhodou tohoto volebního prvku je, že voliči umožní udělit preference i takovému kandidátovi, s jehož stranickou příslušností se neztotožňuje, ale jehož názory, osobnost, schopnosti či předchozí práce jej oslovují. Rozhodování na komunální úrovni je rovněž o něco méně stranické, než centrální politika. Čím menší je obec, tím je volba osobnější a tím více rozhodující jsou schopnosti a předchozí práce politika. I ve velkých městech však lze „vygooglovat“ informace o jednotlivých kandidátech a svědomitě vybírat. Rozdílná jsou i témata, která jsou předmětem rozhodování obecního či městského zastupitelstva. Ta se bezprostředně týkají života v obci a my se o jejich reprezentativní výčet pokoušíme níže. Aktivní účast v komunální politice tak představuje možnost se zapojit do rozhodování o věcech, které se dějí v okolí každého občana. Působnost, která je realizována na relativně malém územním celku nahrává tomu, aby témata a reálná možnost se zapojit byla občanům bližší.

            Obecní a městská zastupitelstva tak představují odrazový můstek pro řadu mladých lidí, kteří se ve veřejném dění chtějí angažovat a není jim jedno, jak se bude jejich obec či město vyvíjet. Zájem představuje základní předpoklad k tomu, abychom věci okolo sebe mohli ovlivňovat a posunovat k lepšímu. Česká republika má množství talentovaných schopných lidí. Nemalé finanční prostředky, které státu odvádíme na správu měst a obcí, si zaslouží, aby o nich rozhodovali ti nejschopnější, ale zároveň nejpoctivější. Jen pokud budou občané své zástupce pečlivě vybírat, získají šanci, že v nich politika nebude vyvolávat odpor a znechucení, které je dnes v naší zemi trendem. 

Doprava a infrastruktura 

Jednou z nejviditelnějších kompetencí je doprava a infrastruktura ve městě či obci a to včetně té technické, do které zahrnujeme rovněž například kanalizaci, vodohospodářství nebo různé typy rozvodů. Tyto na první pohled neviditelné „služby“ jsou v působnosti jednotlivých radnic a úroveň péče o ně často neregistrujeme, dokud nenastane nějaký problém. Z pohledu voliče je optimální, pokud je správa natolik pravidelná a pečlivá, že jsou tyto služby bez přerušování poskytovány. V kompetenci obcí je také kvalita a úroveň obecních silnic a chodníků. S tím souvisí taktéž parkování, které je palčivým problémem zejména ve větších městech. Úkolem zastupitelstva je obvykle vypořádání se s lokalizací prostor pro parkování, včetně budování vhodně řešených nadzemních a podzemních parkovišť a nastavení ceny za toto parkování. Řada měst se zároveň uchyluje k zajištění parkovacích míst pro vlastní obyvatelstvo vytvářením parkovacích zón. Ty však často vytvoří problém pro nerezidenty, kteří potřebují na území dané zóny z různých důvodů krátkodobě parkovat. V tomto směru je žádoucí problematiku dojezdových měst řešit komplexně a vytvořit parkovací možnosti pro dojíždějící obyvatelstvo. V poslední době se osvědčuje systém odstavných parkovišť, jenž ale musí být vhodně propojen se systémem městské hromadné dopravy. Mezi komunální témata patří rovněž městská veřejná doprava, její kvalita, cena, frekvence včetně rozhodování o druhu těchto dopravních prostředků a míře jejich ekologické šetrnosti. Další problematikou v oblasti dopravy je cyklistika a budování cyklistické infrastruktury čítající stezky, parkovací stojany či systémy veřejných půjčoven kol. Prvním krokem k řešení problematiky dopravy v konkrétním městě je vytvoření komplexní koncepce, jejíž realizace však vyžaduje množství finančních prostředků a nemalý čas.     

Životní prostředí a volný čas

Předmětem rozhodování komunálních politiků je také kvalita životního prostředí ve městě nebo obci, která se týká zejména množství, charakteru a kvality parků, zelených ploch a zeleně obecně. S tím úzce souvisí i péče o zeleň a vybavenost parků, která zahrnuje například osazování, údržbu zelených ploch nebo instalace a pravidelné opravy laviček. S životním prostředím jsou obecně spojeny i možnosti trávení volného času. Obce a města v tomto směru rozhodují o množství a kvalitě relaxačních ploch, či dětských hřišť, které mohou být funkčně spojeny právě s parky a umožněním provozování sportovních aktivit v nich. Důležitou částí této kapitoly je zajištění pořádku a čistoty v obcích a městech, které je spojeno s vhodně zvolenou odpadovou politikou a úklidem veřejných prostranství, jež čítá rozhodnutí o počtu a způsobu svozů odpadu, výši poplatku, množství odpadových nádob, způsobu a dostupnosti třídění a likvidace odpadů, ale také například zajištění dostupnosti veřejných toalet.  

Administrativa a právní předpisy

S obcemi a městy je spojeno množství administrativy a je na vůli a způsobu rozhodování zastupitelů, jaká bude kvalita, rychlost a komfort poskytování služeb v rámci výkonu veřejné správy. Tedy jak dlouho budeme na úřadech čekat, zda je možno se dopředu elektronicky objednat na určitý čas a také kontrola vstřícnosti úřednického servisu při výkonu státní správy a samosprávy. Obce a města jsou v rámci samostatné působnosti oprávněny vydávat právní předpisy ve formě obecně závazných vyhlášek k zajištění a zabezpečení místních záležitostí a pořádku. V praxi tak touto formou mohou zastupitelé zasahovat například do aktuálně řešené problematiky hazardu a heren, a regulovat jejich množství, umístění či vizuální stránku.  

Hospodaření, finance a majetek

Samostatnou rozsáhlou kapitolou je skladba a vyváženost obecního rozpočtu spojená se skutečností, že množství finančních prostředků je vždy omezené a každá obec musí činit rozhodnutí o svých preferencích. Větší kvantity nabízených služeb však lze dosáhnout efektivním využíváním veřejných prostředků a majetku, jež zcela jistě usnadní systém transparentního zadávání veřejných zakázek.  Na schopnostech volených zástupců závisí rovněž dovednosti dané obce či města na poli získávání dotací z evropských fondů a kvalita a účelnost jejich realizace. Obce rovněž mohou vytvářet nadace, nadační fondy a granty k podpoře, motivaci a formování aktivit na svém území. Prostřednictvím majetku města mohou poskytnout prostory k rozvoji žádoucích aktivit a ovlivňovat strukturu služeb. Velmi populární je podpora provozování farmářských trhů. Za účelem snížení nezaměstnanosti může obec vstřícně vymezovat prostory v rámci svého katastrálního území určené investorům, tzv. průmyslové zóny a nabízet tyto lokality firmám k umístění podniků. Zejména větší města se mohou podílet v podnikatelských a inovačních centrech a podpořit tento druh aktivit na území svého města. Zdrojem financí, ale zejména vlivu na cenu tepla a vody, může být spravování majetkového podílu ve vodárnách a teplárnách.

Školství a vzdělávání

Další z oblastí, kde obec může uplatnit svůj vliv je školství a vzdělávání. V její kompetenci je zřizování mateřských a základních škol. Pouze na konkrétní obci tedy závisí, jaká bude kapacita, tj. dostatek míst pro všechny děti, kvalita a výběr v této oblasti. Obce rovněž svými rozhodnutími mohou ovlivnit vybavení a pomůcky ve školách, provozní dobu škol, spektrum nabídky dostupných volnočasových aktivit pro děti, využití školních hřišť v mimoškolních časech. Obec má rovněž potenciál být platformou spolupráce mezi vedením škol a rodiči. Řada z nich také s úspěchem nabízí svým občanům služby ve formě vzdělávacích aktivit, například v oblasti počítačové gramotnosti.

Sociální politika

Předmětem nabídky pomoci občanům může být i řada služeb, které mají sociální charakter. Na komunální úrovni jde zejména o bytovou politiku, která v současné době čeká na legislativní rámec, ale v úvahu přichází promyšlená práce s bytovým fondem, jež umožní nabídnout malometrážní byty seniorům, domy pro seniory se službami, mladým rodinám šanci ve formě startovacích bytů, sociální byty pro bezdomovce a další vyloučené skupiny. Sofistikovaná bytová politika je organizačně velmi náročná, ale promyšlený systém spravování a péče o bytový fond, v rámci něhož může obec nastavit neziskové nájemné, jež pokryje péči o něj, je důležitou službou občanům, která v konečném důsledku ušetří velké množství finančních prostředků. V neposlední řadě přichází do úvahy podpora mateřských a společenských center a různých specializovaných institucí nabízejících pomoc a podporu ohroženým a znevýhodněným skupinám obyvatel. V rozhodnutí obce rovněž spočívá podpora bezbariérového přístupu ve veřejných budovách a investice do budov a vybavení nemocnic a poliklinik, které mohou být v majetku města.

Bezpečnost

Komunální činitelé mají rovněž ve své moci vliv na bezpečnost v obci a opatření, která v této oblasti lze udělat. Obec je zřizovatelem městské policie, řídí ji starosta nebo jiný pověřený člen zastupitelstva. Aktivní přístup zastupitelů k bezpečnosti přispívá, právě oni by totiž měli být důrazným tlumočníkem připomínek občanů. Ze své pozice mohou požadovat dostatečné množství strážníků v požadovaných místech a časech a přispívat k prevenci a bezpečnosti v ulicích. Je v možnostech obce vyčlenit finanční prostředky na systémy a opatření, kterými lze zvýšit bezpečnost ve městě, např. kamerové systémy, retardéry, radarové měřící přístroje či  přechody s osvětlením a reflexním nátěrem. Obec rovněž přispívá k vybavení dalších záchranných složek, jakou jsou například hasiči. Jejím úkolem je také připravenost bezpečnostních plánů a akceschopnost při živelných pohromách.

Kultura a cestovní ruch

Kultura v obci či městě výrazně ovlivňuje kvalitu života i vzdělání obyvatel, jen zřídka má sama o sobě ziskový charakter. Často se neobejde bez finanční podpory obce a proto záleží zejména na rozhodování představitelů dané obce či města, zda podporují na svém území kulturní a společenské aktivity a usnadní občanům přímou subvencí či například poskytnutím obecních sálů a budov přístup k divadelním představením, výstavám, festivalům či knihovnám. Pro život ve městě je zásadní také vytváření obecních komunit a spolkové činnosti, podpora vztahu občanů k historii a památkám prostřednictvím různých oslav, festivalů a dalších tradičních kulturních akcích. Patří sem však také péče o kulturní památky v obci. Obec může rovněž zásadním způsobem přispívat k turistickému rozvoji města prostřednictvím jeho dostatečné prezentace a propagace, či například provozováním nebo podporováním informačních center.

Sport a neziskový sektor

Obec může v neposlední řadě výrazně podporovat a ovlivňovat nabídku sportovišť a sportovních organizací a klubů na svém území a usnadnit tak občanům přístup k tomuto typu aktivit. Stejným způsobem lze podporovat a motivovat i další subjekty neziskového sektoru, které přispívají k rozvoji občanské společnosti v obci. Tato část činnosti rovněž umožňuje ocenit občany, kteří se na tvorbě občanské společnosti a neziskových aktivit výrazně podílejí.

Rozvoj obce a města

Zásadní kompetencí obce či města je zodpovědnost za vytváření koncepce rozvoje obce či města prostřednictvím zastupitelstvem schvalovaného územního plánu. Jsou to právě zastupitelé, kteří mohou výrazně ovlivnit lokalizování a formu zástavby a mimo jiné  také zajišťují, aby některé plochy zůstaly veřejnou zelení a nebyly zastavěny. V rámci tohoto plánu mohou rovněž ovlivnit infrastrukturu obce a taktéž vyčlenit prostor pro investory a jejich průmyslové aktivity.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Monika Hermannová | neděle 5.10.2014 15:56 | karma článku: 8,06 | přečteno: 388x