Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

Po celý svůj profesní život pracuji jako SŠ učitelka angličtiny, případně i jako lektorka. Pracovala jsem i pracuji pro nejrůznější jazykové školy a agentury, mám zkušenosti jako examinátorka cambridgeských zkoušek, které organizuje University of Cambridge. Jinými slovy mohu říci, že svému oboru díky splňujícím kvalifikačním kritériím i praxi rozumím, upřednostňuji konzervativní výukové metody, protože se nejlépe osvědčují při skládání mezinárodníoch certifikátů.

Už jsem nejednou psala, co ve školství napáchaly polistopadové vlády, v tomto směru dominuje sociální demokracie. Dnes je možné, že na mnohých školách učí angličtinu šlendriáni různých úrovní. A podle toho znalosti některých studentů vypadají.

Uvedu jeden otřesný příklad. V současnosti doučuji angličtinu jednu studentku obchodní akademie. Je v prvním ročníku. Na naši poslední hodinu studentka přišla s učebnicí, kterou jim jejich angličtinář v září nařídil koupit. Jde o Complete First B2. Abych vše vysvětlila. Úrovně znalostí jazyka jsou rozděleny do následujících kategorií, od nejzákladnější až po nejpokročilejší. A1, A2, B1, B2, C1, C2. Každá kategorie je ještě rozdělena na Start, Medium, Final. Žáci základních škol by měli dosáhnout úrovně A2 medium. Už podle Komenského má učitel postupovat od nejjednoduššího po nejsložitější. K úspěšnému složení maturitní zkoušky student potřebuje úroveň B1.

Tak si to vezměte. Máte dítě v prvním ročníku SŠ a učitel jim nařídí zakoupit učebnici úrovně B2, což je učebnice, jež by se měla používat po dosažení maturitní zkoušky. Výjimkou mohou být některá gymnázia, na nichž si studenti mohou zvolit seminář FCE (First Certificate of English – B2 úroveň), jež je má připravit na mezinárodní certifikát. Ale jde o volitelný předmět, to je nutno zdůraznit.

Když jsem viděla, jakou učebnici pseudoangličtinář nařídil zakoupit studentům obchodní akademie, už mi to nedalo a rozhodla jsem se jednat. Od své studentky navíc vím, že tento „angličtinář“ učebnici stejně nevyužívá, v hodinách mnohdy nedělají vůbec nic nebo hrají nějaké hry...Že by s nimi pracoval s texty, vysvětloval a procvičoval novou gramatiku, že by studenti poslouchali nahrávky, psali slohové práce, v případě tohoto diletanta vůbec neplatí. Přitom jazyk je systém. Ke zvládnutí maturity i mezinárodního certifikátu je zapotřebí být čtenářsky gramotný, rozumět poslechovým nahrávkám, umět gramatiku, být schopný napsat esej a jiný slohový útvar a na závěr zvládnout ústní zkoušku.

Napsala jsem na ředitelství školy dotaz, jak je možné, že studenti prvního ročníku mají používat učebnici úrovně B2, když samotná maturitní zkouška je úrovně B1. Zároveň mě zajímá, zda daný angličtinář splňuje kvalifikační kritéria, protože jsem zjistila, že má jen bakalářský titul. Dostalo se mi okamžité odpovědi. Pan ředitel se chce se mnou v nejbližší době setkat a vše probrat osobně.

Vida. Možná se ledy pohnuly. Někdy za slabými výsledky studenta v angličtině může být učitel-šlendrián. Takový má na studenty naprosto demotivující vliv, což je velká škoda. Možná tímto dnešním blogem pomohu těm studentům, kteří měli smůlu, že na angličtinu získali někoho, kdo oboru vůbec nerozumí. Měli by se umět bránit, když ne oni, pak jejich rodiče. Ale ti se mnohdy obávají, že by si na jejich dítko mohl učitel-diletant zasednout, jak tomu u takovýchto učitelských šlendriánů nezřídka bývá...

Uvidíme. Nelze podporovat ve školství učitele, kteří na svou profesi nemají.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Vlachová | sobota 13.4.2024 10:02 | karma článku: 37,17 | přečteno: 5900x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Komunistická zrůdnost

9.5.2024 v 7:04 | Karma: 25,22

Helena Vlachová

Ze školních lavic

1.5.2024 v 7:49 | Karma: 13,39

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,91