Letáky, ach ty letáky!

Letáky, reklamy, zaručeně bezkonkurenční nabídky, ještě výhodnější půjčky! V poštovních schránkách, každodenně v mejlech, ve vašich hlavách! Jste tak nepostradatelní, tak žádaní, všichni po vás tolik touží! Supermarkety, hypergigamarkety, menší obchody, rozvozci, dovozci, banky i jiní lichváři.

Já to vidím tak, že tento obrázek se slevou mínus (-) 50 % je chybný. Už samotný údaj o slevě je záporný, takže další mínus je zbytečné. Přece - a - nedává při zlevnění smysl. A kdyby - nebylo mínusem, ale pomlčkou? Proč? To pak nechápu už vůbec. Vždyť sleva 50 % bohatě stačí.

Jedinečná sleva, cena jenom od, bez navýšení, na splátky, nejlevnější v okolí, příležitost, která se nebude opakovat a bonusově zaplatíme vánoční splátku za vás. Zabalíme, přivezeme, vyložíme, vyklopíme, odporoučíme, jak si račte přát.

Ale že toho papíru ve schránkách kolikrát máme, co? Žádné malé letáčky a ústřižky, ale na kila! To všechno rozhodně není zadarmo. Materiál, výroba, distribuce přece nestojí pár korun. A co teprve věrnostní kartičky, výherní zákaznické losy a u pokladny nezbytná zbytečná sračka pro děťátko. Konečně někdo, komu na nás záleží, konečně tak máme obchod, kde nás mají rádi a přátelská sounáležitost nás vstřícně hřeje u srdce. Aby ne, když to s námi myslí tak opravdicky, tak upřímně s mottem: Pro našeho zákazníka cokoli! 

Ale není to divné, když ten nejvýhodnější obchod, v kterých se to slevami pořád jenom hemží, má snad úplně každý? Avšak o slevách - neslevách, jedinečných cenách a braní dodavatelů na hůl toho bylo napsáno a vyřčeno už dost, zkuste si spíš představit, jak nádherně by všem bylo, kdyby:  

V poštovní schránce ani jeden leták a v mejlu reklamně vykradeno jakbysmet. Vaše čistá, ničím nezatížená hlava, před nákupem nikým neovlivňované rozhodování. Zkuste se v přednákupní čas ponořit do pohody s jedinou bezstarostnou myšlenkou: někde něco určitě nakoupím.

Nevěříte? Aspoň si zkuste představit, jak by vám bylo blaze bez všech těch slevových lákadel a reklamového vlezdoprdelství. Což takhle užít si nakupování bez pocitu trapného boje o zákazníky? Proč podlízavého a zbytečného? Vždyť při dnešním překypujícím zásobování si to své přece vždycky někde koupíte! Tam nebo jinde! A navíc, kdyby všechny reklamy a letáky zmizely, to by se ušetřilo peněz! A pravděpodobně by zbylo i na opravdové slevy. Nebo snad už není pravdou to, že kvalitní výrobek reklamu nepotřebuje a prodává se sám?

Vycházím z toho, že prodejci je úplně jedno, jestli přivítá zákazníka XY nebo YX, vždycky mu půjde jedině o prodané kusy. Přece když budete mít po cestě z práce obchod A, B a C, kde nakoupíte potraviny, hadry i elektroniku, proč byste měl navštěvovat jinde D, E a F? Nedrží se snad tržní ceny vlivem konkurence na podobné úrovni? A když už, tak si tam občas zajít jen tak ze zvědavosti. Pro samozřejmé přesvědčení, že i jinde jsou na tom cenově pořád přibližně stejně. Snad jenom postižené natěšence, kteří mají šoping jako moderní úchylku, by od kondičního pobíhání po krámech neodradil ani ten nejlogičtější argument.

Opravdu si myslím, že když nechcete nakupovat po internetu, a vyloženě chcete nakoupit jako dřív, nepotřebujete k tomu žádného slevového průvodce, cenového dohazovače a z toho všeho těžkou hlavu. Věřte, že o to víc vás bude těšit to, že ke koupi správného zboží vás nepřinutil žádný podlízavý letáček, ale jenom váš vkusný výběr, jedině vaše ničím nezatížené rozhodnutí. Snad se nepletu tvrzením, že podstatou nakupování je získání toho, co potřebujeme a líbí se nám. I byť jen na příjemnou chvíli z přivlastnění si věci pouze nakrátko, protože darováním se chceme podělit o své potěšení. Tím spíš o Vánocích bychom měli udělat radost dárkem vhodným a líbivým, než prodejci proklamovaným a cenově výhodným.

Při nákupu zboží tak kromě svátků mysleme na to, jestli se za potřebnou a nevyhnutelnou koupí neskrývá klamavé okouzlení nad urputně vnucovaným zbožím a vaši domnělou líbivost nenahrazuje plytké uspokojení akčním zlevněním.  

Autor: Martin Hatala | čtvrtek 12.12.2013 13:43 | karma článku: 28,76 | přečteno: 4382x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,56

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,25

Martin Hatala

Až přijde Klárka

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55