Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluce ve čtení?

Čtecí metoda „genetická“, „globální“, „analyticko-syntetická“, jiná? Která je pro vaše dítě nejlepší? Reaguji. Protože dnes vyšel na toto téma velký článek na titulní straně tištěné MF Dnes. Autorkou je Kateřina Frouzová, název je „Revoluce ve čtení: konec slabikářů“.

Článek se snažil tvářit co nejvíce objevně převratně. Bodejť ne, jeho hlavním úkolem je upoutat kolemjdoucí u stánku s novinami, aby, jati neodolatelnou zvědavostí, zakoupili celý výtisk. Jaká je ale střízlivá skutečnost?

Nejdříve ke zmíněnému článku. Na internetu jsem jej bohužel nevygůgloval, takže sem nemohu dát prolink. Zkusím ale jeho obsah stručně shrnout. A třeba se časem někde na internetu objeví.

Článek se týká dětí prvního stupně ZŠ, tedy výuky základních čtenářských dovedností. Chválí metodu, kdy dítě se neučí číst po slabikách, ale čte slova, sousloví a věty nahlas po jednotlivých písmenech. Cituje paní Martinu Grycovou, spoluautorku úplně nové učebnice této metody, nazvané genetická metoda.

Dovolte mi zde, s úctou a respektem ke všem kolegům zabývajícím se čtením, přidat svůj pohled. Tedy pohled člověka, který komplexně zkoumá práci mozku s textovými informacemi už desítky let, odučil tisíce lidí a napsal k tématu řadu knih, časopiseckých článků, ba i jeden televizní vzdělávací seriál. Člověka, který právě díky tak dlouhé praxi dobře ví, že čtení není matematika a nikdo si zde nemůže dělat absolutní patent na rozum.  Dále bude tedy rozveden názor jednoho člověka; nic míň, nic víc.

Klasická výuka čtení od první do páté třídy našich základních škol představuje vlastně sled tří mozkových vnímacích integrací.

První integrace je slučování různých jednotlivých čáreček a obloučků, „hůlčiček“ a „bříšek“, do jednotlivých písmen. Prvák se brzy naučí, že nemusí očima vnímat 1) jednu dlouhou svislou čáru, 2) jednu kratší šikmou vycházející ze středu té dlouhé doprava dolů, 3) jeden malý půlkruh přilepený zprava k horní části té svislé dlouhé čáry. Ale – že se na všechny tyto tři „záležitosti“ může podívat jedním upřením pohledu, že může najednou celý ten smysluplný systém tří „čáreček“ okem navnímat, zaostřit, zaclonit, poslat přes sítnici zrakovým nervem asi 20 cm daleko až do týlního laloku mozkové kůry. A tam už číhá chytrý „pan mozkový porovnávač“, který tento vjem připasovává k tomu, co už má človíček z dřívějška ve své paměti. Čím lépe je to už v paměti z dřívějška uloženo, tím je přirovnání rychlejší a jistější. Prvák si pomyslí, a nejspíše i nahlas vysloví pěkné „R“.

Navnímání celku je třikrát kratší než navnímání tří „hůlčiček“ po sobě. Biochemické procesy v oku a zrakovém nervu totiž mají své konstantní rychlostní parametry. Avšak mozkové zpracování je mnohem rychlejší. Mozku se totiž předkládá celé písmeno, tedy něco, co má hlubší význam než každá jednotlivá „čárečka“.

Druhá integrace je totéž o úroveň výš – od písmen ke slabikám. Už během první třídy se žáček učí navnímat místo „P + O + K“ najednou celou slabiku „POK“. Opět je oční navnímání a nervové doručení do týlního laloku mozku třikrát rychlejší, opět je myšlenková analýza snazší. Slabika POK nese více informací než jen pouhé jedno písmeno z něj.

Třetí integrace je ještě o jednu úroveň výš – od slabik k celým slovům. KO + LEČ + KO navnímají oči třikrát pomaleji než najednou KOLEČKO. A mozek to celé slovo zpracuje neskonale lépe než slabiky postupně po sobě. Slovo má už svůj význam zcela jednoznačně; je možné jej myšlenkově asociovat s tvarem (barvou, vůní, zvukem, pocitem, konkrétní minulou zkušeností…). Asociovat znamená myslet. A – o myšlení, o tom to čtení přece je.

Třetí integrace poznenáhlu po krůčcích začíná již brzy po začátku první třídy („Ema má mísu“ se čte snad už během září). Vrcholí pak ke konci páté třídy, kdy mozek má ve své paměti zhruba třítisícovou základní slovní zásobu mateřského jazyka v celých slovech. Páťák čte běžné čítankové texty, jako když se volným tempem mluví. Zhruba 100 slov za minutu. Už nepísmenkuje ani neslabikuje.

Páťák je asi třikrát rychlejší než nějaký hypotetický nedouk, který by jen slabikoval; devětkrát rychlejší než hypotetický písmenkující nedouk,; sedmadvacetkrát rychlejší než hypotetický „hůlčičkující“ a „bříškující“ jedinec. To je co do tempa čtení. (Násobky jsou přibližné – nezjednodušuji zde však, abych zkreslil, ale abych stručně a názorně vysvětlil.) Co do kvality myšlenkového zpracování je to u něj také mnohem snazší a lepší – ale rozhodujícím faktorem je zde celoživotní sečtělost, vzdělanost, rozhled, inteligence, kreativita.

A pak přichází dokončení základní a střední školy, dospělý věk, záplava textů a potřeba racionalizovat jejich vnímání a myšlenkové zpracování. Miliony duševně pracujících lidí se o to pokoušely a pokoušejí. V drtivé většině případů tak, že zůstanou na oné úrovni třetí integrace – a snaží se zrychlit pohyb očí po řádcích, odstavcích, stránkách. A přitom se „tak nějak snažit, tak nějak soustředit a z obsahu toho textu co nejvíce mít“. Pak toho má mozek samozřejmě naráz moc – a stávkuje. Myšlenkové zpracování je povrchnější, dostavuje se i nekomfortní pocit spěchu. Čím bleskovější pohyb očí po řádcích, tím větší „nic“ máme z obsahu.

Metoda rychlého čtení, známá též pod synonymickým novotvarem „rychločtení“, učí lidi nad 11 let věku neustrnout na úrovni třetí integrace, ale logicky ovládnout integraci čtvrtou. Tedy – od jednotlivých slov ke slovním spojením. Oko po určitém zácviku na rozšiřování periferního vidění je schopno najednou navnímat na čteném řádku zhruba čtyři, pět centimetrů šíře textu. Změřte si pravítkem v knize, kolik je to slov. A opět – smysluplná fráze se navnímá očima a asociuje v mozku mnohem rychleji a hladčeji než jedno slovo separátně po druhém.

Výše popsaná čtvrtá integrace je jedním z tajemství toho, proč se může člověk naučit zrychlovat do značné míry rychlost i chápavost čtení najednou.

Avšak těch stejně důležitých „tajemství“ profesionálního rychločtení je mnohem více. Týkají se hlavně práce mozkové kůry, očí už ani tak ne. Uvedu tyto „zbraně školeného čtenáře“ jen příkladem, namátkou, jednoduše a lidsky znějícím popisy (i když těmi odborně cizokrajně znějícími termíny bych dovedl „zamachrovat“ také):

-          Pravidlo koncentrované kreativní mobilizace předchozích znalostí a zkušeností s tématem v několika málo vteřinách, když už známe nadpis (titulek, předmět a odesílatele mailu, jiné okolnosti ohledně textu atd.) a oko se ještě nezakouslo do prvních slov vlastního textu. (Zde se rozhoduje o výsledném čtenářském výkonu zhruba ze 60%; školený rychločtenář už ani tak nečte zjišťovacím stylem, ale již při svém prvním čtení daného textu jej spíše „dočítá, ověřuje a doplňuje staré známé“.)

-          Pravidlo „podvědomého mozkového hlídače“, který nás i při vysokém tempu čtení upozorní vždy, když se čtený text byť v maličkosti rozchází s naším namobilizovaným předobrazem textu.

-          Pravidlo „když po rychlém přečtení nevím, co v textu bylo, tak vlastně vím“. Vysvětlení je toto: Když nás podvědomý hlídač neupozornil, je to skvělá informace o tom, že skutečný obraz textu se nelišil od předem namobilizovaného předobrazu. Naši vědomost o textu tedy můžeme „vytáhnout z jiné mozkové kapsy“, ale máme jistotu, že je to ta stejná správná.

-          Pravidlo „Nehledejte v textu zoufale a uspěchaně nové poznatky, ale nechte se textem v klidu obsloužit – stejně jako host v dobré restauraci nemusí netrpělivě mávat na číšníka, ale pohodlně si počká, až on přijde k jeho stolu a zdvořile se ukloní a splní mu přání“. S jeho užitím mizí při rychločtení pocit nekomfortního chvatu.

 

Všechny tyto a desítky dalších vhodných schopností, dovedností a návyků už přes čtvrt století naplňují nadšením absolventy mých kurzů, které jsem si kdysi sám od píky sestavil, ověřil a stále je vylepšuji. Vše zde jde ruku v ruce s dalšími schopnostmi komplexní mozkové práce s textovými informacemi, schopnostmi správného myšlení, komunikování. Což může mít různé zajímavé důsledky; o některých se dobře dočtete v mých minulých blozích.

 

Autor: David Gruber | pondělí 23.7.2012 15:17 | karma článku: 35,99 | přečteno: 6541x
  • Další články autora

David Gruber

Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích

Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.

5.5.2024 v 11:34 | Karma: 33,80 | Přečteno: 3725x | Ostatní

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,56 | Přečteno: 547x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 28,11 | Přečteno: 374x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,28 | Přečteno: 1103x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 510x | Ostatní
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Potvrzeno, novým šéfem NATO bude Rutte, v říjnu vystřídá Stoltenberga

26. června 2024  10:26

Bývalý nizozemský premiér Mark Rutte bude novým generálním tajemníkem NATO, rozhodly podle Reuters...

Za obtěžování a pokus o vraždu školačky si muž odsedí šestnáct let vězení

26. června 2024  10:18

Krajský soud v Brně poslal obžalovaného Františka Oláha do vězení na šestnáct let. Uznal ho vinným,...

Pavel přivítal prezidenta Pellegriniho. Začíná smiřování špiček sousedních zemí

26. června 2024  6:45,  aktualizováno  10:15

Nový slovenský prezident Petr Pellegrini přijel do Prahy na první zahraniční návštěvu. Na Pražském...

Lékaři bez hranic oplakávají smrt kolegy v Gaze. Byl terorista, tvrdí Izrael

26. června 2024  10:14

Úterní izraelský útok v Pásmu Gazy nepřežil fyzioterapeut Lékařů bez hranic (MSF), který byl zrovna...

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...

  • Počet článků 333
  • Celková karma 33,80
  • Průměrná čtenost 2296x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik