Kde je přesnost, tam se ještě dá žít
přesného solidního přístupu.
V poslední době často jezdím na trase Praha – Ostrava žlutými vlaky jedné známé přepravní společnosti. I tyto vlaky mívají nejednou zpoždění – ba řekl bych, že se zpožděním nižším než pět minut jsem se při většině těchto vlakových cest setkal jen v menšině případů. Ale manažer vlaku vždy několikrát uvádí konkrétní důvod tohoto zdržení a vždy se za něj všem cestujícím nahlas slušně omluví. Stevardi a stevardky při zpoždění vlaku v chodbičkách spíše běhají než chodí a snaží se tedy na svém úseku práce to zpoždění minimalizovat.
Kladl jsem si však otázku, zda to zpoždění je vždy zaviněno vnějšími okolnostmi, zda nemají i zaměstnanci zmíněné populární žluté soukromé přepravní společnosti přece jen někdy menší másílko na hlavě...
Určitým dobrým vodítkem, jak tomu ve skutečnosti je, mi byly nedávné dny, kdy jsem po delší době použil od té stejné žluté společnosti spoj autobusový. Tentokrát na trase Brno – Ostrava. Autobus ve výchozí stanici přece nemůže mít žádné vnější překážky přesného odjezdu – a odjezd bude z časového hlediska takový, jak je nastavená úroveň služeb a úcta k času zákazníků u té žluté společnosti.
Kdo žlutými autobusy častěji jezdí, ten jistě dobře zná to, co nyní popíšu. Ale mezi čtenáři bude jistě dosti těch, kteří to neznají. A i ty znalé to, koneckonců, potěší.
Autobus je přistaven na výchozí zastávce nejméně čtvrthodinu před plánovaným odjezdem. A právě tehdy začíná na obrazovce vpředu nahoře odpočet času. Digitální ukazatel s minutami a vteřinami se postupně blíží ke stavu 15:00.
Podle mne je psychologicky dosti důležité, že cestující na vteřinu přesně kdykoliv ví, „kdy už to pojede“. Jak dlouho se ještě bude stát a zda si za ten přesně poznaný počet minut a vteřin stačí ještě něco zařídit - třeba skočit si do svého zavazadla v úložném prostoru pro nějakou věcičku.
Jen jestli ten odjezd bude opravdu přesný, byl jsem zvědav...
Věděl jsem, že u tradičního státního nebo polostátního přepravce nějakých třicet, padesát vteřin rozdílu nehraje roli, že tato diference se ještě považuje za „naprostou přesnost“, a „co bys ještě víc, ty hovado zákaznické rozmazlené, chtělo“, že? „Buď rád, že vůbec jedeš, o kafi, novinách a filmu zdarma si nechej zdát...“
Často jsem se se ženou bavil o tom, že přesný odjezd naplánovaný třeba na 10:35 nemá být ani v 10:34 a padesát sekund ani v 10:35 a deset sekund, ale v normálních seriózních 10:35:00! Odpovědí mi bývalo slitovné „kde to žiješ?“. Uváděl jsem jí na to příklad, jediný co jsem zažil, jak jsem před pár lety odjížděl z vídeňského hlavního nádraží směrem Břeclav, Přerov a další Morava... a jak se vlak dal do pohybu přesně v ten okamžik, kdy vteřinová ručička hodinek proťala dvanáctku.
Když to jde v Rakousku a jistě i v Německu, tak proč to nejde u nás? A když to u nás opravdu chronicky nejde, tak proč mají vrcholoví manažeři těch státních či polostátních dopravních institucí větší měsíční plat než sedm tisíc korun?
No ale před pár dny v Brně to na autobusovém nástupišti u hotelu Grand zase šlo. A v naší České republice! Nevím, asi má pan řidič ještě jiný displej na očích, protože ten velký displej pro cestující je za jeho zády. Ale – když digitální ukazatel času na té obrazovce ukázal 14:58, žlutý koráb silnic se měkce zhoupnul. A když na ukazateli bylo 15:00, tak se i dal do pohybu, ostrou otočkou vyjížděl zpoza těsně před ním stojícího dalšího žlutého autobusu.
Přiznám se, že jsem byl dojatý. Všechno totiž souvisí se vším. Tam, kde se i nad maličkým půlminutovým minišlendriánem nepřesnosti mávne rukou, tam začíná skrytě a záludně postupná rakovina společnosti, která vede nakonec k fatálním negativním koncům. Tam, kde existuje vteřinově přesná zodpovědnost dodavatele za to, co si odběratel koupil, tam zasvítí malé světýlko naděje, že by to s tou společností nemuselo nakonec dopadnout zase až tak katastrofálně.
Na vteřinu přesný odjezd žlutého autobusu se toho dne opakoval i na opačné trase, tedy z Ostravy do Brna.
Stejná přesnost jako v Rakousku, hm... Třeba jednou budou u nás i stejné platy...
David Gruber
Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích
Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.
David Gruber
Návštěva u Jana Wericha
Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.
David Gruber
Proč jsme nejbohatším státem na světě?
A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?
David Gruber
Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?
Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.
David Gruber
Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?
Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
Útočník v metru ve francouzském Lyonu zranil nožem tři lidi
Tři lidé utrpěli zranění při útoku nožem v metru ve francouzském městě Lyon. Policie zadržela...
Antikoncepce emancipovala ženy, snížila i počet rakovin, říká onkogynekolog
V roce 2030 bude podle onkologů rakovina nejčastější příčinou úmrtí v Česku. V oblasti...
Další let hrůzy. Turbulence zranily v letadle z Dauhá do Dublinu 12 lidí
Dvanáct zraněných si v neděli vyžádaly turbulence v letadle společnosti Qatar Airways z Dauhá do...
V celém Česku hrozí silné bouřky, meteorologové varují před větrem a kroupami
Silné bouřky hrozí v Česku i v neděli odpoledne. Za krátký čas může napršet i přes 25 mm vody,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 333
- Celková karma 33,62
- Průměrná čtenost 2295x
viz též www.gruber.cz