Reportáž psaná za volantem

Vypadalo to tak jednoduše. Prostě přiletíme, půjčíme si auto, a budeme si čtrnáct dní vozit zadky mezi Atlantikem a Pacifikem. Začalo se to ale komplikovat už v Madridu...

Nikdy by mě nenapadlo, že je letiště v Madridu tak velké. Považuji se celkem za znalce v tomto oboru, uznávám, měl jsem se lépe informovat. Každopádně přestup nás stál nemalé fyzické úsilí vykonané především dopředným pohybem značnou rychlostí, tzv. během. Nic, na co bychom byli z domova zvyklí. Doběhli jsme, ale nedoběhl jeden z našich kufrů. V madridské třídírně si náš kufr zelený s naším kufrem hnědým zamávali a vydali se každý jiným směrem. Jeden do Ameriky, druhý, jak už se tak mezi cestovali občas říká, nejspíš někam na Madagaskar.

Vymysleli jsme geniální plán - ideální auto pro naši cestu je Nissan Altima. Málo žere, v Evropě se proto asi vůbec neprodává, a navíc je velké a pohodlné. Hodiny strávené na Internetu před cestou přinesly ovoce. Právě toto auto je nejčastěji dostupné v nabídce společnosti Dollar. Americké půjčovny obvykle na letištích mívají možnost vybrat si auto z právě dostupných v dané třídě, v našem případě Standard. Tuto třídu má v USA právě jenom Dollar - ostatní mají buď vyšší "Full Size" nebo menší "Mid Size", které má ostatně Dollar v nabídce taky. Problém je, že abychom si Altimu mohli vybrat, musíme, podle webu půjčovny, na letiště Midway. A tak se z hlavního Chicagského letiště, kam jsme se po 24 hodinách na cestě přes Berlín a Madrid dotrmáceli, přesouváme metrem/nadzemkou asi dvě hodiny na letiště Midway.

Nerudný černoch za přepážkou půjčovny se s náma moc nebaví. Buď vám prodám Corrolu jako Standard (ikdyž víme, že je to Midsize), nebo si doplatíte za Camry, což je fullsize, který jste si nezaplatili. Nic jiného nemám. Pak ještě musíme zaplatit za benzín (první nádrž), kterou máme mít v ceně, tj. přebíráme auto s plnou a vracíme prázdnou. A k tomu nám napařili jakousi horentní daň, protože to tak je zřejmě normální. Ale platit "městskou daň" ve výšce třetiny půjčovného? Hrůza - nemáme argumenty, zkusíme to následně vyreklamovat. Bereme Corollu. Smíříme se Rapidem za cenu Superbu?

Na cestu. Nejdřív na večeři ke známým, které vůbec neznáme. Osobně. Facebook má hodně chyb, ale úžasnou vlastnost udržovat kontakt mezi lidmi, kteří se v určitém momentu života někde střetli, a pak ztratili kontakt. My se znali jenom z fóra o ČR, ale tak nějak v kontaktu přes Facebook jsme od té doby deset let. A teď jsme se poprvé potkali. V Michiganu. Snad jim návštěvu oplatím koncem března, letí totiž do Prahy.

Další den se nám vyřešil problém s autem, nikoliv ale kufrem. Ten stále bloudí. Ale v Clevelandu jsme udělali psí oči na paní za přepážkou autopůjčovny, a za hodinu odjíždíme nablýskanou Altimou. Odjíždíme k Niagarským vodopádům. Čekal jsem všechno, ale ne vodopády ve stavbě. Z Americké strany není vidět v podstatě nic, polovina řeky i samotných vodopádů je zamrzlá, koukáme na to celé panorama ale přes soustavu plotů, protože nikoliv vodopády, ale komplet celé vyhlídkové prostranství je v rekonstrukci. Jediné, co tady funguje, je automat na parkování. Osm dolarů za cokoliv nad dvacet minut. Nefungují záchody, návštěvnické centrum, vyhlídkové terasy. Stíháme to za devatenáct. Tohle je vydírání. Příště raději do Kanady.

Průjezd Novou Anglií nám zpestřují kruhové objezdy, kterých jsme napočítali šest. Tohle ze západu USA neznáme. A blížíme se do New Yorku, města, kde by běžný smrtelník autem nikdy jezdit nechtěl. A neměl. My nejsme běžní smrtelníci, jsme Drivermani. Drivermanů ve žlutých taxících a jiných autech je tady ale spousta. Projíždíme spolu s nimi po Times Square a pak dolů po Sedmé Avenue až na Ground Zero. Tam parkujeme, abychom si mohli prohlédnout pomník obětem 11. září, a vystoupat na vyhlídku v novém mrakodrapu. Shledáváme Manhattan poměrně schůdný, není to takový strašák na řidiče, jak by se mohlo zdát. Přijde mi horší provozovat vozidla větší než Fabie na Praze 1, než Superba na Manhattanu. 

Orel přistál. Po několikadenním dohadování se s infolinkou orel, tedy náš zelený kufr, přistál v Chicagu a byl promptně přetransportován na letiště Newark v New Jersey, které jsme udali jako ideální pro vyzvednutí. A on tam fakt čekal. Aleš ho hledal po terminálech, ze mě se stal expert na nenucené popojíždění a postávání po letišti s autem - ušetřili jsme zase osm dolarů za parkovné. Typický Čech, řeknete si, ale podobnou činnost, tj. nenápadné vyčkávání na cosi či kohosi, na letišti spolu se mnou vykonávali řidiči všech barev pleti a tříd aut, od nákupních tašek po limuzíny.

Manhattan nás tak nadchnul (přestože jsme tam oba byli jíž dřív coby pěšáci) a tak projíždíme centrem Washingtonu. Nalevo Capitol, napravo Bílý dům, nalevo Lincolnův památník. Přes most k Pentagonu a nahoru k památníku letectva. Chvilku shlížíme na Arlingtonský hřbitov a pak jedeme dolů. "Aleši, a pamatuješ, tenkrát, jak jsme špatně odbočili a přijeli na parkoviště Pentagonu?"

Nedaleko Washingtonu stavíme na oběd, a jeden děda kouká na naši SPZku. "Michigan?" To je hodně daleko. "Houby Michigan", říkám, "to auto je z půjčovny. My jsme z České Republiky." Očekávám obvyklou reakci typu "OK" nebo "Aaah" což znamená "nemám šajnu, kde co to je a kde to je". Nikdo z moudrý z nebe nespadl, kdo v ČR vám řekně něco bližšího o Nebrasce nebo Oklahomě? Ale odpověď mě dostala. "Jo, Česká Republika, dříve Československo. Praha." Můj táta tam byl v pětačtyřicátém. Jednal tam s Rusákama o hranicích." Svět je malý. Škoda, že nebyl v jednání úspěšnější.

Cesta k Jihu se klikatí státy s obskurními názvy, které pro nás neznamenají nic víc, než vychlazenou whiskey, a nás vede do ucpané Atlanty, kde proto raději nezastavujeme a po dálnici se řítíme do Montgomery, hlavního města Alabamy (věděli jste to? - já ne, takže až se budete příště podivovat, že Američani neznají ČR a Prahu, chytněte se za nos) a ještě dál na jih k Mexickému zálivu, do Mobile.

Další dva dny jedeme až na nutné přestávky od rána do noci. Včera jsme vstávali na pomezí Alabamy a Floridy, dnes večer jsme kousek od hranic s Arizonou. Teď nás čeká příjemnější část dovolené. Vyšetřili jsme dostatek času, abychom stihli nějaké ty národní parky. Protože ikdyž za volantem je občas sranda, musíme si protáhnout kostru nějakým tím trekem. A není k tomu krásnějších míst na planetě, než jsou parky v Utahu.

Pokračovaní příště...

Autor: Aleš Gill | úterý 15.3.2016 7:40 | karma článku: 20,39 | přečteno: 1189x

Další články autora

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?

17.3.2025 v 8:01 | Karma: 25,21 | Přečteno: 2407x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.

7.1.2025 v 8:12 | Karma: 33,26 | Přečteno: 2477x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.

2.12.2024 v 8:13 | Karma: 13,09 | Přečteno: 337x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 15,71 | Přečteno: 423x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 16,74 | Přečteno: 354x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

VIDEO: Národní divadlo rozzářila světelná show ke 120. výročí Kytice

23. dubna 2025  22:08

Budova Národního divadla se ve středu večer proměnila v plátno pro působivou světelnou show, která...

Zasáhli jsme ruskou továrnu na drony, tvrdí Ukrajinci. Denně jich vyrobila i tři sta

23. dubna 2025  21:23

Ukrajinská armáda provedla vzdušný útok na podnik vyrábějící útočné drony v ruském Tatarstánu....

Hasiči uhasili hořící plasty u Rynholce. Policie prověřuje dva trestné činy

23. dubna 2025  8:19,  aktualizováno  21:06

Hasiči uhasili celou plochu hořících plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce, zplodiny už...

„Jako by odešel někdo z rodiny.“ Lidé se loučí s papežem. Tělo experti balzamovali

23. dubna 2025  9:15,  aktualizováno  20:52

Přímý přenos Bazilika svatého Petra ve Vatikánu se krátce před 11. hodinou otevřela veřejnosti, která se tam do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 252
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1441x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.