Neznámá místa 14: Místo posledního odpočinku Jamese Bonda

Je to tady. Bez varování. Kdo jste neviděli posledního Jamese Bonda, máte smolíka. Dostane se vám kruté pravdy: James Bond v "posledním" filmu, Není čas zemřít, zemřel. Nakazil se nějakýma potvůrkama a nechal se zastřelit raketou.

A my se zajedeme podívat na místo, kde se to celé stalo a kde dnes a snad na věky jako poutní místo, Mekka pro všechny fanoušky Flemingovy série, stojí a bude stát nevelký náhrobní kámen, připomínající životní pouť jistého Bonda, Jamese Bonda. Nula nula sedm.

Začínáme na letišti. Pražském, ale to je celkem jedno. Pokud nemáte nějaký vlastní rozumný druh letecké dopravy, a nechce se vám kodrcat autem, musíte se nějak dostat do Kodaně. Ne úplně nutně, ale Kodaň je prostě brána na Faerské ostrovy. Ano, je to tak, neletíme na tajemný ostrov v Japonském moři, jedeme jen "kousek", do takové krásné evropské "země nezemě".

Faerské ostrovy mají takový podivný status. Jsou součástí Dánska, stejně jako Grónsko je součástí Dánska. Platí se tu dánskými korunami, ale... Ale tím podobnost s Dánskem tak nějak končí. Nefunguje tu evropský datový ani jiný (levný) roaming, protože Faerské ostrovy tak nějak vlastně ani nejsou v Evropské Unii. To třeba není ani Island, ten je ale v Schengenu, na rozdíl od Faerských ostrovů.

Jeden by tedy čekal, že se sem musí na pas, že na letišti (nebo jiných hranicích, třeba přístavech) bude pasová kontrola, ale ono nic. Chtěli jsme vyzkoušet, zda se sem dá dostat na občanky (jako třeba na Špicberky, další zajímavá země-nezemě, tentokrát "norská"), ale ono je nebylo komu ukázat. Prostě jako když přiletíte na Mallorcu.

Tedy zpět, z Kodaně sem lítá taková zvláštní společnost, o které jste asi taky nikdy neslyšeli, Atlantic Airways. Ano, Faerské ostrovy, země s populací velikosti Jihlavy, mají svého národního dopravce. Ten provozuje několik vrtulníkových linek po ostrovech, a spojení s civilizací. Několikrát denně s Kodaní a dalšími dánskými městy, a jednou-dvakrát týdně s New Yorkem, Edinburgem, Paříží a Barcelonou. Pokud nejste zrovna pečení vaření na kodaňském letišti, asi jste jejich letadlo nikdy neviděli. Já taky ne. Až do letoška.

Pokud byste přecijenom chtěli raději vyrazit autem, můžete se vypravit do městečka Hirtshals v severním Dánsku, odkud jezdí trajekt na Island, který se cestou tam i zpět zastavuje v Tórshávnu, hlavním městě Faerských ostrovů. Celá otočka z pevniny na Island a zpět zabere týden, jeden směr z Hirtshalsu do Tórshávnu zabere s naloděnim a vyloděním asi 40 hodin. Přesto na ostrovech potkáváte množství evropských SPZek, od Norska po Španělsko.

Jediné letiště na Faerských ostrovech je u městečka Sorvágur na ostrově Vágar. Faerské ostrovy, což by nás nemělo podle názvu překvapovat, jsou ostrovy. Souostroví, podobně jako Baleáry nebo Kanáry. Jenže jejich vláda se snaží dělat všechno proto, aby ze souostroví pomocí mostů a tunelů udělala jeden celek. Pevninu. A ono se jí to - připomínám, že populace souostroví je něco přes padesát tisíc obyvatel - daří.

Z ostrova Vágar se tak pětikilometrovým podmořským tunelem (placeným) dostanete na hlavní "dvouostrov" Streymoy-Eysturoy. Ostrovy odděluje úzký pruh moře, tak úzký a dlouhý, že nikdy nevidíte oba jeho konce, máte tak pocit, že jedete kolem fjordu. Dlouhého fjordu, který zdánlivě nikde nekončí. A on taky nekončí, na severu se "vlévá" do Atlantiku mezi vesnicemi Tjornuvík a Ei?i, na jihu se doširoka otevírá u hlavního města, Tórshávnu.

Tento "fjord" lze suchou nohou překročit na dvou místech. Přes most u městečka Nor?skála, které si tak vydobylo pozici významné obchodní křižovatky souostroví. Když píšu obchodní křižovatky, nepředstavujte si nic jako Istanbul nebo jiná významná místa Hedvábné stezky. Představte si spíše malé městečko se dvěma supermarkety, benzínkou, pizzérií a kebabárnou. A velkou spádovou oblastí.

Druhá možnost, jak se přemisťovat mezi dvěma hlavními ostrovy, je nový tunel. Nejdelší podmořský silniční tunel na světě, jestli mě paměť nešálí. Spojuje Tórshávn na Streymoyi s městy Rúnavík, Toftir a Strendur na ostrově Eysturoy, které tak spolu s několika okolními vesnicemi vytváří "aglomeraci" a protiváhu hlavního města.

Třetím významným městem souostroví je pak Klaksvík na ostrově Bordoy, kam nevyhnutelně musíme směřovat naše kroky i my. Dvouostrov Streymoy-Eysturoy s ostrovem Bordoy (omlouvám se, pokud se v tom už ztrácíte) spojuje další podmořský tunel. Dál už ale musíme trajektem.

Do naší vysněné Mekky 007 už dále cesta nevede. Musíme se nalodit (sami, nebo s autem) na téměř padesát let starou loď M/F Sam, která od roku 2002 brázdí sem a tam "fjord" oddělující ostrovy Kalsoy, kam míříme, a Bordoy.

Pokud jste se ztraili, tak ve zkratce nebo pro zopakování: Přistáli jsme na ostrově Vágar, tunelem jsme přejeli na ostrov Streymoy, pak přes most na ostrov Eysturoy, dalším tunelem na ostrov Bordoy a odsud jedeme trajektem na Kalsoy. Náš pátý ostrov v řadě.

M/F Sam jezdí několikrát denně a má kapacitu dvanáct osobních aut. Nevozí ale jenom je, ale i autobusy, kukavozy, dodávky s jídlem a podobně - ostrov Kalsoy má asi 150 obyvatel. Troufnu si tvrdit, že do roku 2021, kdy měl premiéru film Není čas zemřít, kapacita trajektu bohatě stačila. Teď museli zavést pravidlo, že místní mají přednost, a i tak myslím že výměna lodi za větší (nebo zvýšení počtu denních spojů) bude muset přijít. 

Ostrov Kalsoy, pokud si to nepamatujete z filmu, je jedna dlouhá nudle. Trajekt vás vyhodí v městečku (resp. v přístavu pod ním) Sy?radalur, odkud pokračujete dále autem, nebo autobusem, přes dvě větší osady Húsar a Mikladalur do vesničky (taková spíš farma než vesnice) Trollanes. A je to. Autobusem na letiště, dvěma letadly, autem tunelem, přes most, zase tunelem a trajektem jsme dorazili do cíle. Tedy, na parkoviště. 

Trollanes má 13 obyvatel a dvě parkoviště pro přespolní. To je přesně o dvě více, než jakákoliv jiná vesnice na ostrově. A důvod je zřejmý. Chodí se odsud na trek... k majáku. Maják Kallur je, byl a bude, cílem turistů, kteří na ostrov zavítají. Nedaleko, pár set metrů, je ale cíl nový, který nebyl, ale teď je, a určitě bude, cílem fanoušků Jamese Bonda. Je to sem z Trollanesu asi hodinka chůze. Ani ne nějak zásadně do kopce. Tedy: cesta sice stoupá, ale ne nějak zásadně. Když píšu cesta, nehledejte ji příliš důkladně. Je tu pár vychozených stezek, které se objevují a zase mizí. 

Musíte překonat několik koryt potoků, budete trošku bojovat s deštěm, mokrou trávou a bahnem. Nic zásadního. My, a v podstatě všich ostatní turisti, které jsme znali už z trajektu, míříme stejným směrem. Nemůžete to nenajít. Prostě jdete z vesnice na severozápad, po pravici pořád vidíte moře, po levici máte kopec. Je celkem jedno, jak daleko od moře nebo kopce jste, po pár desítkách minut před sebou uvidíte maják. A hrob Jamese Bonda je, z vašeho pohledu příchozího, vlevo od něj. Vede k němu od majáku vyšlapaná pěšina po hraně útesu.

Jste tady. Nebo tam. Dosáhli jste, poměrně složitě, cíle. Malé žulové desky s nápisem "Člověk by měl opravdu žít, ne jen existovat". Pokud byste chtěli taky žít a už teď víte, že bez návštěvy tohoto místa nemůžete ani existovat, pak vězte, že se sem dá dostat i bez auta. Faerské ostrovy jsou protkány "MHD", která opravdu funguje a jezdí. Z letiště do Tórshávnu jezdí linka 300. Odsud (teoreticky můžete přestoupit jednu zastávku před Tórshávnem) jezdí linka 400 do Klaksvíku. Tam přestoupíte na výše zmíněný trajekt (linka 56, ale jiný trajekt z Klaksvíku nejezdí) a autobus 506, který na trajekt navazuje, vás pak spolehlivě dostane až na konečnou v Trollanesu. 

Trollanes je opravdu konec světa. Dál už cesta nevede. A dál nevede ani tento článek. Tedy...

PS1: Pokud se (pěšky) z Trollanesu vydáte na opačnou stranu po pobřeží, asi tak 100 metrů, dojdete k velkému hnízdišti papuchalků. Moc se o něm nepíše, není (zatím) komerční, tedy je zdarma, a řada turistů ho přeskočí, odjede zpět na trajekt a to by byla škoda. Je to možná nejlepší místo na ostrovech, kde lze papuchalky pozorovat.

PS2: Říkali mi, že bych měl články na blogu přetavit v knihu. Do toho se mi, pravda, moc nechce. Ale po dobu "covidových lockdownů" jsem napsal knihu o svých začátcích s potápěním, která po dlouhých měsících úprav a ladění konečně vyšla. Jmenuje se "První krok pod hladinu", a přesně o tom je: jak začít s potápěním, a co dělat dál, když vás to bude bavit.

 

________________

Další fotografie z Faerských ostrovů najdete v mém předchozím článku, nebo spíše fotoreportu.

 

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 3.8.2023 8:32 | karma článku: 13,71 | přečteno: 506x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?

17.3.2025 v 8:01 | Karma: 25,21 | Přečteno: 2432x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.

7.1.2025 v 8:12 | Karma: 33,26 | Přečteno: 2486x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.

2.12.2024 v 8:13 | Karma: 13,09 | Přečteno: 338x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 15,71 | Přečteno: 424x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 16,74 | Přečteno: 362x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni

16. května 2025  6:43,  aktualizováno  16:12

Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...

VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot

13. května 2025  19:14

Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...

Marketér prodělal miliony a splácí je miliardáři Janečkovi. Nebylo to krypto, tvrdí

16. května 2025  9:48,  aktualizováno  20:57

Sedm let bude muset splácet marketingový expert Jakub Horák svůj dluh vůči miliardářovi Karlu...

Režim ji chytil do pasti, kolegové poslali na smrt. Štěpničkovou však nezlomili

17. května 2025

Premium Měla uhrančivé tmavě modré oči, které prý člověku nahlédly přímo do duše. Jiřina Štěpničková byla ...

Straku jsme dopadli díky lsti studentky, která ho převezla, líčí kriminalista Doucha

17. května 2025

Premium Případ sériového vraha Jiřího Straky, šestnáctiletého sadisty, otřásl Prahou před spartakiádou...

Lepší než teréňáky. V Mauritánii hlídkují proti džihádistům velbloudí oddíly

17. května 2025  19:55

Kalašnikov přes rameno, po boku moderní dron. Přestože mohou působit jako výjevy z dávných dob,...

Trump si bude v pondělí volat s Putinem, chce s ním řešit ukončení války

17. května 2025  17:17,  aktualizováno  19:46

Americký prezident Donald Trump v sobotu uvedl, že bude v pondělí telefonicky hovořit se svým...

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

  • Počet článků 252
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1443x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.