Na hodinu poslancem

Už nějaký ten pátek pendluju mezi Prahou a Ostravou, na této trase budu mít najeto kolem dvou set tisíc kilometrů po zemi. Znám všechna nádraží, a s trochou nadsázky i všechny možné vagóny, poznávám průvodčí a občas i spolucestující. Na D1 znám všechny díry a objízdné trasy. Přesto jsem jednu možnost dopravy ještě nevyzkoušel. Letadlo.

Vytištěná letenkaAleš Gill

Vybavuju si televizní test, srovnání Pendolina a jízdy autem, z centra Prahy do centra Ostravy. Vyhrál samozřejmě vlak. Jak je to ale s letadlem? A proč nám poslanci poletují nad hlavou? Vyplatí se to?

Všechno je samozřejmě o ceně. Zpáteční jízdenky na vlak pořídíme od pěti stovek nahoru, v extrémních případech i levněji. Standardní cena letenky do Ostravy se pohybuje o řád výš. Mně se povedlo ukořistit letenku v Promo tarifu za dva tisíce. Žádná láce, nicméně pořád jde o třetinu ceny, kterou firemní zákazníci, a státní správa, běžně platí.

 

 

 

Finančně se to tedy nevyplatí. A časově? Vlak, přinejmenším Pendolino, jede tři hodiny. Jasně, i na nádraží musíte být chvilku předem, musíte tam dojet, musíte se z cílové stanice dostat tam, kam vás srdce táhne. Takže řekněme, že cesta od dveří ke dveřím zabere čtyři hodiny. Čtyři a půl, ať nežeru.

Na letišti byste měli být hodinu předem, a rychleji, než za půl hodiny, se tam v Praze nedostanete ani taxíkem. Hromadnou dopravou za hodinu. Samotný let pak trvá hodinu, než vám vyjede kufr, pokud nějaký máte, taky si pár minut počkáte. To jsme někde u tří hodin. Do centra je ale z letiště Leoše Janáčka v Mošnově lán cesty. Pokud nechcete platit za taxík, máte omezené možnosti. Vlak na letiště se staví. Autobus postavený už je. Odjel čtvrt hodiny před naším příletem. Další jede za tři hodiny. 

Letiště je uprostřed pole. Jsem rád, že moje "hodina poslancem" s přistáním skončila, můžu odhodit vybrané způsoby. Na taxíka nemám. Prostě ne, stejně tady žádný nečeká. V pracovních dnech je to samozřejmě asi lepší, ale je sobota odpoledne. Pro nedostatek jiných prostředků se tedy vydávám na nejbližší nádraží - do Studénky. Osm kilometrů, zkratkou přes rozestavěnou železnici, necelé dvě hodinky pěší chůze. Do Ostravy se tak dostávám nejbližším vlakem dvě a půl hodiny po příletu. Celkem tedy pět a půl hodiny. To se vyplatí. Vyplatí jedině v případě, že vás (z Poslanecké Sněmovny?) doveze na letiště řidič, a další vás pak v Mošnově vyzvedne a doveze do Ostravy. A i tak ušetříte spíš minuty než hodiny.

Druhý den ráno je třeba se vydat zpět. Tentokrát z Ostravy jede autobus, který na odlet přibližně navazuje. Hodně přibližně - na letišti jsem dvě a půl hodiny před odletem. Nikde nikdo. Dal bych si oběd, ale není kde. Všechno je buď zavřené, nebo zavřené nadosmrti. Vyrážím z terminálu, nazdařbůh po silnici, kolmo na místní runway, třeba tady bude nějaká hospoda. Po pěti stech metrech narážím na benzínku s bistrem, a proto, že to v okolí na nic lepšího nevypadá, ukončuju pátrání. Člověk něco jíst musí.

Odletěli jsme, let fajn, místo müsli tyčinky jsme jako občerstvení dostali nějaké preclíky. Hodinka ve vzduchu, hodinka v pražském MHD... Zase jsem na pěti a půl hodinách. To jsem si fakt polepšil. Ani bych nemusel jet Pendolínem, obyčejný rychlík by zvládl stejnou službu. Za zlomek ceny. Možná bych mohl jet i první třídou. A pořád by to bylo za zlomek ceny letenky.

Jasně, existuje skupina klientů, která linku využívá. Ostravské firmy, vysílající zaměstnance přes Prahu na služební cesty. Korejské firmy, vysílající zaměstnance přes Prahu a Ostravu vyrábět auta. Pro přepravu mezi dvěma městy, Prahou a Ostravou, ale může tuto linku použít jenom... poslanec ;-).

 

PS: Napsáno v Pendolinu mezi Prahou a Kolínem. Obvykle pendluju konkurencí, ale dnes jsem kupoval jízdenky na poslední chvíli, a Pendolino bylo prostě nejlevnější.

PPS: Pendolino si jako nejlevnější vlak vybral v Kolíně i jakýsi neznámý skokan. Dvě hodiny zpoždění. Asi jsem měl nahodit kvádro, uvázat kravatu… a letět. Všechno je relativní.

Autor: Aleš Gill | úterý 24.6.2014 7:46 | karma článku: 21,95 | přečteno: 1725x