Nepracuji, ale co na tom, jsem přece bílý

Jaký je rozdíl mezi Romem a cikánem? Pro někoho dané pojmy splývají, pro někoho se jedná pouze o slovní hříčku jak jednu a tutéž věc říct dvěma různými způsoby, pro člověka s poměrně slušným přehledem se pak musí jednat o dva na sobě více méně nezávislé jevy.

Ale pěkně popořadě. Každý z nás „bílých Čechů“ zcela jistě mnohokrát zaznamenal skupinu poflakujících se „černých Čechů“, kteří se v době, která je pro většinovou společnost nazývána pracovní dobou jen tak poflakovali po venku. Mnohdy bylo jejich poflakování doprovázeno ještě dalšími společensky neoblíbenými jevy, jako je dělání hluku, dělání nepořádku anebo popíjení alkoholických nápojů na veřejnosti. Zřejmě každý z nás se s tímto jevem mnohokrát setkal a zřejmě každý z nás si tímto způsobem učinil názor na tuto komunitu, která se upřímně poměrně zásadně vymyká konvencím, které má naše většinová společnost vžité jakožto „normální chování“. Ano, tyto osoby můžeme zcela s klidným svědomím nazvat cikány, neboli osoby nepřizpůsobivé většinové společnosti. Jsou však všichni cikáni „černí“? Neřekl bych. Možná je to dané latentním rasismem, kdy každý člověk poměrně rozdílně vnímá např. barvu pleti jako určitou odlišnost a tedy jako potenciální nebezpečí a tím pádem si těchto „černých cikánů“ ihned všimne. Co naplat, že opodál stojí podobný hlouček „bílých cikánů“, tedy osob, kteří své pracovní návyky ztratili již před mnoha lety a s lahváči v ruce postávají před obchodem a neustále si léčí své komplexy na oněch černých cikánech. Léčí si je tím, že v této skupině vidí hlavní problém svého neúspěchu, že díky těmto osobám nemohou nalézt práci. Představte si ale situaci, že by nebylo oněch černých cikánů a rázem by se práce pro ně našla. Dovede si představit ty reakce? Na co by se tito lidé vymluvili? Která jiná skupina obyvatel může za jejich neúspěch? Podobná je i situace se zneužíváním sociálních dávek, za kterou jsou Romové tak často nenáviděni většinovou společností. Ano, je pravda, že dávky zneužívají, a to především formou množstevního plození dětí. Jedná se o ryze aritmetickou úvahu, že čím více dětí, tím více peněz na dávkách. Tento projev hlouposti je zcela jistě zavrženíhodný. Ale co většinová společnost, ta dávky nezneužívá? Ta se k sociálnímu systému staví zodpovědně? Ale kdeže. Pokud pominu poměrně opět širokou vrstvu méně vzdělaných a sociálně slabých bílých cikánů, existuje ještě jedna, a to poměrně velmi široká skupina obyvatel, která na to jde mnohem chytřeji. Každé druhé dítě dnes vyrůstá v neúplném rodinném prostředí, což je zcela jistě společensky velmi špatné. Když ovšem pominu tento společenský rozměr a pozastavím se nad ekonomickou stránkou věcí, nezbývá mi než říct, ajjjaj, na tohle cikáni nepřišli. Ekonomická náročnost platit různé sociální dávky samoživitelkám je obrovská. Ano, většinová společnost taky zneužívá sociální systém, ovšem fundovaněji, a o to významně finančně náročněji. Proč se tento vzorec chování nenazve „cikánským“? Asi proto, že jej činí půlka populace. A v tom je také celý problém „cikánského živlu“. Kromě černých cikánů máme v republice mnohonásobně větší skupinu bílých cikánů, kteří ždímají sociální systém v podstatě neustále. Ovšem tím, že v tomto „businessu“ jedeme vlastně všichni, se příslušné jednání staví do role jakéhosi „normálního jednání.“ A v tom je ten problém. Cikáni jsme vlastně všichni, Romové jsou Ti, co se nestydí se vůči tomu vymezit, stejně jako Češi.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Dalibor Fusek | úterý 23.7.2013 13:00 | karma článku: 13,90 | přečteno: 1231x