To nejlepší z počítačové grafiky na SPLASHi 2013

Byl to především svátek pro příznivce a kreativce ze světa 3D počítatočové grafiky, animace, vizualizace a všeho co k tomu patří. Druhý ročník konference, pod názvem SPLASH 2013, se konal v areálu ČZU v Praze Suchdole a sjela se sem opravdová elita ze světa CGI grafiky.

konference SPLASH 2013DAvid Frýbert

Je to sice již téměř čtrnáct dnů od uzavření přednáškových sálů, ale myslím, že se stále stojí za to se podělit o zážitky a hlavně o postřehy z prvního dne konference SPLASH 2013. Ne, že by neděle nebyla zajímavá, ale osobně jsem bohužel mohl být jen v sobotu. Naštěstí i ta byla opravdu nabitá osobnostmi a zajímavými tématy. Pojďme se tedy postupně s nimi seznámit.
Jako první přišel na řadu Ondřej Karlík, jako zástupce vědecké obce z MFF UK, se svým vlastním renderovacím řešením zvaným Corona. Za zmínku jistě stojí fakt, že Ondřej začal svou práci již v dobách bakalářského studia a nyní vylepšuje poslední alfa verzi již jako doktorand. Samotná Corona je pak standardně k dispozici v napojení na Autodesk 3Ds Max Studio nebo také jako samostatné tzv. standalone řešení. Zmínila se sice verze pro Cinemu 4D, ale ta je zatím v rukou jednoho ze studentů jako bakalářská práce a reálné použití by mělo být cca do půl roku. Ondřej si samozřejmě připravil několik ukázkových scén, kde ukázal, že řešení je plně životu schopné a výsledky stojí za povšimnutí. V rámci vývoje renderer již podporuje celou řadu věcí, včetně progresivního rendereru, algoritmy pro podporu kaustiky, biased/unbiased, atd. Celý systém běží jen na CPU a dle autora to tak i zůstane. A jaké jsou plány do budoucna? Samozřejmě vydat první beta verzi, postupně dodat věci jako SSS (Subsurface scattering), optimalizovat rychlost a stabilitu a v neposlední řadě se soustředit na uživatelskou podporu. Nezbývá než jen popřát hodně štěstí, ostré lokty a možná přechod na GPU výpočty (ale to je jen osobní názor):)

Od programátorského stolku jsme si na chvilku odskočili do světa virtuální hlíny a sochařských nástrojů, jelikož na řadě byl Milan Tofel s tématem - anatomie pro modelery. Zde se řešilo pár velmi zajímavých záležitostí a i pro nezaujaté návštěvníky to muselo být zajímavé. Za zmínku tak stojí, že základem správného sculptu, je vždy dobrý a precizní popis jednotlivých svalových skupin, proporcí, nastavení vah a jiných detailů. Byly nám ukázány ukázky historických příkladů sochařů jako Da Vinci či Michelangelo, kteří sice neměli k dispozici moderní nástroje, ale o to je jejich práce obdivuhodnější co do přesnosti a věrnosti. Základem tvorby je tedy postava v tzv. T póze, kde tzv. Base mash tvoří něco kolem 30tis. poly a u finálního modelu tato hodnota naroste na cca 500tis. polygonů. Na konci uvedu jen některé zajímavé odkazy:

Výčet kompletního obsahu by byl určitě na delší zpracování, ale pokusím se to co nejvíce zestručnit, jelikož to, na co všichni celý den čekali mělo teprve přijít:) U přednáškového pultíku se tedy dále vystřídal třeba Jan Doležálek a jeho téma funkční kompozice, které bylo zaměřeno především na popis a rozbor samotného fungování a čtení obrazu z pohledu diváka.

Od spíše teoretické přednášky jsme se přenesli až k hardwaru a to konkrétně k tomu nejpodstatnějšímu na grafické konferenci - GPU. Jan Buriánek nás tak seznámil se současným a vlastně i s budoucím využitím rychlých grafických karet. A to nejen v oblasti počítačové grafiky, ale především v jiných odvětvích, kde je potřeba maximální výpočetní výkon, který nám mohou profesionální grafické karty společnosti NVidia poskytnout. Vše se tak točilo kolem konference GTC 2013, kde bylo představeno hned několik nejzajímavějších řešení. Jedním z nich je třeba NVidia Grid - pro stream videa přímo z vašeho PC - pracovní stanice, grafického serveru - do jakéhokoli zařízení - přes kodek H.264 a možnosti tak ovládat a pracovat s 3D náročnými daty třeba na vašem tabletu nebo telefonu. Zmíněno bylo také rozlišení 4K, které se již pomalu dostává do povědomí diváků - 4K projektory v kinech, první 4K televize i monitory (jeden představen přímo na Splashi - od firmy ASUS).
A už se pomalu blížíme. Na ředě byl jeden ze dvou zahraničních hostů - i když původem Čech, ale pracující v UK pro studio Prime Focus .

Jakub Krompolc pracoval na filmech jako Total Recall, Captain America a mnoha dalších zahraničních trhácích. U VFX efektů pracuje na pozici hlavního animátora - "riggaře", jehož doménou jsou procedurální riggy. Ty jsou velkou výhodou, jelikož se dají využít velmi univerzálně, zajišťují čistotu a přesnost a v neposlední řadě snižují počet eventuálních chyb. Něco ze svého umění nám ukázal i na Splashi a to dokonce na postavě robota přímo z filmu Total Recall. Ukázky skriptů a tvorba kódu v jazyce Python je tak jeho denním chlebem.

Jdeme tedy do finále. Čekala nás poslední přednáška a Pavel Kacerle. Člověk, který na pozici TLD - tedy lighting technical director -stojí za sérií filmu Iron Man, Thor, atd. a pracuje tak s věhlasnou komiksovou společností Marvel. Bohužel to nám zabránilo pořizovat jakýkoli audio a video záznam z jeho přednášky a tak na jediný soukromý snímek se můžete zde podívat - mluví ostatně za vše:) Pavel v současné době pracuje ve společnosti Double Negativ v UK, kde se ze své funkce podílí na nových filmech jako jsou Thor-The Dark World, Captain America 2 nebo nové verze filmu Godzilla. Do této pozice vedla celkem dlouhá a zajímavá cesta. Od studií na plzeňském gymnáziu, přes náročnou a drahou Digital Film Academy v New Yorku. Následovala tvorba portfolia, práce v pražském studiu Avion na pozici 3D kompozitora a pak už nabídka v podobě spolupráce na filmu Iron Man od společnosti Trixter. V poslední části věnované dotazům se řešila právě Pavlova minulost a to jak se k filmu dostal. Další skupina otázek byla zaměřena spíše prakticky a dopadlo to tak, jak většina čekala. Hlavním 3D modelářem zůstává "Mája", kompozičním softwarem Nuke a nově se hlásí ke slovu nástroje jako Katana nebo Arnold renderer.
Toť tedy vše za celý sobotní den a nezbývá se než jen těšit na další ročník, který jistě bude pokračovat ve stanoveném vysokém standardu.

FOTOGALERIE - SPLASH na G+

 

 

Autor: David Frýbert | středa 16.10.2013 22:31 | karma článku: 4,98 | přečteno: 277x

Další články autora

David Frýbert

DigitalMedia conference 2014 - aneb Cinema 4D v akci

Jak už to tak v našich končinách bývá, tak i letos se konala další akce zaměřená na počítačovou grafiku a vizualizaci. Po zářijovém Splashi tu je DigitalMedia conference pro rok 2014, která se konala 20.11.2014 v tradičních prostorách kina OC Park Hostivař.

4.12.2014 v 7:00 | Karma: 3,35 | Přečteno: 144x | Diskuse | Osobní

David Frýbert

Svátek všech grafiků - Splash 2014

Setkání všech grafických nadšenců se opět uskutečnilo poslední zářijový víkend (27. a 28.9.2014) v kampusu ČZU v Praze Suchdole. Jak už je zvykem, na téměř všech větších a úspěšných konferencích, tak se nikdy nezačne včas. A Splash nebyl výjimkou. Snad to bylo i letošním velkým zájmenem, kdy se účastníci tlačili u registrace ještě po 11 hodině a přednáškový sál byl tak opravdu plný.

13.10.2014 v 6:00 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse | Pozvánky, akce

David Frýbert

Jablonec hostil závod světového poháru ve fourcrossu - JBC 4X

Druhým rokem se v Jablonci nad Nisou uskutečnil závod světového poháru ve fourcrossu. Pro nezasvěcené je to obdoba snowboardcrossu, ve kterém máme zlatou medaili díky Evě Samkové. Rozdíl je pouze v roční době a záměně prkna za horské kolo. O zábavu tedy bylo tři dny od 24. července postaráno.

31.7.2014 v 18:59 | Karma: 3,91 | Přečteno: 155x | Diskuse | Sport

David Frýbert

Vzdělávání trochu jinak aneb Třebešín Technology Tour

Jsme stále obklopeni reálnou hmotou a energií - věcmi, které využíváme a na nichž rozhodně nejsme nezávislí. Většinou je pokládáme za samozřejmé, stejně jako to, že je někdo musí vytvořit. Je správné o jejich vzniku teoretizovat ve školních lavicích, ale ještě lepší je vidět a zažít jej doopravdy.

23.9.2013 v 8:10 | Karma: 4,16 | Přečteno: 136x | Diskuse | Pozvánky, akce

David Frýbert

Nad Adobe se stahují mračna

I takto by se dala parafrázovat nová strategie společnosti Adobe, která prožívá další milník ve své bohaté kariéře. Ta se datuje již na počátek 80. let – konkrétně rok 1982 do San José, kde společnost Adobe Systems založil John Warnock a Charles Geschkem. Přes postupné vylepšování svého bohatého portfolia, které nyní obsahuje celou řadu integrovaných programů (Flash, Dreamweaver – dříve Macromedia nebo nově Speedgrade – společnost Iridas), přišla se strategií „tematických“ balíčků řady Creative Suite – CS. Když se ale dnes rozhlédneme kolem sebe, zjistíme, že se vše točí kolem cloudových služeb. Snad není firma, která by nějaký ten „obláček“ nenabízela. Adobe nemohla nereagovat dlouho a jen tak nečinně přihlížet, ač cloud není u grafických a DTP aplikací běžný. Oficiální představení bylo na řadě při uvedení balíčku CS6, které proběhlo v minulém roce a my jsme si jej mohli vychutnat na konferenci Adobe Creative Future 2012. Byla to ale jen taková malá ochutnávka a předzvěst toho, co se bude dít letos. V roce 2013 to grafický gigant vzal opravdu z gruntu. Ohlásil nové označení produktů – CC (Creative Cloud) a oznámil, že oficiálně končí s „krabicovou“ a velmi oblíbenou verzí a systémem balíčků Creative Suite.

26.6.2013 v 0:04 | Karma: 6,48 | Přečteno: 652x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

20. května 2025  20:37

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...

Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení

19. května 2025

Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

20. května 2025  8:42

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Pavel zastavil stíhání vojáků obžalovaných ze smrti afghánského zajatce

21. května 2025  14:03,  aktualizováno  16:09

Aktualizujeme Prezident Petr Pavel zastavil trestní stíhání čtyř vojáků. Ti byli obžalovaní v souvislosti s...

Rektor ČVUT končí. Akademický senát přijal návrh na jeho odvolání

21. května 2025  14:45,  aktualizováno  16:06

Akademický senát ČVUT přijal návrh na odvolání z funkce rektora Vojtěcha Petráčka. Pro hlasovalo 39...

Lépe spí a po ničem se jí nestýská. Merkelová promluvila o životě bez politiky

21. května 2025

Bývalé německé kancléřce Angele Merkelové z doby, kdy byla jednou z nejmocnějších žen světa, vůbec...

OBRAZEM: Klíčová je souhra posádky. Armádní vrtulníky trénovaly hašení ze vzduchu

21. května 2025  15:55

Vojenské vodní cvičiště v Litoměřicích se stalo dějištěm intenzivního leteckého výcviku. Posádky...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 579x
amatérský fotograf profesí učitel a lektor ICT. Zájmy: fotografie, 2D a 3D grafika, CMS Joomla!, sport, informační technologie a vzdělávání. Více informací na www.david-frybert.cz

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.