To nejlepší z počítačové grafiky na SPLASHi 2013

Byl to především svátek pro příznivce a kreativce ze světa 3D počítatočové grafiky, animace, vizualizace a všeho co k tomu patří. Druhý ročník konference, pod názvem SPLASH 2013, se konal v areálu ČZU v Praze Suchdole a sjela se sem opravdová elita ze světa CGI grafiky.

konference SPLASH 2013DAvid Frýbert

Je to sice již téměř čtrnáct dnů od uzavření přednáškových sálů, ale myslím, že se stále stojí za to se podělit o zážitky a hlavně o postřehy z prvního dne konference SPLASH 2013. Ne, že by neděle nebyla zajímavá, ale osobně jsem bohužel mohl být jen v sobotu. Naštěstí i ta byla opravdu nabitá osobnostmi a zajímavými tématy. Pojďme se tedy postupně s nimi seznámit.
Jako první přišel na řadu Ondřej Karlík, jako zástupce vědecké obce z MFF UK, se svým vlastním renderovacím řešením zvaným Corona. Za zmínku jistě stojí fakt, že Ondřej začal svou práci již v dobách bakalářského studia a nyní vylepšuje poslední alfa verzi již jako doktorand. Samotná Corona je pak standardně k dispozici v napojení na Autodesk 3Ds Max Studio nebo také jako samostatné tzv. standalone řešení. Zmínila se sice verze pro Cinemu 4D, ale ta je zatím v rukou jednoho ze studentů jako bakalářská práce a reálné použití by mělo být cca do půl roku. Ondřej si samozřejmě připravil několik ukázkových scén, kde ukázal, že řešení je plně životu schopné a výsledky stojí za povšimnutí. V rámci vývoje renderer již podporuje celou řadu věcí, včetně progresivního rendereru, algoritmy pro podporu kaustiky, biased/unbiased, atd. Celý systém běží jen na CPU a dle autora to tak i zůstane. A jaké jsou plány do budoucna? Samozřejmě vydat první beta verzi, postupně dodat věci jako SSS (Subsurface scattering), optimalizovat rychlost a stabilitu a v neposlední řadě se soustředit na uživatelskou podporu. Nezbývá než jen popřát hodně štěstí, ostré lokty a možná přechod na GPU výpočty (ale to je jen osobní názor):)

Od programátorského stolku jsme si na chvilku odskočili do světa virtuální hlíny a sochařských nástrojů, jelikož na řadě byl Milan Tofel s tématem - anatomie pro modelery. Zde se řešilo pár velmi zajímavých záležitostí a i pro nezaujaté návštěvníky to muselo být zajímavé. Za zmínku tak stojí, že základem správného sculptu, je vždy dobrý a precizní popis jednotlivých svalových skupin, proporcí, nastavení vah a jiných detailů. Byly nám ukázány ukázky historických příkladů sochařů jako Da Vinci či Michelangelo, kteří sice neměli k dispozici moderní nástroje, ale o to je jejich práce obdivuhodnější co do přesnosti a věrnosti. Základem tvorby je tedy postava v tzv. T póze, kde tzv. Base mash tvoří něco kolem 30tis. poly a u finálního modelu tato hodnota naroste na cca 500tis. polygonů. Na konci uvedu jen některé zajímavé odkazy:

Výčet kompletního obsahu by byl určitě na delší zpracování, ale pokusím se to co nejvíce zestručnit, jelikož to, na co všichni celý den čekali mělo teprve přijít:) U přednáškového pultíku se tedy dále vystřídal třeba Jan Doležálek a jeho téma funkční kompozice, které bylo zaměřeno především na popis a rozbor samotného fungování a čtení obrazu z pohledu diváka.

Od spíše teoretické přednášky jsme se přenesli až k hardwaru a to konkrétně k tomu nejpodstatnějšímu na grafické konferenci - GPU. Jan Buriánek nás tak seznámil se současným a vlastně i s budoucím využitím rychlých grafických karet. A to nejen v oblasti počítačové grafiky, ale především v jiných odvětvích, kde je potřeba maximální výpočetní výkon, který nám mohou profesionální grafické karty společnosti NVidia poskytnout. Vše se tak točilo kolem konference GTC 2013, kde bylo představeno hned několik nejzajímavějších řešení. Jedním z nich je třeba NVidia Grid - pro stream videa přímo z vašeho PC - pracovní stanice, grafického serveru - do jakéhokoli zařízení - přes kodek H.264 a možnosti tak ovládat a pracovat s 3D náročnými daty třeba na vašem tabletu nebo telefonu. Zmíněno bylo také rozlišení 4K, které se již pomalu dostává do povědomí diváků - 4K projektory v kinech, první 4K televize i monitory (jeden představen přímo na Splashi - od firmy ASUS).
A už se pomalu blížíme. Na ředě byl jeden ze dvou zahraničních hostů - i když původem Čech, ale pracující v UK pro studio Prime Focus .

Jakub Krompolc pracoval na filmech jako Total Recall, Captain America a mnoha dalších zahraničních trhácích. U VFX efektů pracuje na pozici hlavního animátora - "riggaře", jehož doménou jsou procedurální riggy. Ty jsou velkou výhodou, jelikož se dají využít velmi univerzálně, zajišťují čistotu a přesnost a v neposlední řadě snižují počet eventuálních chyb. Něco ze svého umění nám ukázal i na Splashi a to dokonce na postavě robota přímo z filmu Total Recall. Ukázky skriptů a tvorba kódu v jazyce Python je tak jeho denním chlebem.

Jdeme tedy do finále. Čekala nás poslední přednáška a Pavel Kacerle. Člověk, který na pozici TLD - tedy lighting technical director -stojí za sérií filmu Iron Man, Thor, atd. a pracuje tak s věhlasnou komiksovou společností Marvel. Bohužel to nám zabránilo pořizovat jakýkoli audio a video záznam z jeho přednášky a tak na jediný soukromý snímek se můžete zde podívat - mluví ostatně za vše:) Pavel v současné době pracuje ve společnosti Double Negativ v UK, kde se ze své funkce podílí na nových filmech jako jsou Thor-The Dark World, Captain America 2 nebo nové verze filmu Godzilla. Do této pozice vedla celkem dlouhá a zajímavá cesta. Od studií na plzeňském gymnáziu, přes náročnou a drahou Digital Film Academy v New Yorku. Následovala tvorba portfolia, práce v pražském studiu Avion na pozici 3D kompozitora a pak už nabídka v podobě spolupráce na filmu Iron Man od společnosti Trixter. V poslední části věnované dotazům se řešila právě Pavlova minulost a to jak se k filmu dostal. Další skupina otázek byla zaměřena spíše prakticky a dopadlo to tak, jak většina čekala. Hlavním 3D modelářem zůstává "Mája", kompozičním softwarem Nuke a nově se hlásí ke slovu nástroje jako Katana nebo Arnold renderer.
Toť tedy vše za celý sobotní den a nezbývá se než jen těšit na další ročník, který jistě bude pokračovat ve stanoveném vysokém standardu.

FOTOGALERIE - SPLASH na G+

 

 

Autor: David Frýbert | středa 16.10.2013 22:31 | karma článku: 4,98 | přečteno: 275x