Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je Písmo Svaté opravdu svaté? Poněkud kacířská úvaha

   Současní věřící se dívají na evangelia, jako na něco svatého. Jako na bezvýhradnou autoritu, o které se nediskutuje a o níž nelze pochybovat.

   Pokud se ale věcně a nezaujatě podíváme na evangelia, jsou to v podstatě spisy, které vznikly velmi mnoho let po událostech, které jsou v nich popisovány a tento velký časový odstup se do určité míry nepříznivě odrazil na autentické kvalitě vzpomínek na ony dávné události. Vždyť si jen představme sebe, nakolik hodnověrně a detailně bychom asi popisovali nějaké události, které jsme prožili před mnoha lety.

   Druhou zásadní skutečností je, že pokud by byly tyto spisy opravdu "Písmem svatým", nemohly by se v nich nacházet určité rozpory, nebo zásadně jiné pohledy na jednu a tutéž věc.

   Tyto rozpory a jiné, odlišné pohledy učedníků na události a nauku Mesiáše však vznikly proto, že evangelia jsou čistě osobní interpretací událostí, ke kterým došlo před mnoha lety. Interpretací, založenou na osobním pochopení, vnímání a prožívání jednotlivých evangelistů. Přesně tak, jak je tomu vždy, když dva lidé popisují tutéž událost, a to ještě s odstupem mnoha let. Pohled dvou lidí na tutéž věc nebývá nikdy stejný a zcela zákonitě se více, nebo méně odlišuje.

   Uveďme si konkrétní příklad, týkající se známých slov: "Co svážete na zemi, bude svázáno i v nebi a co rozvážete na zemi, bude rozvázáno i v nebi".

   Matouš použil tato slova v souvislosti s osobou Petra, a sice tehdy, když Peter jako první poznal v Ježíši Syna Božího. Celkem konkrétně to zní následovně: "Ty jsi Petr (Skála), a na této skále vystavím svou církev, a brány pekelné ji nepřemohou. Tobě dám klíče od království nebeského, a cokoli svážeš na zemi, bude svázáno i v nebi, a cokoli rozvážeš na zemi, bude rozvázáno i v nebi".

   Oproti tomu ale například Marek a Lukáš slova o rozvazování a svazování v souvislosti s Petrovým primátem vůbec neuvádějí.

   No a je opravdu velmi zajímavé a dost rozporné, že samotný Matouš použil tato slova ve svém evangeliu i někde jinde a to v úplně jiné souvislosti a jiném kontextu. A sice, v kapitole nazvané "Bratrské napomenutí":

   "Kdyby se tedy tvůj bratr zhřešil proti tobě, jdi a pokárej ho mezi čtyřmi očima! Když tě poslechne, získal jsi svého bratra. Když tě však neposlechne, přiber si ještě jednoho nebo dva, aby výpověď dvou nebo tří svědků vše potvrdila. Kdyby ani ty neposlechl, tak to řekni církve, a kdyby ani církev neposlechl, zacházej s ním jako s pohanem.

   Amen, pravím vám, cokoliv svážete na zemi, bude svázáno i v nebi a cokoli rozvážete na zemi, bude rozvázáno i v nebi."

   Položme si nyní otázku, v jakém kontextu byla slova o rozvazování a svazování použity správně? Zda pouze v souvislosti s Petrem - je to tedy pouze výsada jeho osoby, co však Marek a Lukáš neudělali, nebo je máme chápat v širší, obecné souvislosti, jako schopnost každého člověka, vztahující se na odpuštění, nebo neodpuštění našemu bližnímu? Odpuštění nebo neodpuštění, jehož důsledky nemají dosah pouze čistě pozemský, ale toto pozemské přesahují.

   Pokud celou věc sami hluboko procítíme a pokud se ještě navíc opřeme o znalosti Zákonů, fungujících ve stvoření, musí nám být jasné, že slova o svazování a rozvazování na zemi i v nebi mají obecnou platnost. To znamená, že je to zakódováno v schopnostech a možnostech každého člověka.

   Zmíněná obecná zákonitost se proto nemůže v žádném případě týkat pouze jednoho, jediného člověka, čili Petra, jak to mylně uvedl Matouš na základě svého vlastního, nesprávného pochopení. Ani Lukáš ani Marek se totiž o takovém něčem v souvislosti s Petrovým primátem vůbec nezmínili.

   Uvedená fakta by tedy měla být pro nás pádným důkazem toho, že evangelia nejsou nedotknutelným Písmem Svatým v tom smyslu, v jakém se na ně dívá většina věřících dnes. S něčím podobným by nesouhlasili ani samotní evangelisté.

   Jako všechno lidské jsou totiž tyto spisy poznamenány mírou osobního porozumění a pochopení jednotlivých autorů. A o tom, že toto jejich chápání nebylo vždy dostatečné, takže si byl nad ním nejednou nucen povzdechnout i jejich Mistr, o tom také přece lze nalézt zmínky v jednotlivých evangeliích.

   Určitě zde neobstojí ani známá argumentace, že vylitím Ducha se najednou stali učedníci přímo zázračným způsobem vše plně chápající. Pokud totiž někdo jisté věci nedostatečně chápe, i když se poměrně dlouhou dobu pohybuje v osobní, bezprostřední blízkosti pozemského vtělení živého Boha, co představuje největší možné přiblížení se Stvořitele k člověku, je doslova iluzí myslet si, že by mohlo existovat ještě něco většího, co by mohlo jeho míru chápavosti nějakým zázračným způsobem náhle výrazně zvýšit.

   V jednom z Pavlových listů, ve známém Hymnu na lásku je uvedeno: "Poznáváme jen z části a jen z části prorokujeme".

   Co znamenají tato slova, napsané Pavlem mnoho let po Letnicích, po kterých považuje církev apoštoly za neomylné a jejich slova za "Písmo Svaté"?

   Sám Pavel, jak je zachyceno v jeho vlastních, výše uvedených slovech, si o sobě v žádném případě nemyslel, že je neomylný, ale naopak, velmi kriticky vnímal svou vlastní nedokonalost v chápání vysokých pravd.

   Není proto správné, dívat se na evangelia, jako na nějaké neomylné "Písmo Svaté", jak se to dělá dnes, ale třeba v nich vidět pouze to, čím skutečně jsou. Třeba v nich vidět nesmírně cenné, autentické dokumenty, pocházející od lidí, kteří osobně znali Krista, nebo dokonce od lidí, kteří ho nikdy osobně neznali, například sám Pavel. V každém případě jsou to však dokumenty, poznamenány mírou zralosti a pochopení Kristova učení jejich jednotlivými autory. Skutečným Písmem svatým by byly pouze tehdy, kdyby je napsal samotný Ježíš.

   Ano, toto je třeba zvlášť zdůraznit! Písmem svatým, které bychom mohli plně akceptovat v tomto smyslu by byly evangelia pouze jedině tehdy, kdyby je napsal Ježíš. Takový je zdravý a reálný pohled na věc.

   Podobných spisů a dokonce evangelií existuje ve skutečnosti mnohem více, než jich bylo nakonec zařazeno do Nového zákona. Toto je také kapitola sama o sobě, protože výběr toho, co bude, nebo nebude zařazeno mezi "Písmo", dělali lidé o několik staletí později, na základě vlastního úsudku. To, co bylo potom kanonizováno se stalo "Písmem svatým" a to, co kanonizováno nebylo, zůstalo pouze historickou výpovědí lidí té doby.

Autor: František Skopal | čtvrtek 31.10.2019 15:41 | karma článku: 9,84 | přečteno: 385x
  • Další články autora

František Skopal

Umění a krása povznášejí duši vzhůru

Ale pozor! Ne ledajaké umění a ledajaká krása. Musí splňovat vysoké kritérium čistoty a ušlechtilosti. Kde však najít takové umění? Žel, není ho mnoho, ale přece jen existuje.

13.11.2023 v 10:41 | Karma: 5,10 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

František Skopal

Ztracení ve smyšlených světech! Dejme si na to velký pozor!

Lidé si vytvářejí mnoho iluzí ve svých citech a myšlenkách. Pak v nich žijí a jejich iluze ovlivňují jejich pohled na život.

23.9.2022 v 16:34 | Karma: 10,45 | Přečteno: 253x | Diskuse| Ostatní

František Skopal

Křesťanství a konec světa

V Bibli se hovoří o něčem takovém, jako je konec světa, neboli poslední soud. Historie zná už řadu termínů, ve kterých mělo dojít k těmto událostem. Ale nedošlo! Znamená to tedy, že jsme v bezpečí? Nebo nejsme?

16.9.2022 v 16:17 | Karma: 11,25 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ostatní

František Skopal

Nepřetržitý monitoring člověka Stvořitelem

Lidé jsou v každé minutě dne i noci nepřetržitě monitorováni. Je zaznamenáváno každé naše cítění, každá naše myšlenka, každé naše slovo i čin.

9.9.2022 v 16:06 | Karma: 10,42 | Přečteno: 188x | Diskuse| Ostatní

František Skopal

O netušených schopnostech našeho mozku

Všem nám je určitě dobře známo, že náš mozek ani zdaleka nevyužíváme v maximální míře, ale naopak, jeho využití je spíše minimální, nebo až zanedbatelné.

1.9.2022 v 16:25 | Karma: 11,16 | Přečteno: 257x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Tři dny v práci, poté domů s majákem. Ministr Bek jel záchranářskou uličkou

19. června 2024

Premium Ministerstvo školství proplácí coby přespolnímu politikovi Mikuláši Bekovi (STAN) přes 57 tisíc...

Už potřetí za měsíc. Severokorejští vojáci opět překročili linii s Jižní Koreou

21. června 2024  6:26

Severokorejští vojáci pracující v demilitarizované zóně ve čtvrtek znovu nakrátko překročili...

Na Ukrajině kvůli odstávkám dodávek vody hrozí žloutenka a cholera

21. června 2024  6:17

Kvůli výpadkům v dodávkách elektřiny způsobeným ruskými útoky hrozí na Ukrajině výskyt cholery a...

Poslanci rozhodnou o korespondenční volbě, je stanoven pevný čas hlasování

21. června 2024  5:23

Češi, kteří žijí, pracují či studují v zahraničí, nejspíš dostanou šanci při volbách poslat svůj...

Střelba na fakultě: Vysvětlujeme chyby policie v souvislostech

21. června 2024

Premium Policie otočila. A poprvé přiznala, že ne vše, co předcházelo střelbě na Filozofické fakultě...

  • Počet článků 378
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 360x
Jsem člověk plný entuziasmu a víry ve vítězství dobrých věcí. Jsem člověk, fascinován krásou a hloubkou světa viditelného, jakož také toho neviditelného. Na své životní pouti jsem nabyl množství znalostí a zkušeností, které by se snad mohly stát pro někoho pomocí, nebo alespoň inspirací.

Seznam rubrik