Čekání ve frontách se prodlouží, na STK praskne občanům víc než den dovolené

Poslanci přehlasovali zájem Ministerstva dopravy, vrátit kontrolám vozidel jejich smysl. Opakovaně zvítězily obchodní zájmy. Nepřibyla žádná nová STK, naopak, v areálech stávajících roste hned několik emisních stanic najednou.

Právě ten fakt, že v areálech STK vyrůstá poslední půlrok hned několik nových emisních stanic, patřících opět jen státem chráněným majitelům STK, dělá vrásky na čele provozovatelům samostatných emisních stanic u autoservisů. Marně jim Dan Ťok v roce 2017 pracně vyjednal u EU možnost existovat samostatně i u autoopravny, teď k nim nepřijede už ani kolo. Pokud "Měření emisí" nyní schlamstnou STKáčka, nebude mít žádný autoservis motivaci držet emisní přístroje a zbaví se jich. Nevydělají si na sebe. Emisně nevyhovující auta tím nebude mít občan kde nechat opravit. A že jich bude. Podle informace jednoho účastníka školení emisí přicházejícího z jedné velké STK u významného autobazaru: "Máme jednoznačné instrukce, že co sem přistaví autobazar, musí všechno vyhovět, jinak máme v zaměstnání problém." Potřebné a 20 let budované řemeslo tak díky politikaření a kšeftům s vlivem na zdravé ovzduší v Česku zanikne.

Česká republika je na 1. místě mezi automobilovými smraďochy

Tato politika přinese hned dva sekundární problémy.
První problém: EU nebude spokojena s kvalitou vzduchu v oblastech s hustou dopravou, protože české kontroly jsou finančně motivovány (jak oficiálně, tak "úplatkářsky") jen na "vyhovující protokoly". Jinak nevydělají.
Druhý problém: Pokud budou nějakým zázrakem (sankce rostou, opatření proti podvodům je čím dál více) kontroly emisí přeci jen přísnější, bude velkokapacitní STK lidi od zkoušky jen vyhazovat. V novele si totiž nyní odhlasovali, že STK nadále nesmí nic opravovat. No a kam pojede občan s defektním autem, když se znechucené opravny už emisemi zabývat nebudou a nebudou je mít ani čím měřit? To je slepota při politickém rozhodování, která jak stát, tak nás všechny zítra nemile dohoní.

Technické vzdělání je kontrolorovi k ničemu, míní stát

Lobbisté STK si do novely zákona dokonce prosadili, že "emisní kontrolor" nemusí emisním systémům vůbec rozumět. Novela zákona totiž škrtla bez náhrady celý jeden paragraf o "povinnostech emisního mechanika". Na emisní systémy se tedy už školit nemusí, všechny doposud fungující technická školící střediska zaniknou bez náhrady. Jediné, co ho čeká, je každé tři roky tzv. prohlubovací školení a to výhradně u spol. DEKRA, TÜV nebo CSPSD (nařízeno novelou bez výběrového řízení a bez účasti odborných škol a vzdělávacích institutů, přičemž DEKRA je jako rádce státu a zároveň nejvýznamnější soukromým podnikatel v "kontrolách vozidel"), kde se dozví spíše legislativní informace, ne technické novinky o diagnostice a opravách emisních systémů..
Další perlička, jak si "Vyvolení" nahnaly do svých soukromých učeben účastníky: Pokud na diskriminační leč povinný  "prohlubovák" účastník nepřijde, ztrácí ze zákona tzv. "profesní osvědčení". "Prohlubovací školení však nevzdělává mechaniky na nové technologie! 90 % je jen legislativa, předpisy a byrokracie. Jak absurdní. Jako kdyby se Pohlreich na 1. ledna nového roku probudil a neuměl vařit...

Metodika pro kočku - generuje podvodníky

Nevadí, stačí když bude schváleným přístrojem generovat protokoly dle přání zákazníka. Vše jde naprogramovat a aby u nevyhovujícího auta přístroj vytiskl vyhovující protokol je jen otázka peněz. Denně to lze zažít na většině STK v republice. Data v CISu jsou tak takřka bezcenná.

Trend, kterým se vyvíjí zákon 56/2001 Sb. nepotěší nikoho, kromě hrstky podnikatelů chráněných státem uzákoněnou regulací počtu STK. Koho nebaví čím dál delší fronty před STK, ten si ji zařídí zprostředkovaně. Vzniká totiž nový institut "zprostředkovatele STK", kterých v každém větším městě přibývá jako hub po dešti (www.stknadalku.cz). Mnohé autoservisy si účtují za zprostředkování STK okolo 800,- Kč navíc, navíc mimo poplatky na stanicích emisí a kontroly podvozku a karoserie.

Ceny porostou, úplatky taky...

Cena za to, že proběhne kontrola na vašem vozidle se každoročně může vyšplhat i nad 3.000,- Kč. Za co? Objemově bující předpisy, byrokratické zátěže a to všechno úplně k ničemu, protože kontroloři na většině STK dokáží naměřit, co si zákazník přeje. Všechno je jen o penězích a "vyhovující protokol" není zadarmo, jen okolnosti určují jeho cenu.

Obyčejného zákazníka "kontrolor pod STK" přátelským rozhovorem lustruje, aby se z něj nevyklubal kontrolující provokatér. Mnohem radostnější je bezstresová návštěva známého "Tondy", který sem jezdí dvakrát i třikrát do týdne s individuálně dovezenými ojetými auty. Ze zákona smějí být u kontroly auta jen dva. A to jim vyhovuje. Poslanec Polanský ještě chtěl pozměnit novelu tak, aby podvodné STK šlo zastavit činnost jen při "opakovaných" vážných pochybeních. To slovíčko navíc se mu tam díky ještě střízlivému vědomí ostatních poslanců protlačit nepodařilo. Už takhle je klientelismus a korupce na nejvyšším stupni za posledních 15 let a sahá až na některé vysoké úředníky, kteří jsou svolní a záhadně bohatnou. Jako za totáče...

Jinak celá poslanecká debata se odvíjela na úrovni hodnocení maturit (co že to "přináší růže", zda trpělivost nebo čas, za což padaly hlavy...). Poslanci totiž již dvakrát nevyslechli druhou stranu odborníků a nechali se hýčkat lobbisty STK a poslouchali jen jejich pohádky a věštby. Při hodnocení pár netěsností obvodových prkének si nevšimli, že sudu chybí dno. Nás všechny obyčejné lidi to však zle vyplatí...

Autor: Libor Fleischhans | čtvrtek 28.6.2018 6:35 | karma článku: 30,55 | přečteno: 2223x