Proč je multikulturní výchova víc než kritické myšlení a hlavně zdravý rozum?
Europoslanec Zdechovský dnes informoval, že se budou ve výboru LIBE ( Výbor pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci ) mj. "projednávat zprávy členských zemí ke studii zabývající se státní politikou v oblasti dětí s postižením. V ČR bylo shledáno několik nedostatků např. nedostatečné záruky při zohledňování zájmu dětí především v oblasti vzdělání a zdravotní péče, slabé záruky nediskriminace v oblastech poskytování informací, vzdělání a přístupu ke spravedlnosti, kritizován byl koncept inkluzivního vzdělání pro nedostatečné začleňování dětí do běžných škol. Oceněn byl naopak přístup k asistenci a různé formy podpory pro děti s postižením a jejich rodiny." Zprávu můžete nalézt v angličtině zde. Odpověděla jsem mu, že už není co na ČR kritizovat - Valachová hned od září příštího roku ruší všechny speciální a praktické školy (s výjimkou 10 pro děti s těžkými handicapy). Do běžných základních škol tak nárazově přibude přes 15 000 dětí s velmi specifickými potřebami výuky. ... Jak podotkl další diskutující: "Se to jen zamíchá všechno dohromady, jak dort od pejska a kočičky."
K tomuto se nebudu dále vyjadřovat, rozhodnutí už padlo, bez konzultace, bez diskuze - to snad i ty Chládkovy tablety do 1. tříd a povinná maturita z matiky pro všechny, byly lépe promyšlené nápady než toto. Zaráží mě hlavně ta RYCHLOST. S tou ale Valachová nemá problém. V pondělí se sešla i s eurokomisařkou Jourovou a v podstatě hned připravuje změny v rámci multikulturní výchovy, aby se tu uprchlíci cítili co nejlépe.
Multikulturní výchova není oficiální předmět, je to tzv. průřezové téma (viz RVP ZŠ, str. 90), které škola musí naplnit. Ze své praxe učitelky společenských věd vím, že jsou obrovské rozdíly v tom, jak škola toto téma pojme (= jak si upraví Rámcový vzdělávací program do Školního vzdělávacího programu). Zatímco jedni dají 1x měsíčně nějaký multi-kulti celodenní projekt (nebo aspoň projektovou hodinu), jiné školy toto dělají jen 1x za 4 roky v rámci každého stupně. Důležité jsou totiž pouze "výstupy", tedy jakýsi očekávaný souhrn znalostí a dovedností po absolvování.
Ani škola, která se tématu věnuje v minimálně požadovaném rozsahu ale žáky "neuchrání" nalévárny tolerance a antidiskriminace, protože se nyní hodně dbá na mezipředmětové vztahy (což je dobrá myšlenka, znalosti nejsou až tak izolované pro jeden předmět a vzoreček z matematiky umí použít třeba i ve fyzice nebo chemii, v ideálním případě) a cíl "umožnit žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami, kdy si pak na pozadí této rozmanitosti mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty" (citace RVP ZŠ str. 97) je pomocí MŠMT schválených výukových materiálů naplňován hlavně v oblastech Člověk a společnost (dějepis a výchova k občanství) a jazyk a jazyková komunikace (ČJ, cizí jazyky), aniž by si to více uvědomovali a mohli se tomu vyhnout.
Takže multikulturní výchova v oblasti postojů:
- pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je
- stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu
- vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu
- učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám (opět citace RVP ZŠ, str. 98)
... jinými slovy "jsem menšina/ uprchlík - kdo je víc?". Proto se nedivím, že spousta mladých lidí vůbec nechápe, že ne každý kulturní zvyk je obohacení. Sice se udělá "arabský den", kdy děti ochutnají místní pamlsky, mohou si obléknout abáju, možná i pokecat s nějakým jedním muslimem - onu kulturu tak ale ve skutečnosti vůbec nepoznají. Vždyť co poznáte z české kultury, když vás buchtami pohostí příjemná "babička z Moravy" a pustí video z oslavy Vánoc? To už snad je autentičtější vzít děti "do hospody", kde se pravděpodobněji dozví i o sporných až negativních aspektech. Nebo si někdo myslí, že v rámci "dne cizí kultury" se vypráví o ženské obřízce (v Evropě se týká až půl milionu žen), vraždách ze cti, povinných sňatcích a dalším utlačování žen včetně toho, že jejich svědectví má u soudu jen třetinovou hodnotu?
Kéž by se takový prostor věnoval spíše kritickému myšlení - z toho se používají jen některé metody (a většina učitelů o tom ani neví). A ministři za ČSSD jsou tímto tématem úplně nepolíbeni, protože jinak nechápu, jak může Valachová chtít během jednoho roku připravit vše na přijetí 15 000 specifických žáků + tisíce dětí uprchlíků (kvóty sice nakazují "jen" 4 300 osob, které si ani nemůžeme vybrat, ale vzhledem k nároku na sloučení rodiny to číslo očekávám až 10x vyšší), vždyť jí všichni ti pedagogičtí asistenci, co na ně slavně dostane dotaci, ani nestačí dostudovat... Marxová neuznávat občanství a chtít zabudovat do rodinné politiky antikoncepci zdarma. Na Dienstbiera vyloženě škoda slov.
Vůbec se nebudu divit, až za pár let (s jmenovanými ministry a Šabatovou k tomu, klidně může být pár skutečně jen 2), bude MŠMT schvalovat učebnice jako je tato německá kniha pro dvouleté děti vysvětlující, jak tatínek porodil, protože i transexuálové jsou menšina a musíme se obohacovat jejich odlišností a uznávat je.
Jitka Fialová
Nemít na benzín nevadí, nemít na jídlo nevadí, nemít vložky – jooo, to vadí
Za menstruační potřeby dám měsíčně zhruba 150 korun, za zálohu na elektřinu od září 5500 Kč. Z toho mi jednoduchou matematikou vychází, že Pirátům hrabe.
Jitka Fialová
Češtinářka hlavně selhala jako profesionální pedagog
Souhlasím s výpovědí pro kolegyni učitelku Martinu Bednářovou z Prahy 6. Selhala v tom hlavním, učit děti přemýšlet a být v tomto nezávislý profesionál.
Jitka Fialová
Hoaxy o vlastizrádných europoslancích
Jako mor se internetem šíří zaručené informace o tom, jak hned 12 europoslanců hlasovalo pro uvalení sankcí na ČR za nepřijímání migrantů. Pravda je ale úplně někde jinde.
Jitka Fialová
Aktuální zprávy z Norska – 2 zachráněné děti a nespočet dalších v ohrožení
Kdo sleduje dění v Norsku ohledně barnevernetu, musí si připadat jak na pěší túře mezi fjordy - v zimě, kdy je světlo vzácnost. Podobné bude i mé aktuální zpravodajství.
Jitka Fialová
Konec stáčených kilometrů v Čechách?
Dělá ČR něco proti podvodům se stáčenými kilometry? Řeší se tato problematika na úrovni EU? ANO a velmi intenzivně.
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...