Proč je multikulturní výchova víc než kritické myšlení a hlavně zdravý rozum?

Měla jsem radost z jmenování Valachové novou ministryní školství, po dnešku se mi ale začíná chtít volat: "Chládku, vrať se!" a "To fakt nemá ČSSD nějaké soudnější kandidáty na ministry?"

 

Europoslanec Zdechovský dnes informoval, že se budou ve výboru LIBE ( Výbor pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci ) mj. "projednávat zprávy členských zemí ke studii zabývající se státní politikou v oblasti dětí s postižením. V ČR bylo shledáno několik nedostatků např. nedostatečné záruky při zohledňování zájmu dětí především v oblasti vzdělání a zdravotní péče, slabé záruky nediskriminace v oblastech poskytování informací, vzdělání a přístupu ke spravedlnosti, kritizován byl koncept inkluzivního vzdělání pro nedostatečné začleňování dětí do běžných škol. Oceněn byl naopak přístup k asistenci a různé formy podpory pro děti s postižením a jejich rodiny." Zprávu můžete nalézt v angličtině zde. Odpověděla jsem mu, že už není co na ČR kritizovat - Valachová hned od září příštího roku ruší všechny speciální a praktické školy (s výjimkou 10 pro děti s těžkými handicapy). Do běžných základních škol tak nárazově přibude přes 15 000 dětí s velmi specifickými potřebami výuky. ... Jak podotkl další diskutující: "Se to jen zamíchá všechno dohromady, jak dort od pejska a kočičky."

K tomuto se nebudu dále vyjadřovat, rozhodnutí už padlo, bez konzultace, bez diskuze - to snad i ty Chládkovy tablety do 1. tříd a povinná maturita z matiky pro všechny, byly lépe promyšlené nápady než toto. Zaráží mě hlavně ta RYCHLOST. S tou ale Valachová nemá problém. V pondělí se sešla i s eurokomisařkou Jourovou a v podstatě hned připravuje změny v rámci multikulturní výchovy, aby se tu uprchlíci cítili co nejlépe.

Multikulturní výchova není oficiální předmět, je to tzv. průřezové téma (viz RVP ZŠ, str. 90), které škola musí naplnit. Ze své praxe učitelky společenských věd vím, že jsou obrovské rozdíly v tom, jak škola toto téma pojme (= jak si upraví Rámcový vzdělávací program do Školního vzdělávacího programu). Zatímco jedni dají 1x měsíčně nějaký multi-kulti celodenní projekt (nebo aspoň projektovou hodinu), jiné školy toto dělají jen 1x za 4 roky v rámci každého stupně. Důležité jsou totiž pouze "výstupy", tedy jakýsi očekávaný souhrn znalostí a dovedností po absolvování. 

Ani škola, která se tématu věnuje v minimálně požadovaném rozsahu ale žáky "neuchrání" nalévárny tolerance a antidiskriminace, protože se nyní hodně dbá na mezipředmětové vztahy (což je dobrá myšlenka, znalosti nejsou až tak izolované pro jeden předmět a vzoreček z matematiky umí použít třeba i ve fyzice nebo chemii, v ideálním případě) a cíl "umožnit žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami, kdy si pak na pozadí této rozmanitosti mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty" (citace RVP ZŠ  str. 97) je pomocí MŠMT schválených výukových materiálů naplňován hlavně v oblastech Člověk a společnost (dějepis a výchova k občanství) a jazyk a jazyková komunikace (ČJ, cizí jazyky), aniž by si to více uvědomovali a mohli se tomu vyhnout.

Takže multikulturní výchova v oblasti postojů:

- pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je 

- stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu 

- vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu

- učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám (opět citace RVP ZŠ, str. 98)

... jinými slovy "jsem menšina/ uprchlík - kdo je víc?". Proto se nedivím, že spousta mladých lidí vůbec nechápe, že ne každý kulturní zvyk je obohacení. Sice se udělá "arabský den", kdy děti ochutnají místní pamlsky, mohou si obléknout abáju, možná i pokecat s nějakým jedním muslimem - onu kulturu tak ale ve skutečnosti vůbec nepoznají. Vždyť co poznáte z české kultury, když vás buchtami pohostí příjemná "babička z Moravy" a pustí video z oslavy Vánoc? To už snad je autentičtější vzít děti "do hospody", kde se pravděpodobněji dozví i o sporných až negativních aspektech. Nebo si někdo myslí, že v rámci "dne cizí kultury" se vypráví o ženské obřízce (v Evropě se týká až půl milionu žen), vraždách ze cti, povinných sňatcích a dalším utlačování žen včetně toho, že jejich svědectví má u soudu jen třetinovou hodnotu?

 

Kéž by se takový prostor věnoval spíše kritickému myšlení - z toho se používají jen některé metody (a většina učitelů o tom ani neví). A ministři za ČSSD jsou tímto tématem úplně nepolíbeni, protože jinak nechápu, jak může Valachová chtít během jednoho roku připravit vše na přijetí 15 000 specifických žáků + tisíce dětí uprchlíků (kvóty sice nakazují "jen" 4 300 osob, které si ani nemůžeme vybrat, ale vzhledem k nároku na sloučení rodiny to číslo očekávám až 10x vyšší), vždyť jí všichni ti pedagogičtí asistenci, co na ně slavně dostane dotaci, ani nestačí dostudovat... Marxová neuznávat občanství a chtít zabudovat do rodinné politiky antikoncepci zdarma. Na Dienstbiera vyloženě škoda slov.

Vůbec se nebudu divit, až za pár let (s jmenovanými ministry a Šabatovou k tomu, klidně může být pár skutečně jen 2), bude MŠMT schvalovat učebnice jako je tato německá kniha pro dvouleté děti vysvětlující, jak tatínek porodil, protože i transexuálové jsou menšina a musíme se obohacovat jejich odlišností a uznávat je.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jitka Fialová | středa 23.9.2015 2:56 | karma článku: 42,67 | přečteno: 5807x