Ranní ptáče...

Taky jste v mládí se svými kamarády "poopravovali" nejrůznější přísloví? Ono notorické "ranní ptáče" si brali na paškál dokonce i humoristi. Já jsem však právě vymyslel další variantu - aneb malé lekce z reklamštiny.

Asi není nikoho,kdo by nenakupoval, aspoň občas.

Osobně nepatřím zrovna mezi kupoholiky, ale nakupování je pro mne svým způsobem příjemnou nutností. Což je výhoda, protože můj nevidomý přítel pochopitelně sám nakupovat nemůže. A pokud jde se mnou, měním se v nakupovací rozhlas. Důsledně popisuji co právě míjíme, eventuálně co by jej mohl zajímat.

Někdy to vede k humorným situacím, když třeba jsme v oddělení výprodeje a já hlásám:

"Toaletní papír 3 vrstvý, malinový... sirup..."

"Malinový toaletní papír?" probere se občas přítel z letargie a mně pak nezbyde než prohlásit, že "má zpoždění" a následuje další vysvětlování.

Pochopitelně, jako všichni, občas se zajímáme o nejrůznější akce.

Jako třeba nyní rýže.

Procházím příslušnou prodejnou. Přemýšlím, kde by asi to XXL balení mohlo být.

Ze zkušenosti vím, že zboží, o které je největší zájem, bývá dobře skryto.

Všimněte si, že zrovna tak je třeba skryto to "srovnatelné" zboží, protože nejlevnější.

  • možná to nejlevnější zboží nemá tak lákavý obal
  • možná patří do starých časů a tudíž není v kupní módě

ale

  • stále si více méně zachovává svou kvalitu
  • a hlavně: má i přijatelnou cenu

O akčním, žádaném zboží nemluvě. Někdy se vyplatí si počkat. Někdy se ovšem člověk diví, jaké triky na něj prodejci i personál v obchodě vymysleli.

Skrytí zboží do spodních regálů, je to nejmenší.

Na oči vám pochopitelně vystaví to v líbivých obalech a když už má srovnatelnou kvalitu, tak je pochopitelně dražší.

Dalším trikem je naopak dát zboží nad výši očí. I to díky líbivým obalům konkurence snadno přehlédnete.

Zkuste si to někdy sami v obchodě dohledat a uvidíte.

 

Samozřejmě, že dalším trikem je dát lákavé zboží, akční do zadu a jiné do popředí, nebo třeba hned vedle. A nebo vystavit normálně neakční, zatímco akční varianta se skrývá stranou v jiném regálu "s akcemi".

Byl jsem nejednou svědkem dialogu nakupující a pokladní.

"Jak to, vždyť to máslo (vajíčka, káva, mouka...) má stát 25 korun a ne 45," třímá paní rozhořčeně v ruce účtenku.

"Nojo," odvětí většinou se zadostiučiněním pokladní. To by bylo, aby si zákazník na ni vyskaloval! "To jste si ale vzala ze špatného místa. Akční máslo je jinde..."

 

Nejlepší je, když akční zboží vůbec chybí.

"Jak to, kde máte ty krůtí nugety? Vždyť jsou na letáku," dotírá zákaznice na regály doplňující prodavačku (pokud se tím slovem dá tato pracovnice vůbec ještě pojmenovat).

"Jo to nám nedodali," odvětí dotyčná pohotově naučenou atutomatickou větu. Je jí to jedno a vy jste jí ukradení.

Někdy je to pravda, jindy je prostě zboží ještě nevybaleno vzadu ve skladu.

Každopádně, všichni hřeší na beztrestnost. Nikdo nikoho v prodejně, ba ani prodejnu za to popohánět nebude. ČOI je bezpečně daleko a ani ta není všemocná.

A vám coby zákazníkovi občas zůstává rozum stát nad tou větší či menší drzostí.

 

Tak jsem dnes vyrazil na menší akční nákup - nic světoborného a hlavně, nešlo o nákup pro mne.

 

Potřeboval jsem koupit onu akční rýži.

Poučen léty soužití, vím že ze dvou druhů akční rýže - basmati a jasmínová - přítel, coby Malajec, preferuje tu první. A ze zkušeností nakupujícího vím, že právě basmati rýže je v akcích nejžádanější.

Jako správný důchodce jsem vyrazil do obchodu tak, abych tam byl pár minut po otevření. Cestou z jsem "smetl" "kolegu", který si to důstojně vykráčel přede mnou z tramvaje. Mával na ruce zlatými hodinkami a překážel všem za ním. Smýknul jsem se kolem něj, načež on zabrblal něco ve smyslu "TO snad není možný", čemuž jsem se v duchu jenom zasmál.

Ne, nebudu vás unavovat dalšími detaily mé cesty prodejnou, ale v prvé řadě jsem pochopitelně hledal onu rýži.

A skutečně! Před regály, v uličce u pokladen, stály krabice -  s jasmínovou rýží.

Kdepak asi mají tu basmati? Pátral jsem pohledem.

Pak mi spadly oči dolů ke krabicím.

TY KURVY!

Krabice s jasmínovou rýží narovnali v prodejně hezky nahoru, zatímco krabice s rýží basmati byly schované pod nimi a ještě přikryté balicí kartonem!

Tady máte další trik prodavačů v praxi.

"Za trest" jsem koupil rovnou dvě balení. Což se mi i vyplatilo doma, protože, když jsem vyndal z nákupního vozíku první balení, přítel pronesl: "Jen jednou?" Načež jsem k jeho plné spokojenosti vyndal i tu druhou.

 

Opět se mi tedy několikanásobně vyplatilo, že jsem se nenechal oblbnout reklamními triky prodejny. (A od jisté doby si právě v této prodejně důsledně kontroluji účtenku nejen se správným markováním, ale i se správnými akčními cenami.)

No, a jakou jsem vymyslel novou úpravu onoho notoricky známého přísloví?

RANNÍ PTÁČE... VÍC NAKOUPÍ !

 

A loučím se s vámi pro dnešek nikoli únavnými, do nekonečna omletými blogerskými tématy o aktuálním dění, nýbrž provokativním, až ironickým pozdravem:

Nakupujícím důchodcům zdar!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | pondělí 16.5.2022 9:17 | karma článku: 14,27 | přečteno: 356x