Provoz tram obnoven!

Téměř před dvěma týdny jsem se ohradil proti novotám rekonstrukce tramvajové trati ve foto-blogu "Pozor, obnovuje se provoz tram!" Objektivně vzato: jak to dopadlo?

V článku "Pozor, obnovuje se provoz tram!" jsem tuto trať zrovna nechválil. Vadila mi především a zejména psychologicko-estetická stránka, ale měl jsem i obavy z nadměrné hlučnosti, prašnosti, množení drobných odpadků a praktické nemožnosti jejich úklidu... o nadějích, že se v pražském Hloubětíně skutečně dočkáme kvalitní tramvajové trati nemluvě.

Co z toho se tedy potvrdilo a kde byly mé obavy liché?

Začnu hned první obavou a tou je hlučnost. Musím uznat, že na to, jak hrozivě ty koleje vypadají, provoz na nich je opravdu tichý. Pořídil jsem pro vás nahrávku průjezdu tramvaje. Vypůjčil jsem si pro tento účel profesionální diktafon Marantz PMD-620. A takto to vyšlo - záznam nebyl nijak upravován, s výjimkou zkrácení délky na začátku a na konci:

 


 

Takže to je skutečně velkým plusem. Bez ironie. Každé snížení hlučnosti v této dopravou sužované lokalitě je vítáno.

Obávám se, že však to je plusem jediným. Zbylé obavy se naplnily nebo začínají naplňovat. A to i přes to jaká se seběhla bouřlivá diskuse pod původním článkem - jak se snažil zejména jeden diskutér horovat pro výhody nové tratě jako by ho za to platili.

Obava další - vzhled. Celá trať je skutečně ránou do estetického vazu už tak nepříliš urbanisticky vydařeného regionu, kdy z původně malebné vesnice se podařilo nejprve komunistům vybudovat panelákový paskvil, posléze novodobé demokratické úpravy, přestavby a zejména dostavby to vylepšily jen minimálně, pokud se nejednalo o lukrativní staré objekty typu hospoda či fara... no a teď ty železniční koleje to jen dorazily. Neustále se mi vybavuje hloupá dětská říkanka: "Koleje, bába tě poleje."

Při spatření téhle vyvedené tramvajové trati je člověku opravdu jakoby ho někdo polil studenou vodou. Možná se za ty tři-čtyři roky dočkáme opakovaného "podbití trati" (a výluk?), optimisticky pochybuji, že zbudou peníze na nikterak levné zatravení.

Účelnost? Opravdu mne pobavily výtky zmiňovaných disktutérů, že přecházet přes koleje se nemá. Ono se "nemá" věcí. Na druhou stranu, když někdo něco dělá, měl by u toho také trochu přemýšlet o těch co, budou jeho dílo užívat. Kdysi byla populární historka, jak na Západě stavějí sídliště. Postaví domy a nechají lidi chodit. A teprve kde si lidi vyšlapou cestičky, tak tam je opravdu udělají a vydláždí. U nás se právě toto všechno zanedbává. U nás se vždy všechno řeší až "po"... v horším případě, až když se něco stane. Tady se stačí podívat, jak otřesné jsou hrany zastávek... no a lidi pochopitelně přecházejí a budou přecházet. Někdo na loudání se podchodem nemá čas, jiný síly...

 

Čistota prostředí - to je bude evidentně jedna z nejbolestivějších obav. Pochybuji, že budou na úklid nastupovat specializované čety, jako jsem jednu dnes viděl na Palmovce - ta zdejší ovšem prováděla opravu podloží. U nás by se spíše uživila četa s napichovátky na četné odpadky. A zase se spíše mohu útrpně zasmát nad různými diskutéry, že odpadky se mají házet do koše... a přechází se na zelenou, a vůbec: nekrade se, nelže, nesmilní a dodržují se i ostatní zákony Božího Desatera. Každému, kdo hodlá opět vyslovovat podobné další "inteligentní teze," doporučuji, ať si jde na ta místa stoupnout a říkat lidem, že nemají např. házet špačky na zem - za obzvláště užitečnou rovněž považuji poznámku, že kouřit se nemá a že to škodí zdraví. To určitě těm lidem zabrání házet ty špačky mezi kamení.
Ale kdo ví? Třeba si tím město dopředu zajišťuje aktivity pro tzv. veřejné práce pro příslušně odsouzené, které patřičně vybaví pracovními nástroji a tito budou kolejiště čistit...

A tyto odpadky jsou každý den čerstvé...

  

Připadá mi, jako by se nad Hloubětínem vznášelo nějaké letité prokletí... všechny "výdobytky" civilizace se tam dostávají až jako poslední nebo ze všech možných variant se tady objeví pokud možno ta horší. Stačí když připomenu pár detailů, jako že

  • v 50. letech sem byli umělci posíláni za trest do tzv. Vesnického divadla, nechvalně proslulého svým hrůzostrašně budovatelským repertoárem, který byli nuceni stvárnit takové hvězdy jako Zita Kabátová nebo Raoul Schánil v režii samotného (rovněž tak pykajícího) Alfreda Radoka;
  • díky průmyslu, který "spojoval" tuto bývalou vesnici s vnějším okrajem Prahy, tradičně zde byla největší spádová prašnost, takže děti z tohoto regionu byly jako jedny z prvních posílány do školy v přírodě, aby se nadýchaly čerstvého vzduchu - ČKD, Spalovna a jiné jsou již úspěšně zlikvidovány, ale jinak - viz ony koleje - se zde toho pro čistotu ovzduší příliš nedělá;
  • i ta tzv. vybavenost služeb a zásobování vždy v Hloubětíně pokulhávala, což se sice trochu zlepšilo, ale vybrané boutiky či hypermarkety zde nehledejte;
  • stanice metra se tu otevírala jako poslední, i v okamžiku když už byla dostavěna konečná "Černý most", tak tudy ještě hezký pár měsíců vlaky metra jen projížděly.

Inu, ne nadarmo zpívával Miroslav Horníček v Člověku z půdy:
"Cesta dlouhá, zarubaná - bydlíval jsem v Hloubětíně."

  • No a teď zde tedy máme vyvedenou novou tramvajovou trať. Podle nejvíce křičících diskutujících, trať nesmírně kvalitní, užitečnou a máme za ni být patřičně vděčni. Jak v tom filmu Bílá paní, když farář posílá Blažkovou, které Bílá paní přes noc udělala vodovod, aby Blažková šla projevit vděčnost předsedovi na obecní výbor.

Dál už bych se musel jen nutně opakovat. Tramvajová trať rychle a levně postavená má zřejmě někde někomu něco nějak vykompenzovat - možná právě náklady na tzv. vysočanskou cyklistickou cestu, která se nalézá jen pár desítek metrů za křižovatkou - otázkou je, co z toho platí město a co Dopravní podnik a co stát, tedy my všichni, neboť DP je dotován z rozpočtů.

Ale: buďme za tu trať vděčni. I když mi to celé poněkud připomíná slavnou definici slova "Pumprdentlich" od Oty Pavla.

Těším se opět na bohatou diskusi.

 

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 29.4.2010 14:55 | karma článku: 11,83 | přečteno: 1294x