Nenávidím outsorcing!

Pamatujete si vy starší okřídlenou větu: "Nesvítí někde zbytečně?" Dnes se ze slova "zbytečně" stává "nadbytečně"... tedy spíše ve smyslu, o kolik je možné klienta ještě odrbat, aby si nestěžoval.

Mám-li být nezaujatě objektivní, musím začít okřídlenou větou toho ekonomického "experta" V. Klause: "Neviditelná ruka trhu vše rozhodne." Ten pán nebyl tak chytrý, jak se nám snažil po celou dobu svého devastování české ekonomiky namluvit, o jeho prezidentské "faře" nemluvě. Ani ten pojem neviditelné ruky není jeho, nýbrž od skotského ekonoma Adama Smithe, a to prosím z 18. století! Aspoň vidíte, jak "dobře" to ten pán (Klaus, ne Smith) s námi myslel, když nám dával za vzor 200 let staré teorie a pojmy.

Ostatně, když se podíváte na porovnání jejich podobizen, nabízí se otázka, zda Klaus není reinkarnovaným Smithem. Ledaže by "věc Makropulos" skutečně exitovala...

 

"Neviditelná ruka trhu" nám mimo jiné přinesla outsourcing.

V praxi to znamená, že firma se soustředí na svoji hlavní produkci a potřebné služby si prostě pronajímá. Má to přinést zlevnění nákladů na provoz firmy.

V praxi - přinejmenším v Čechách - to většinou probíhá tak, že firma si sice nasmlouvuje služby od jiných firem, ty se je ale snaží dříve či později ořezat na minimum a snižovat tak náklady na svůj provoz, zatímco nájemci, zadavateli, klientovi, stále úspěšně účtují cenu dle původní smlouvy.

U nás se prvně outsourcing projevil tím, že nám "nasadili" toaletní papír s menším rozměrem útržků. Pochopiteně levnější.

"Konkurenční tlak" na rozpočet úklidové firmy neboli snaha ušetřit a "odrbat" rozpočet (nazývejme věcmi pravým jménem!)  se pochopitelně projevil vyhozením původních zaměstnanců a najmutím "levnějších" brigádníků. O tom jak s nimi "lidsky" zacházejí jejich šéfové, snad asi nemusím popisovat. O těch "skvělých" platech nemluvě a nemluvě o tzv. prémiových příplatcích bokem mimo sociální a důchodové pojištění zaměstnance. Kdo bude na tom ke stáru nejvíce bit, je nasnadě.

To, že problémem jsou jakékoli opravy, o tom se zmiňuji jen okrajově... Mít ale dva měsíce rozbité WC prkénko, než se "nahromadí poruchy", aby se outsourcingové firmě vyplatilo objednat opraváře... to už mi přijde přeci jen jako silná káva.

Další outsourcingová firma se uvedla tím, že nám začala zhasínat chodbové světlo, a to i plně světlo na toaletách... Přičemž já sám nemám nic proti šetření a sám jsem nejednou zhasínal tam, kde se svítilo "zbytečně". Ale otázkou je, co je ještě "zbytečně".  Alespoň, že posléze někdo rozumný usoudil, že úplná tma v administrativní budově s ostrahou je nesmysl a tak nám tu v noci blikají pohotovostní cedule. Na méně frekventovaných WC pak vypínače nahradila světelná čidla. A ta reagují s jistým zpožděním, jak jinak. Vstup do takové temné místnosti pak klidu vašim útrobám pochopitelně nepřidá.

A do třetice: nová outsourcingová firma se opřela do úspor v klimatizaci. A důsledně vypíná nejen v noci, takže se naše nočni směna jednu dobu úspěšně dusila, než jsme si vybojovali, že v naší "čtvrtině" budovy se zkrátka bude klimatizovat i v noci... Ale outsourcingovou firmu napadlo šetřit i o víkendu... Velmi rychle se teplota vystoupala na 27.C - a okna pochopitelně otevírat nelze. Takže opět další boj, provázený spoustou chytrých keců, namísto jednoho "otočení knoflíkem"... tedy spíš kliknutí na ovladacím software.

 

Nenávidím outsourcing.

Lepší je snad už jen boj s větrnými mlýny. 

A neviditelnou ruku trhu si může Klaus strčit... víte kam! Nám připravil osud 18. století - včetně zacházení s pracovní silou, s odbory včele, a s očesáním zákoníku práce v podstatě na hranici lidské důstojnosti.

A jenom jemu podobní to nevidí. Buď jsou tak hloupí nebo z toho záměrně profitují. Bude muset dojít k další revoluci, abychom se z 18. století posunuli alespoň do devatenáctého? 

Autor: Martin Faltýn | sobota 19.7.2014 12:20 | karma článku: 25,12 | přečteno: 1642x