I v čase koronaviru: lépe zásobeni než leckterý obchod

Zvykli jsme si. Zvykli jsme si příliš na přeplněné obchody, kterými bloumáme a přemýšlíme co bychom si tak vlastně dali. Nynější opatření nám ukazují, zač je toho loket.

Toto staročeské úsloví je vlastně obrazem naší doby. Fakticky i přeneseně. Prostě, Osud nás poněku "vyfakoval", řečeno jazykem značně modernějším - i když "zač je toho loket" je mnohem poetičtější.

Mně ale nejde o nějaký jazykový koutek. Ve světle toho, co se dnes děje. Jde mi o to, jak k celé situaci přistupujeme, jak se v ní chováme. A zda se umíme ukáznit nebo dokonce přizpůsobit. Přitom nejde jen o tu kázeň vnější typu "vláda nařídila", ale i o to vnitřní, neřku-li o naše vědomí i svědomí.

Od známých slýchám fantastické zkazky, jak lidé skupují a nakupují neuvěřitelná množství zboží, především potravin. Připomnělo mi to fotomontáž, kterou mi kdosi poslal přes Facebook. Za stolem sedí Helena Růžičková, v Slunce, seno... proti ní malý Jirka, který se ohrnuje nad plnou miskou: "Zase rejže!" A Helena Růžičková na to: "Žer! Máme toho plnej sklep!"

Provozovat dobře obchod, je umění. Umění, které jsme skoro zapomněli. Ona je to otázka nejen zisku, ale především sortimentu, který přiláká zákazníky. Kvalita zboží a vstřícnost prodavačů je pak "samozřejmostí".

Tuto "samozřejmost" poněkud pokazily všechny ty hyper- super- markety, kde se vytratil individuální přístup k zákazníkovi.

Nicméně, pominu-li určitou uniformitu, v těchto obchodech - pokud zrovna nejsou po útoku kupujících - najdete prakticky vše co potřebujete.

V těch malých obchodech je to už horší. I v těch soukromých. Mám s tzv. koloniály své zkušenosti. Velmi často jsou tyto malé obchody řešeny stylem: "kup si co máme, ne co potřebuješ ty".

Výrazně jsem si to kdysi před lety uvědomil díky jednomu malému obchůdku na Karlově náměstí. Šlo o takový mini obchod. Nedaleko byl ještě do ro 2012 novinový kiosk a tramvajová zastávka. Tehdy jsem chodil do trochu jiného mediálního zaměstnání a obchůdek se mi vždycky hodil jako "poslední útočiště" pro nákup před přestupem na tramvaj, do práce, kdy mne na řadu hodin "spolklo" vysílací studio. Rád jsem tam nakupoval... až jednou: jednou jsem prostě přišel JINAM. Jiný majitel, jiní prodavači, ale hlavně: jiný sortiment - pro mé potřeby naprosto nevyhovující. - Řeknete si, "no tak to vyhovovalo jiným"... Jezdil jsem tamtudy ještě zhruba rok. Už nikdy ale v tom obchůdku nebylo tolik zájemců, jako před tím, můžete mi věřit.

Kapitolou sama pro sebe jsou v oblasti malých obchůdků čerpací stanice. Nejsem řidič. Ale občas mne situace donutí do těchto miniprodejen zajít. Řidiči mi jistě potvrdí, že není obchod, jako obchod - dokonce snad ani u stejné značky; pokud to není nadiktováno "firemní kulturou".

A stalo se mi to před pár týdny a znovu dnes. Okolnosti mne donutily tam jít a koupit to, co potřebuji. Ty okolnost jsou prostě takové, že když nemáte možnost si obstarat jídlo v jenom místě, musíte na jiné, že? Už minule jsem byl překvapen vhodným sortimentem onoho obchodu. Ani architekt na prodejních prostorách opravdu nešetřil. Díky okolnostem jsem tam zavítal i dnes. A byl jsem si téměř jist, že tam najdu, co potřebuji -  v daném případě hotové jído. Nezklamal jsem se. A když jsem se více méně zkoumavě prošel obchůdkem, pochopil jsem, že tady je dobře věcí, co potřebuje jejich zákazník. Ano, řidič tvrdý chleba má. A má i své nejrůznější potřeby, A tak vedle klasického auto sortimentu tu mají i docela slušnou přehršli nejen suvenýrů či bonboniér vhodných jako dárek, pokud jste na někoho zapomněli, ale i jinak jsou zásobeni pochutinami, nápoji, jídlem... jak konzervami, tak hotovkami, ale i trvanlivým pečivem, atd.

"Vy máte sortiment lépší, než leckterý obchod," pronesl jsem u pokladny. Ne, nečekal jsem za to slevu a ani jsem žádnou nedostal, nemyslete si. Ale prodavačku jsem těmi slovy potěšil. A o to mi šlo.

A jsem rád, že to je zase jeden mini obchod, na který se mohu v případě nouze Osudu spolehnout. Protože tady tomu rozumějí a mají právě ty věci, co kupující potřebuje. I v dnešních časech.

Kéž by takových obchodů bylo víc a kéž bychom si to my ostatní více uvědomovali.

Opatrujte se.

Autor: Martin Faltýn | sobota 11.4.2020 17:46 | karma článku: 15,83 | přečteno: 498x