I americká média jsou tendenční: Causa Trump Iowa

A pak, odkud že si ČT bere vzor pro své "objektivní a vyvážené" zpravodajství (i když znám i takové bez uvozovek). To americké se rozpoutalo poté co Donald Trump tratil v Iowě na vítěze 3,4% hlasů.

Vydržet mediální tlak, zejmna pokud se na vás novináři slétnou jako supi, to chce opravdu tvrdou náturu. Útoky, věty vytržené z kontextu, "zasvěcené" komentáře - kdy dotyční, někdy ani ne kmenoví novináři, ale ti "vypůjčení" a nebo vůbec lidé mimo vystupují jednak v roli experta, jednak tzv. prezentují své vlastní názory. Šikovně podstrčené větičky, jakoby nadhozené otázky... Ano, doslova manévrující "komentované dotazy" při různých interview - to je jen hrstka zbraní. Tím spíš, že poškozený morální kredit se těžko napravuje.

Tak jsem si v tomto směru také užil interview na CNN, kdy na příznivce Donalda Trumpa (omlouvám se za neznalost tohoto gentlemana) nasadili jednu z nejlepších, nejzkušenějších a neostřejších moderátorek Becky Anderson. V podstatě šlo ale o moderátorku-manipulátorku, tentokrát. Zadání moderátorka plnila skvěle, ale nejmenovaný příznivec ("supporter") se držel ještě lépe a důsledně prohlašoval, že Trump je novým Rooseveltem; statečně i věcně odrážel různé pokusy o zlehčení výsledků voleb v Iowě a moderátorčinu tendenci vyhlášení výsledků prezentovat jako zdrcující neúspěch Trumpa.

 

 

Objektivně vzato, byť je Iowa vždy první na řadě, je to malý, spíše provinční stát. A jak bylo konstatováno, pro vítěze voleb prezidenta nebývá určující. Jakby ne. Těch států je ještě 49, mají jiné rozložení poměru demokraté-republikáni, mají i jiný význam a jinou roli i pozici v USA.

 

Nicméně mi nejde v daném případě o volby, ale o to, jakým způsobem média pracují s výsledky. Z toho totiž vidíte jednoznačně, komu "fandí", byť se snaží sama sebe prezentovat nezávisle. A protože doba ideologické propagandy (jak ji dodnes používají např. ruské zpravodajské televize) v západních demokratických médich skončila, tak tyto ke svému "fandění" používají jiné metody: tedy výše jmenované, ale i další manipulativní triky, adorační či dehonestační, jednoznačně pro své účely.

Je to celé vlastně princip, se kterým důsledně pracuje bulvár. Ten si navíc velmi často ještě vymýšlí jaksi "navíc" a přibarvuje. Co se vyučuje na fakultách žurnalistiky, nevím. Ale podle toho, jak se média snaží, mi to připadá, že bulvarizace a skandalizace jsou tam hlavním předmětem.

A naše média v tomto směru pak ochotně a horlivě přebírají z těch zahraničních jen to "nejlepší". A  jak se říká: někdy i dokonce žák předčí svého učitele.

Autor: Martin Faltýn | středa 3.2.2016 18:20 | karma článku: 23,13 | přečteno: 482x