Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

50 let s autem

Dokázali byste si představit dnešní život bez auta? Já tedy moc ne. Mám ale dost kamarádů a známých, kteří auto nemají ani ho nechtějí. Docela jim občas závidím. Raději se nechají vozit.

Další mají auto za nucené zlo, bez kterého by dnes už ,,nepřežili."

Jiní prostě jako věc denní potřeby.

Stále je asi nejvíc těch, co auto mají jako prodloužené sebevědomí či miláčka. Tito tvrdí, že jsou s autem ,,svými pány." Přesněji by to patrně bylo ,,jeho sluhy."

Já jsem s volantem srostlý prakticky od narození. Tedy od doby, kterou si mlhavě pamatuji, to jest zhruba od tří let. Tedy dnes zhruba těch padesát let.

Tehdy měl děda starou Škodu Rapid. Máma později měla Mercedes 190 kabriolet z roku 1938, který tu patrně zůstal po fašistických okupantech. Ještě později měla Citroen CV11, též z roku 1938. Byla to prodloužená verze, jakou jezdil i prezident de Gaulle. Ve všech těchto skvostech jsem již tehdy lomcoval volantem, sedíc někomu na klíně. Na pedály jsem ještě nedosáhl.

Později máma pracovala v Mototechně a brávala mě s sebou. Převáželi jsme nová auta po ose z vlaků do prodejen. A tak jsem se vozil ,,embéčky" a Wartburgy, ale taky Saaby, Simkami, Cortinami, Hillmanny, Fiaty, Renaulty....

A jak bylo tehdy na silnicích veselo! Dělil jsem pro sebe auta na ,,stará", tedy ta co měla světla na ,,šťopkách" a rok výroby zhruba do 1948 a na ta ,,nová", jež měla již kompaktní karoserii.

Auta tehdy hýřila všemi barvami a měla svoji ,,tvář i duši." Již na velkou dálku člověk rozeznal, co jede. Když se nějaké zastavilo pro poruchu, hned přibyli další, jež se snažili pomoci radou i svýma rukama.

Postupně jsem prošel všemi fázemi vývoje motoristy. Od ,,Pionýra" přes velkou motorku a osobák(kolik jsem jich postupně vlastnil už ani nespočítám-žádné nebylo nové), jsem si v nedávných letech zajezdil i s velkými kamiony a přepravníky aut.

Dnes auto vnímám jako ,,kamaráda-dříče."Za to se k němu snažím chovat šetrně a nedělám z něj to, co není, např. ,,tuningem." Jezdím tak do 110 a hlídám úzkostlivě olej, teplotu, destičky, čepy a cizí zvuky. Na nějaké šrámy na karoserii či praskliny plastových dílů nehledím. To ,,nejezdí." Preferuji užitkové vozy, ,,osobák" mě nějak nic neříká.

Za ta léta srůstu s autem beru každý útok na něj, hlavně legislativní, jako útok na mě samého. Všechny ty vymoženosti typu ,,technické kontroly" a podobně jsou stejně jenom pro tahání peněz z kapes aby se napakovali jiní. Proto máme řidičák od osmnácti, jsme dospělí a plně zodpovídáme za to, s čím jezdíme.

Dále nás podobná opatření ženou stále víc do spárů leasingových společností abychom si pořídili nějaké to ,,vomydlený mejdlo", jak říkám dnešním vozům, které už nemají ty barvy, tvář a duši a jsou beztvarým produktem komerční lobby. Ne, že bych úplně zatracoval moderní techniku i dnes se najdou povedené kousky.

Největším průšvihem pro nás ,,srdcaře" je však elektronika v autech(i jinde) Té se v poslední době prostě nevyhnete. Já(srostlý s autem) jí vnímám jako plíživou chorobu, jež mě pomalu ničí.

Při poslední cestě z Balkánu, kdy náš transit prostě z ničeho nic vypínal za plné jízdy a musel se znova startovat jsem již nadobro zešedivěl. V servisech(značkových) navštívených cestou jen lomili rukama nebo nabízeli rovnou výměnu celého čerpadla či motoru s tím, že to asi chtít nebudeme...

Zajímavá by se v tomto směru mohla jevit moje zkušenost ze Skandinávie. Např. ve Švédsku jsou dnes úplně posedlí ,,youngtimery", tedy vozy z šedesátých až osmdesátých let. Jsou víkendy, kdy poměr youngtimerů a vomydlenejch mejdel na silnicích je téměř jedna k jedné. Jako dříče pro všední den tam mají stále nejoblíbenější jeden model domácí značky z konce osmdesátých let...

Přemýšlím o tom, proč dnes, když vzniká vůkol tolik hnutí a petic za něco a proti něčemu, proč nevznikne hnutí proti elektronice v autech. Je to fakt SH.T!

Autor: Roman Enders | pondělí 22.9.2014 16:30 | karma článku: 11,15 | přečteno: 612x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 622x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 316x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 511x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4282x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 174
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.