- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jeho vznik spadá zhruba do doby před sto lety. Rokem 1919 se datuje vznik první osady "divokých skautů", později "trampů" v kaňonu Vltavy mezi Slapy a Štěchovicemi, zvaném "Svatojánské proudy."
V té době nový fenomén, skauting, rozšířený u nás z Anglie díky jeho největšímu protagonistovi Antonínu Benjaminu Svojsíkovi, se zdál některým jeho členům až příliš vojensky utaženým. Začali vyrážet do přírody na vlastní pěst a záhy založili na Svatojánských proudech první zaznamenanou trampskou osadu "Roaring camp"(Tábor řvavých), později "Ztracená naděje" - podle tehdy promítané němé kovbojky "The Valley of Lost Hope"(Údolí ztracené naděje) Tehdy ještě netušili, že k dokonalému stvrzení tohoto názvu dojde v r.1944 po dostavění Štěchovické přehrady a zatopením Svatojánských proudů. Osada se musela navždy stěhovat výše do stráně.
V meziválečném období bylo založeno mnoho dodnes známých trampských osad hlavně v údolích řek kolem Prahy a dalších větších měst. V té době mohla být filosofie trampingu i protestem proti počínajícímu konzumnímu způsobu života ve městech, možná stejné pohnutky, jakou o hodně později začínalo hnutí Hippies na západě. Osadníci žili v přírodě svým způsobem života s odkazem na kovbojský Divoký západ a Zlatou horečku na Yukonu v podstatě skromně v duchu přírody. Střídali se po týdnech jako námezdní dělníci ve městě, aby zajistili pro osadu nejnutnější potřeby k životu.
V poválečném období získal tramping punc odporu proti komunistickému režimu, kterým byl pronásledován. To vše vyvrcholilo pořádáním mohutného hudebního festivalu Porta, v podstatě českého Woodstocku.
Tramping se všemi jeho průvodními jevy a rituály je ryze endemickým českým jevem. Nechci se zde dále zabývat jeho historií a vývojem, ale otázkou, proč právě u nás. Ta zatím nebyla zodpovězena a je nejčastěji odbyta tvrzením, že jako vnitrozemský národ jsme víc inklinovali k romantice. To by znamenalo, že např. v Maďarsku, Rakousku, Švýcarsku a třeba Lucembursku nemají žádné romantiky. Tato otázka, kterou nikdo neřeší, může být přitom klíčová pro pochopení tohoto zajímavého fenoménu. Další řádky jsou tedy čistě mým subjektivním dojmem.
Proč právě u nás? Procestoval jsem, dá se říct, celou Evropu. Všude jsem se setkal s o fous větší elementární úctou člověka k člověku. Ta základní sounáležitost jedinců stejného druhu, vyjádřená alespoň úsměvem či vlídným pohledem u nás chyběla. Musím podotknout, že v poslední době dochází u tohoto k viditelnému zlepšení i u nás. I když ojedinělé excesy se jeví ještě hůře, než před tím. Protože jsou medializovány, nálada ve společnosti se může mnohým jevit naopak. Celkově lze ale vidět zlepšení.
Člověk býval u nás ve svých názorech, úvahách a dovednostech shazován ještě dřív, než je stačil projevit. Výchova typu: "nic z tebe nebude, nic neumíš, jseš uplně k ničemu" jistě měla vést k zocelení mládeže v tom "zlém světě". Zdaleka ne všichni ji však dovedli akceptovat.
Co mladý člověk nenacházel v běžném občanském životě, snažil se logicky hledat jinde. Tento fakt mohl vést i když netvrdím, že úplně, ale rozhodně významnou měrou k rozvoji a sílení právě trampského hnutí. Teprve u ohně v kruhu kamarádů kde se neřešilo žádné sociální a společenské postavení ani profese, natož politická, náboženská či rasová příslušnost a neexistovala zde šikana, člověk najednou zjistil, že umí zpívat, vyprávět, mít rád nebo že oplývá manuální zručností. To mu dodalo velkou dávku potřebného sebevědomí do dalšího života. I já, ač jsem se pravověrným trampem nikdy nestal, vděčím tomuto hnutí za mnohé.
Tramping tedy měl a má pro společnost jednoznačně blahodárný vliv. Je žádoucí, aby se národním kulturním dědictvím ještě dlouho nestal i když by si to plně zasloužil. Pomohl obohatit naši kulturu o mnoho výrazných osobností. Národní ostudou byla spíš atmosféra ve společnosti, díky které vznikl, rozhodně ne tramping sám.
Poslední dobou se zdá, že zájem o něj opadává. Jedná se možná o jeho původní základní formu - pobyt v přírodě v maskáčích. Opak je pravdou. Tramping v poslední době doslova explodoval do společnosti řadou moderních, tzv. outdoorových aktivit, jako je turistika, cykloturistika, vodáctví, jezdectví. Militantněji naladění jedinci o něž nebyla mezi trampy nouze, se dnes věnují adrenalinovému sportu Paintball.
Výstava "Století trampingu" v Národopisném muzeu v zahradě Kinských v Praze 5 se snaží malou kreativní expozicí toto hnutí zmapovat. Doporučuji těm, co mají o tomto hnutí malé či žádné povědomí. Skuteční trampové se tam o moc víc nedoví.
Jsem moc rád, že jsem vyrůstal v kraji s největší koncentrací trampských osad mezi Štěchovicemi a Pikovicemi na ostrohu soutoku řek Vltavy a Sázavy, zvaném Hradištko pod Medníkem. Turisticky naladěným čtenářům doporučuji projít údolím Sázavy z Kamenného Přívozu do Pikovic nebo i pravý břeh - Žampach, Třeštibok, Luka p. Medníkem. Údolím Vltavy od Slapské ke Štěchovické přehradě(Svatojánské proudy) nebo údolím Kocáby z Nového Knína do Štěchovic(tudy lze projet i na kole) a nasát tam na mnoha místech ještě onu neopakovatelnou atmosféru slávy tamních osad. Zvláště setkání s lidmi-pamětníky jsou jedinečná.
Další články autora |
Zeyerova, České Budějovice - České Budějovice 6
3 795 000 Kč