Češtinářský patriotismus

„Kde domov můj, kde domov můj…“ sedím v autě, koukám z okna a zpívám si českou hymnu. Proč? Jen tak, má hezká slova. Poté následuje trocha recitace z Máje a na závěr Tři čuníci. Španělské děti koulejí očima a chechtají se refrénu „Uiuiuiiiii…“ Na češtině je něco krásného.

Nikdy jsem nebyla patriotem. Nevyvěšuji vlajky z okna, sportovní národní klání sleduji ze společenské povinnosti a na otázku, co mám na České republice nejradši, ihned odpovídám PIVO. Tím také můj seznam končí. Přes to všechno teď píši v rodném jazyce, před spaním tajně odříkávám dětem české říkanky a při úklidu si prozpěvuji hity od Bambiny di Praga.

Asi od čtrnácti let jsem si přála opustit rodnou českou hroudu a dlouho se do ní nevrátit. Když  se mi naskytla možnost na rok vycestovat a „dobývat“ svět, neváhala jsem proto ani minutu a kufr měla sbalený takřka během jednoho odpoledne. Dnes, po měsíci a půl ve vymodlené cizině, pročítám blogy ostatních přispěvatelů ze zahraničí a s úsměvem nalézám články plné mých vlastních myšlenek. Ano, všichni cítíme to samé. Můžeme nadávat na českou připosranost, neschopnou vládu, stále rostoucí xenofobii a neperspektivnost našeho národa. Jedno nám ale nikdo vzít nemůže. Tím největším darem je náš jazyk.

Čeština, dle mého, převyšuje ostatní jazyky ve všech oblastech. Chceme-li vyděsit pár cizinců a zároveň dokázat svou genialitu, prostě a jednoduše proneseme „Strč prst skrz krk.“ anebo „ Šel pčtros s pštrosicí…“. Ano, ostatní jazyky mají také své jazykolamy, češtině se ale těžko vyrovnají. Dalším důkazem jsou vulgarismy. Kdo může s klidným svědomím odpřísáhnout, že jich nepoužívá? K sakru… Kruci fix… Do háje! Peprnějších výrazu zde psát není třeba. Každý si vzpomene na oblíbenou slovní úlevu a dá mi za pravdu, že vulgarismy cizích jazyku se mohou jít jednoduše klouzat.

Čeština je pro mě jedinečná. Nezní jako bychom měli horký brambor v puse, či trpěli ráčkováním. Taktéž správně odlišujeme intonaci při vyhrocených situacích a v pouhé společenské konverzaci, což se o jižních národech tvrdit nedá. Byť nejsme ani nejpočetnější a ani nejbohatším národem, zvládáme použití sedmi pádů, šílenou hlásku ř, nadměrné skloňování, časování a mnoho jiného. Buďme proto hrdí na rodný jazyk, je jedinečným, krásným a na celém světě jej zvládá pouze okolo jedenácti milionů lidí.

Autor: Eliška Michálková | čtvrtek 26.7.2012 9:23 | karma článku: 20,58 | přečteno: 1183x

La Graciosa - ztraceni na dohled

Panenské pláže, azurové moře, sopečné kužely nad hlavou a rybářská vesnice, kde se po ulicích pokrytých pískem projdete bosi. Zkrátka jako Robinson si budete připadat v zapomenutém koutě Evropy, kam technika a další vymoženosti civilizace mají vstup zakázán. Vítejte na La Graciose.

17.11.2014 v 11:31 | Karma: 11,59 | Přečteno: 466x | Diskuse| Cestování

Pohledy z El Hierra - tam na konci světa

Tam, kde se mísí kultura Evropy, Ameriky a Afriky, najdete ostrov, který byl před objevením Ameriky považován za konec světa. Řeč je o El Hierru, nejmenším z Kanárských ostovů, kde panenská krajina, malá městečka a minimální turistický ruch budí dojem, že je El Hierro tím nejnudnějším z Kanárského souostroví. Opak je pravdou.

5.8.2013 v 9:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 532x | Diskuse| Cestování

Jednodenní výstup na Pico del Teide

Doplahočila jsem se na vrchol sopky a nemůžu uvěřit vlastním očím, pode mnou je celé souostroví a mraky ho překrývají jako šlehačka. Jsem 3 718 metrů nad mořem a unavená k smrti. Pekelně tu smrdí síra a chce se mi z toho zvracet. Nemůžu se pořádně nadechnout, svaly mě bolí, ale já se směju na celé kolo. Zdolala jsem Pico del Teide, nejvyšší horu Španělska.

3.6.2013 v 10:00 | Karma: 22,83 | Přečteno: 7943x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Tak trochu jiný Útěk do divočiny

Kotlík, ohniště, hliníková lžíce. Seděla jsem u ohně a pozorovala přípravu večeře. Srdce starého trempa by zaplesalo a okresní hygienik by šílel. Ten večer jsem poznala jiný způsob života a myšlení. Ten večer jsem zažila svůj Útěk do divočiny.

12.4.2013 v 10:00 | Karma: 17,11 | Přečteno: 890x | Diskuse| Cestování

Pohledy z La Palmy - národní park v kráteru a smrtelně krásná pláž

Ostrov La Palma není ani největším, ani nejnavštěvovanějším z Kanárského souostroví. Naopak, malá městečka evokují pocit ztracenosti a divoká příroda ukrývá tolik extrémů, že z nich přechází dech. Všeobecně však panuje názor, že právě La Palma je nejkrásnějším z ostrovů. Jedním z důvodů bude i to, že ji zatím tolik nepoznamenal turistický ruch.

10.4.2013 v 0:12 | Karma: 17,67 | Přečteno: 676x | Diskuse| Cestování

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

Opozice vytýká Jurečkovi tvrzení, že lidé v penzi stráví v průměru 21,5 roku

29. května 2024  6:06,  aktualizováno  9:38

Přímý přenos V diskusi o návrhu důchodové reformy, která má zvýšit věk odchodu důchodu nad 65 let podle doby...

Meta začíná trénovat svou AI na lidech. Omezuje to ochranu dat, říká právnička

29. května 2024  9:22

V Evropské unii (EU) budou od konce letošního roku platit nová pravidla o regulaci umělé...

Senát rozhodne o nové definici znásilnění i výši příspěvku na péči

29. května 2024  8:20,  aktualizováno  9:15

Přímý přenos Změnu vymezení znásilnění v trestním zákoníku ze silou vynuceného na nesouhlasný pohlavní styk bude...

Řekli mi, že nepochodím. Drtivá většina soudních úředníků stávkuje za lepší mzdy

29. května 2024  6:25,  aktualizováno  9:15

Přes devadesát procent soudních úředníků vstoupí dnes podle justičních odborů do stávky. Některé...