Klient snese všechno?

V poslední době se v médiích objevuje množství informací o řešení problémů s různými poplatky a úhradami nákladů obchodníků - ať už se jedná o problém dnes už docela "profláknutých" poplatků za vedení hypotečního účtu, poplatků za vedení běžného účtu nebo výběru z bankomatu. Zdálo by se, že v této oblasti již bude těžko něco vymyslet. A přeci.

Poměrně nedávno se v tisku objevila zpráva o tom, že se Evropská komise chystá učinit další ze svých administrativních kroků - totiž stanovit maximální sazbu, kterou si může banka účtovat jako poplatek za zpracování platby kartou. Na první pohled to vypadá jako krok, který by měl chránit spotřebitele před přemrštěnými náklady spojenými s užíváním platební karty.

Nicméně při bližším pohledu si však lze velice snadno spočítat, že se takový krok může obrátit proti samotným spotřebitelům. Vydavatelé platebních karet realizací tohoto kroku budou mít na výběr ze dvou možností - buď přestat nabízet platební karty vůbec (což je jistý krok o mnoho let zpátky) a nebo se pokusit promítnout poplatek za poskytnuté služby jinde. I když si uvědomuji, že téměř vždy bývá problém srovnávat různá prostředí a jevy, napadá mě hned několikeré srovnání - jako první již zcela obligátní srovnání příjmů, kdy průměrný plat vydělený oblíbeným koeficientem 25,9 se příliš neblíží hodnotám průměrných platů na západ od našich hraničních hor. Na druhé straně bankovní poplatky, které si jednotlivé banky coby dceřinné společnosti zahraničních bank tamtéž, by si tyto slovutné finanční ústavy doma dovolovaly jen stěží.

A teď může kartami zamíchat ještě to, že se banky budou snažit potrestat zhýralé spotřebitele, kteří namísto spořádaného používání hotovosti k placení svých nákupů sáhnou k platbě "obskurním způsobem" - tedy platební kartou. Problém může nastat v okamžiku, kdy ve stabilizovanějších (rozuměj "západních") ekonomikách se může jednat pouze o zanedbatelné částky, které zákazníci takřka nepocítí, u nás může vzhledem k výše uvedeným skutečnostem znamenat mnohem větší zásah do klientských účtů. Ale, jak stojí už v nadpisu: Klient přeci snese všechno. A nebo ne? Co si o tom myslíte? Přečtěte si více na stránkách www.quote.cz a nebo přijďte diskutovat na Facebooku.

Autor: Jana Divinová | čtvrtek 18.7.2013 16:07 | karma článku: 8,68 | přečteno: 548x
  • Další články autora

Jana Divinová

Kdo si počká, ten se dočká

19.9.2013 v 14:25 | Karma: 14,26

Jana Divinová

Všechno bude prostě skvělé

19.7.2013 v 17:44 | Karma: 9,06

Jana Divinová

Kamarádi růst HDP nezajistí

1.7.2013 v 16:00 | Karma: 17,92