- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jak informuje německý časopisu "Stern", nainstalovala firma Lidl v několika městech ve svých prodejnách skryté kamery a nechala jejich zaměstnance špehovat k tomu najatými detektivy. Každý pohyb, každé "přebytečné" slovo nebo příliš přátelský úsměv, každá "chyba", která podle názoru šéfa vedla ke zmenšení obratu, takže ke ztrátě zisku, byla minuciozně zaznamenána, jistě k pozdějšímu použití.
Není to nic nového, je všeobecně známo, že v diskontních prodejnách, at je to Lidl, Schlecker nebo DM, panují skandální poměry. Již v roce 2004 uveřejnily příslušné odbory "Lidlovu černou knihu", která velmi výmluvně a bez servítku ilustruvala pracovní poměry v jeho filiálkách. Již tehdy je zde řeč o špehování, kontrole a zastrašování zaměstnanců. Odborům je rovněž velmi dobře známo, že se Lidl okamžitě zbavuje veškerých pracovníků, kteří se nějakým způsobem angažovali v odborech, nebo se snažili založit odborářské výbory v samotných prodejnách.
Tyhle firemní praktiky a taktiky Lidla a spol. se pohybují na hranici legality, často za hranicemi této a je velmi deprimující, jak málo se proti tomuto dravému zneužívání a ponižování pracujících dá dělat. Tento chybějící respekt před vlastními zaměstnanci a snaha zvýšit zisk za každou cenu není v kapitalistickém hospodářství nic nového. Nová je ale metoda - computig. PC dokáže vyčíslit každou slabinu v podniku a produkci, čísla umožnují přesnou kontrolu všeho a každého. Dnešní manažér se zaměřuje více na čísla než na lidské vztahy. Jenže lidské kvality se dají jen omezeně číselně znázornit a mnohý šéf zapomíná, že jsou to v podstatě vždy jeho lidé, kteří mu produkují zisk.
Ministerstvo vnitra Baden-Württemberg, kde má Lidl sídlo, uvažuje o finanční pokutě za porušení ochrany osobních údajů, směšná suma 250 000€ a odbory vyzývají postižené prodavačky k hromadné žalobě a žádosti o odškodnění. Pro firmu Lidl z toho nekoukají žádné následky, jako vždy. V dnešní hospodářské situaci, při tolika nezaměstnaných, mezi nimi spousta nekvalifikovaných žen, se žádného bojkotu obávat nemusí. Bojkotovat ho nebudou ani prodavačky, ani zákazníci. I když by měli, prodavačky i zákazníci.
Všichni víme proč. Ženy, které v těchto prodejnách pracují, nemají v žádném případě ustláno na růžích, prostě jim nic jiného nezbývá. Většina z nich nemá jinou možnost, jak uživit sebe a svou rodinu. A kdo tam nakupuje? Upřimně řečeno - snad všichni. Vedle žen ve vytahaných svetrech z doprodeje strkají paničky v designérských džínách přecpané vozíky, před pokladnou se štítivě vyhýbají alkoholickému dechu ošumělého muže před sebou. Ale dnes platí - spořivost(lakomost) je cool, takže o bojkotu ani slovo. Zbývá otázka - za jakou cenu vznikají tyhle nízké ceny?
Další články autora |
Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...