Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražské tažení proti motoristům. Díl druhý – prostor pro cyklisty

Už řadu let sleduji, jak se motoristům v Praze stále více a více zmenšuje prostor. Řidičský průkaz mám od 18ti let a stejně tak dlouho jezdím po Praze. Koneckonců jsem ho také v Praze udělal. A to je dnes již více než 35 let. 

Před rokem 1990 bylo setkání řidiče s cyklistou v Praze naprosto výjimečným jevem. Setkání bylo častější mimo Prahu a cyklisté se dost usilovně drželi pravého okraje silnice. Pokud mohli jezdili mimo ni, po chodníku, cestičce atd. Prosím nepodsouvejte mi, že se mi to líbilo a měli by se tak chovat. Prostě to tak bylo.

Po roce 1990 došlo k postupnému zvyšování počtu cyklistů na pražských komunikacích a zároveň začaly první nesmělé pokusy o cyklostezky. V roce 1993 Praha měla první plán rozvoje cyklostezek do roku 2000. V roce 2003 jezdilo v Praze maximálně 4.000 cyklistů. V roce 2010 to bylo o řád více, tj. 40-50 tisíc. Každoroční nárůst je veliký. Realitou dneška je vysoký počet cyklistů na komunikacích. Protože jezdím vozidlem skutečně každý den, tak si dovolím empirický názor, že i když je počet cyklistů vysoký, není rovnoměrně rozložen. Tedy, cyklistu potká motorista především ve velmi okrajových částech Prahy, čím blíže centru tak méně (nepočítaje kurýry).

I přes zjevnou nerovnoměrnost využívání komunikací je tak budování cyklopruhů obráceno především do hustší zástavby. Paradoxně pak i na komunikace s vysokým zatížením provozem vozidel včetně tramvají. Téměř vůbec se nebudují na chodnících i přes fakt, že jsou kapacitní. A málo kde mimo hlavní trasy. Krásným příkladem je Vršovická ulice. Doprava je masivní, křižovatek mnoho. A do toho cyklopruh. Úplně je ignorována skutečnost, že paralelně s Vršovickou je mnoho klidnějších komunikací a parků. A podobný „mustr“ je použit na mnoha a mnoha místech.

Je nasnadě otázka v klasickém formátu. Qui bono? Že by cyklisté milovali kličkování před auty a neradi jezdili klidnými částmi? Že by úředníci chtěli vytvářet rizika střetů cyklistů s vozidly?  Že by řidiči s láskou a pochopením zvyšovali svou pozornost při řízení, aby se cyklistům vyhnuli? Asi to prostě nikomu nepřináší nějaký prospěch. Ale jeden je - marketing magistrátu HMP jak zlepšuje podmínky pro cyklistiku a navyšuje délku cyklotras.

A to vše na úkor průjezdnosti komunikací. K zvyšování stresu všech účastníků silničního provozu. K vynakládání obrovských peněz na budování cyklopruhů na nesmyslných místech/komunikacích. K zhoršování průjezdnosti komunikací a nátlaku na řidiče k neustálému kličkování kolem cyklistů a „zeber“, které na dříve přímé komunikaci vytvářejí slalomářskou trať.  I sami cyklisté kritizují bezpečnost na cyklostezkách. Podle jedné akademické práce jich v roce 2008 toto riziko vnímalo 22% (https://core.ac.uk/download/pdf/144305641.pdf). Podle průzkumu autorky dokonce chtěli „úplné oddělení od automobilové dopravy nebo nebezpečných křižovatek“.

Takže se vlastně nesmyslně omezuje automobilová doprava, aniž to cyklistům přináší významný prospěch.  Krásným příkladem budiž Novodvorská ulice po poslední rekonstrukci v roce 2019. Je spíše na periferii, kde je mnoho různých tras pro cyklisty. I přes to magistrátní úředníci zasáhli. Fakticky byl zrušen jeden jízdní pruh na úkor cyklopruhu. A pokud už se tam autem i mohlo jet, tak se tam pro jistotu daly „zebry“ a doplnily se prahy. Co kdyby to řidič nerespektoval, že?

Velmi by se mi líbilo počítání cyklistů na cyklostezkách. Množství vozidel využívajících komunikaci se počítá stále. A počítají se i cyklisté? Jak by dopadlo, když by magistrát zjistil, že na některých draze vybudovaných úsecích je výskyt cyklisty naprosto minimální? Možná by pak došlo k větší aplikaci zdravého rozumu.

Autor: Jiří Dastych | čtvrtek 19.11.2020 10:08 | karma článku: 22,36 | přečteno: 622x
  • Další články autora

Jiří Dastych

Drony a tanky

Platí opakované tvrzení, že generálové mají tendenci se připravovat na minulou válku. Až do ruské invaze na Ukrajině to bylo diskutabilní téma, protože od II. světové žádný zásadní moderní konflikt neproběhl.

18.6.2024 v 9:57 | Karma: 16,27 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ostatní

Jiří Dastych

Opravdu stojí životy žen za dominanci víry?

Reálné prorůstání církve a státu v moderní civilizaci stojí v Polsku životy mladých žen, u kterých nastaly problémy s těhotenstvím.

28.1.2022 v 8:25 | Karma: 16,11 | Přečteno: 430x | Diskuse| Společnost

Jiří Dastych

Pražské tažení proti motoristům – díl první Modré zóny

Už řadu let sleduji, jak se motoristům v Praze stále více a více zmenšuje prostor. Řidičský průkaz mám od 18ti let a stejně tak dlouho jezdím po Praze. Koneckonců jsem ho také v Praze udělal. A to je dnes již více než 35 let.

16.11.2020 v 13:22 | Karma: 27,22 | Přečteno: 724x | Diskuse| Společnost

Jiří Dastych

Zbytečné požadování dokladů od řidičů

Proběhla rozsáhlá diskuse nad návrhem Pirátů, že řidiči stačí občanský průkaz a nepotřebuje „řidičák“.

13.11.2020 v 12:26 | Karma: 32,34 | Přečteno: 1301x | Diskuse| Společnost

Jiří Dastych

Ach ten Karabach

I když je Náhorní Karabach velký zhruba jako pardubický kraj, je stálým problémem, který se nahodile rozdmýchává už pěkně dlouho.

29.9.2020 v 10:38 | Karma: 11,46 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Oběť jsem já, hájí se cyklista, po jehož útoku zemřela řidička

26. června 2024  11:43,  aktualizováno  12:52

Řidička, která po konfliktu s cyklistou Václavem Socherem před dvěma lety zemřela v nemocnici, si...

Chování Ruska vyžaduje zásadní změnu přístupu k němu, řekl prezident Pavel

1. července 2024  5:51,  aktualizováno  15:25

Na Pražském hradě politické špičky ladily postoj Česka před summitem NATO ve Washingtonu, na kterém...

Digitalizaci stavebního řízení provázejí problémy. Někde se nešlo ani přihlásit

1. července 2024  14:28,  aktualizováno  15:21

Od prvního červencového dne stačí k podání žádosti o stavební povolení už jen chytrý telefon nebo...

Babiš loni vydělal 130 milionů, většinu z Agrofertu, ukázalo daňové přiznání

1. července 2024  15:01

Předseda opozičního hnutí ANO Andrej Babiš uvedl v majetkovém oznámení za loňský rok příjmy více...

Nezdržujte, musím do práce, vzpouzela se opilá řidička hlídce. Dostala pouta

1. července 2024  15:01

V noci v autě ujížděla městské policii, přejížděla z pruhu do pruhu, jela v protisměru a málem...

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 16,27
  • Průměrná čtenost 731x
Člověk, který chce zase jít o kus dál a nenechat zlo zvítězit jen proto, že nebude dělat nic.

Seznam rubrik