Pražské tažení proti motoristům. Díl druhý – prostor pro cyklisty
Před rokem 1990 bylo setkání řidiče s cyklistou v Praze naprosto výjimečným jevem. Setkání bylo častější mimo Prahu a cyklisté se dost usilovně drželi pravého okraje silnice. Pokud mohli jezdili mimo ni, po chodníku, cestičce atd. Prosím nepodsouvejte mi, že se mi to líbilo a měli by se tak chovat. Prostě to tak bylo.
Po roce 1990 došlo k postupnému zvyšování počtu cyklistů na pražských komunikacích a zároveň začaly první nesmělé pokusy o cyklostezky. V roce 1993 Praha měla první plán rozvoje cyklostezek do roku 2000. V roce 2003 jezdilo v Praze maximálně 4.000 cyklistů. V roce 2010 to bylo o řád více, tj. 40-50 tisíc. Každoroční nárůst je veliký. Realitou dneška je vysoký počet cyklistů na komunikacích. Protože jezdím vozidlem skutečně každý den, tak si dovolím empirický názor, že i když je počet cyklistů vysoký, není rovnoměrně rozložen. Tedy, cyklistu potká motorista především ve velmi okrajových částech Prahy, čím blíže centru tak méně (nepočítaje kurýry).
I přes zjevnou nerovnoměrnost využívání komunikací je tak budování cyklopruhů obráceno především do hustší zástavby. Paradoxně pak i na komunikace s vysokým zatížením provozem vozidel včetně tramvají. Téměř vůbec se nebudují na chodnících i přes fakt, že jsou kapacitní. A málo kde mimo hlavní trasy. Krásným příkladem je Vršovická ulice. Doprava je masivní, křižovatek mnoho. A do toho cyklopruh. Úplně je ignorována skutečnost, že paralelně s Vršovickou je mnoho klidnějších komunikací a parků. A podobný „mustr“ je použit na mnoha a mnoha místech.
Je nasnadě otázka v klasickém formátu. Qui bono? Že by cyklisté milovali kličkování před auty a neradi jezdili klidnými částmi? Že by úředníci chtěli vytvářet rizika střetů cyklistů s vozidly? Že by řidiči s láskou a pochopením zvyšovali svou pozornost při řízení, aby se cyklistům vyhnuli? Asi to prostě nikomu nepřináší nějaký prospěch. Ale jeden je - marketing magistrátu HMP jak zlepšuje podmínky pro cyklistiku a navyšuje délku cyklotras.
A to vše na úkor průjezdnosti komunikací. K zvyšování stresu všech účastníků silničního provozu. K vynakládání obrovských peněz na budování cyklopruhů na nesmyslných místech/komunikacích. K zhoršování průjezdnosti komunikací a nátlaku na řidiče k neustálému kličkování kolem cyklistů a „zeber“, které na dříve přímé komunikaci vytvářejí slalomářskou trať. I sami cyklisté kritizují bezpečnost na cyklostezkách. Podle jedné akademické práce jich v roce 2008 toto riziko vnímalo 22% (https://core.ac.uk/download/pdf/144305641.pdf). Podle průzkumu autorky dokonce chtěli „úplné oddělení od automobilové dopravy nebo nebezpečných křižovatek“.
Takže se vlastně nesmyslně omezuje automobilová doprava, aniž to cyklistům přináší významný prospěch. Krásným příkladem budiž Novodvorská ulice po poslední rekonstrukci v roce 2019. Je spíše na periferii, kde je mnoho různých tras pro cyklisty. I přes to magistrátní úředníci zasáhli. Fakticky byl zrušen jeden jízdní pruh na úkor cyklopruhu. A pokud už se tam autem i mohlo jet, tak se tam pro jistotu daly „zebry“ a doplnily se prahy. Co kdyby to řidič nerespektoval, že?
Velmi by se mi líbilo počítání cyklistů na cyklostezkách. Množství vozidel využívajících komunikaci se počítá stále. A počítají se i cyklisté? Jak by dopadlo, když by magistrát zjistil, že na některých draze vybudovaných úsecích je výskyt cyklisty naprosto minimální? Možná by pak došlo k větší aplikaci zdravého rozumu.
Jiří Dastych
Jaké jsou rizika UI?

Umělá inteligence je na vzestupu a kde kdo se snaží ji používat. Paralelně jdou diskuse a aktivity na její regulaci a nastavení bezpečnostních mantinelů.
Jiří Dastych
Grónsko?

Trump se zakousl do získání Grónska a vypadá to, že nemíní ustoupit. Dánsko je v těžkém stresu a burcuje kdekoho, aby získalo podporu. Všeobecně se šíří pozdvižení.
Jiří Dastych
Zakázat!

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Množí se zákazy, příkazy a nařízení, jejichž jediným skutečným efektem je omezení lidské svobody.
Jiří Dastych
Proč nemohu mít dům, kde chci?

Vlastnictví pozemku je velmi zajímavé téma. Ve skutečnosti je vlastně otázkou, co vlastník pozemku vlastně má.
Jiří Dastych
Kdo je chciválek

Protože „chcimír“ je označení pejorativní, tak dotčení vymysleli označení „chciválek“ pro ty, kteří podporují Ukrajinu v jejím odporu. Konstrukce je postavena na jednoduché tezi, že podpora Ukrajiny se rovná podpora válčení.
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Nedorazil ani jeden ministr. Skandální, pohrdáte opozicí, zlobil se Králíček
Přímý přenos Poslanci měli ve čtvrtek ráno projednávat pravidelné interpelace na členy vlády. Měli, ale ani...
Hegseth postavil v Pentagonu „šminkovací místnost“, demokraté se mu vysmáli
Demokraté se bouří a hromosvodem jejich hněvu je, jak už to v posledních měsících bývá, Pete...
Na požár v biomedicínském centru upozornilo hasiče čidlo, škoda je deset milionů
Škodu okolo deseti milionů korun způsobil v noci na dnešek požár laboratoře v areálu...
Požár obří skládky plastů hasiči stále likvidují, nacházejí další skrytá ohniska
Hasiči ve čtvrtek pokračují v likvidaci požáru plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce na...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 756x