Recenze filmu V zajetí mysli - 45 %

Město terorizuje sériový vrah, který svoje oběti aranžuje do podoby biblických výjevů a chlubí se jimi na veřejných místech. Pro jeho polapení se musí detektivové spojit s odsouzeným vrahem, jehož práci nový pachatel napodobuje. 

To uvidíme v mysteriózním kriminálním thrilleru pod režisérským vedení Maura Borrelliho. V hlavních rolích se představí John Malkovich, Melissa Roxburgh a Martin Lawrence.

V kostele je nalezeno tělo mladé dívky, které bylo naaranžované do podoby padlého archanděla a vystaveno na odiv. Mladá detektivka Mary Kelly (Melissa Roxburgh) už vyšetřuje na místě, zatímco zkušený detektiv Jake Doyle (Martin Lawrence) teprve doráží na místo. Není vůbec v dobrém rozmaru čemuž se v tomto případě ani nemůžeme divit. Před několika lety vyšetřoval sérii vražd, kde pachatel upravoval a vystavoval oběti shodným způsobem.

Tehdejší vrah s přezdívkou Umělec (John Malkovich) byl naštěstí dopaden a stále je za mřížemi. Nicméně určitě by stálo za to ho navštívit a trochu se poptat. Třeba dostanou tip na nějakého kumpána nebo vášnivého fanouška. Navštívit ho jde pouze detektivka Kelly, jelikož detektiv Doyle si ho kdysi užil do sytosti a rozhodně nestojí o další porci.

Umělec je ochoten pomoci, ovšem zadarmo ani kuře nehrabe, takže má určité požadavky. Hlavním je samozřejmě změna trestu smrti na doživotí. Nicméně i před tím mu nevadí mluvit o sobě a nechat Kelly nahlédnout dovnitř jeho hlavy, což je také cenné. Oběti ale postupně přibývají a podivných okolností je nepočítaně, tudíž bude zmírnění trestu pouze otázkou času. Umělec bude totiž nejspíše klíčem k vyřešení záhady.

V rámci tohoto filmu bohužel neuvidíme žádné klasické policejní vyšetřování. I když detektivové během celého filmu nacházely důkazy, tak k většině z nich byli více či méně nasměrováni samotným Umělcem. Samozřejmě ani vyhodnocování získaných poznatků se nedokázalo obejít bez pomoci z vězení. Proč se taky snažit, když stačí zajít za Umělcem.

Celkem neobvykle působí i to, že jsou tady vraždy, kterým je nutné rychle přijít na kloub a my se mezitím dozvídáme nejvíce informací o pachateli staré vraždy. Jako by rozbor toho starého případu a jeho pachatel byl více důležitý, než se na první pohled zdá. Nejspíše se v něm skrývá nějaké tajemství.

Z dosavadního popisu je asi jasné, která postava hraje první housle. Bez Umělce by se nic důležitého nikdy nemohlo stát, což mu poskytuje značnou převahu. Tuto nevyváženost podporuje i to, že vězeň za mřížemi samozřejmě nevzbuzuje dojem, že by mohl mít navrch. To člověka podporuje v jeho podcenění.

Ze začátku využívá Umělec svého postavení pouze pro zisk výhod a ukojení jeho velkého ega. To můžeme považovat za běžnou věc, která není nijak nebezpečná. Nicméně to mu brzy přestane stačit, takže detektivům a doktorům postupně začne lézt do hlavy a tím do určité míry ovlivňovat jejich počínání a uvažování.

U takového filmu by určitě měla hrát významnou roli hutná atmosféra. Napětí při nahánění zločince a čekání, co se skrývá ve tmě. Obavy z nalezení dalšího mrtvého těla a jeho bizarní podoby. Nebo sledování brutálního utrpení obětí před smrtí a potoky krve k tomu. Jak vidíte, je tady přehršel možností, jak vytvořit poutavou atmosféru. Autoři toho určitě chtěli, pomocí zvolených prostředků, dosáhnout, nicméně na plátně či obrazovce se to nějak neprojevilo. Prostě nic, co by se dalo označit za atmosféru tady téměř nenajdeme.

Ještě to mohlo zachránit děsivé charisma uvězněného vraha ve stylu Hannibala Lectera z Mlčení jehňátek. Ovšem John Malkovich v roli Umělce nedokázal převzít větší část těch správných vlastností. A tomu zbytku, co převzal nedodal dostatek síly a důrazu, který byl potřeba. Takže tady máme naprosto obyčejného sebestředného vraha, který asi nikoho nešokuje nebo nebude děsit. Poslední šance na vylepšení atmosféry byla tudíž také promarněna.

Recenze by rozhodně nebyla úplná, kdybych se nezmínil o zakončení filmu. Události, které se odehrávají absolutně rozboří všechno, co jsme si mysleli, že víme jistě. Najednou vystoupí do popředí esoterická dějová linka, která celý film přesune od reality směrem ke světu fantasy. Ve srovnání s předcházejícím dějem to působí jako poněkud absurdní volba, která je mimo mísu.

V jádru to není vlastně špatný konec, ale hodil by se do úplně jiného filmu. Kdyby se takto jelo od začátku, tak by to možná i pomohlo, ale takhle to působí jako náhodný nápad, se kterým autoři přišli na poslední chvíli. Jenom to nějak ukončit. Aby to dávalo trochu smysl a odpovědělo na nejdůležitější otázky.

Spíše podprůměrný mysteriózní thriller, který se pokusil nabídnout ideové spojení filmů Mlčení jehňátek a Sedm. Bohužel si autoři ukousli příliš velké sousto, které nedokázali zvládnout. Vznikla levná napodobenina, která nenabízí nic zajímavého nebo originálního. Jedná se naprosto obyčejný thriller, který není úplně špatný, jen měl potenciál k vytvoření mnohem zajímavějšího díla. Takhle divák sleduje kupu promarněných příležitostí, což vyvolává celkem rozmrzelý pocit.

Automobily

Detektiv Doyle jezdí v policejní klasice Ford Crown Victoria v civilním designu. Na konci filmu odjíždí detektivka Kelly s manželem v Mazdě CX-5. Dále tady najdeme policejní Chevrolet Tahoe a Ford Police Interceptor Utility neboli Ford Explorer.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1257943-v-zajeti-mysli/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt14147224/?ref_=nv_sr_srsg_1

Autor: Daniel Trojan | pátek 7.4.2023 19:00 | karma článku: 5,63 | přečteno: 122x