Recenze filmu Saw X - 67,5 %

Mistr kreativního mučení a zabíjení se nyní musí potýkat s rakovinou zasahující jeho nedostižný mozek. Jeho poslední nadějí se stala přelomová léčba, která se ale ukázala být drsným podvodem, což si zasluhuje pořádnou pomstu. 

To celé uvidíme v jubilejním pokračování série brutálních mysteriózních hororů s prvky thrilleru, o jehož režii se postaral Kevin Greutert, který se více či méně podílel na této sérii od samotného počátku. Do hlavní role byl opět obsazen Tobin Bell, kterému sekundují Shawnee Smith a Synnove Macody Lund.

Hlavní zábavou v životě postaršího Johna Kramera (Tobin Bell) není nic obyčejnějšího než mučení a zabíjení. Ale ne tak ledajaké. Jeho vraždění je v prvé řadě neuvěřitelně brutální a zároveň je pro něj typické kreativní využití všech možných i nemožných možností, jak působit bolest. Sice se obětí nikdy nestal úplně nevinný člověk, ale to rozhodně není dostatečná omluva pro takový teror. Naštěstí pro širokou veřejnost musel John svou zálibu dočasně pověsit na hřebík, protože se jeho hlavní prioritou stala rakovina pomalu mu užírající mozek. 

Poslední nadějí je revoluční léčba, která je doslova novodobým zázrakem. Z důvodu nepřátelského postoje farmaceutických firem a dozorujících orgánů musí John odcestovat do Mexika, kde se bude moci zúčastnit léčení na tajném místě pod ozbrojenou ochranou. Celkově to působí značně podivně a tajnůstkářsky, nicméně vzhledem k okolnostem se tomu vůbec nelze divit. Stačilo pouhých pár dní a zlá nemoc zmizela v zapomnění. Aleluja!

Naneštěstí se brzy ukáže, že tento zázrak moderní medicíny je kolosálním podvodem lákajícím horentní sumy ze zoufalých lidí na prahu smrti. Tentokrát se ale pachatelům nelegální byznys krutě vymstí, protože John na rozdíl od ostatních rozhodně není bezbrannou obětí. Jeho schopnosti jsou totiž vskutku ideálním nástrojem pro pořádně brutální pomstu v tom nejdrsnějším slova smyslu.

Nejvýraznějším prvkem filmu, jak už je dobrým zvykem u této série, jsou především scény plné brutality. Nikoho tudíž nepřekvapí, že jsou tady trhány končetiny, oči vylézají z důlků, hlavy se kutálí a všechny ostatní části těl také nečeká zrovna procházka růžovou zahradou. Rozhodně to ale není o pouhém laciném zabíjení doprovázeném potoky krve, protože hlavní půvab této série se skrývá jinde.

Spočívá především v originalitě způsobů působení bolesti, mrzačení části těla a vraždění. Je to vždy neuvěřitelně propracovaný neotřelý systém, který spojuje nespojitelné s účelem šokovat svou sofistikovanou brutalitou. Díky tomu nemůžeme jako diváci přestat kroutit hlavou na tím, jak moc chorá mysl dokázala něco takto šíleného a originálního vymyslet. S určitostí to dokáže uspokojit každého hororového sadistu, ale celkem hodně lidí to přinutí film vypnout či aspoň v těch nejvypjatějších momentech přivírat oči, ale to k tomu prostě patří.

Velký podíl na celkové nepříjemnosti a děsivosti má i samotné audiovizuální zpracování. V ozvučení není tak důležitá hudba jako nepříjemné zvuky vycházející z mrzačení obětí všemožnými způsoby. Působí to tak realisticky, že člověk má až pocit jako kdyby se řezání masa a drcení kostí odehrávalo v jeho bezprostřední blízkosti. Obraz se svými explicitně reálně působícími záběry se také v žádném případě nenechá zahanbit. Tyto prvky jsou kromě hororových scén aplikované i na některé lékařské vložky, takže je pohled na ně naprosto stejně znepokojivý, což je dobře zpracovaná paralela.

Vedle toho není možné pominout ani psychickou stránku teroru. Samozřejmě, že v okamžiku samotného mučení to je nevýslovné trýznění pro lidskou mysl, nicméně chvíle čekání na to, co si pro ně chorý věznitel připravil mohou být ještě větším utrpením. Spočívá to především v neodvratnosti a zároveň vědomí hrůz, které jsou jistě již připravené, čímž se tyto chvíle stávají téměř nekonečnou agónií. 

Dějově to s určitostí není žádný zázrak. Námět s rakovinou se snaží do příběhu přinést další rozměr, ale nakonec se z toho stane pouze hodně natažený úvod sloužící k uvedení do příběhu. Hlavním úkolem je při tom poskytnout ospravedlnění pro celou tu brutalitu, jakožto něčeho, co si oběti zasloužili. Poté už to vypadá jako pouhá brutální pomsta, ale chyba lávky.  

Nosnou myšlenkou je tady totiž nezdolnost člověka tváří v tvář ohrožení života. Je to o pokládání otázek. Co dokáže obětovat lidská bytost pro své samotné zachování? Jaká je ochota viníka trpět za své hříchy? A pokud je opravdu někdo schopný prokázat svou nezdolnost, tak se mu osud odvděčí. Tento aspekt s lidským a společenským přesahem je nesmírně důležitý pro to, aby samotný film nebyl pouhým sledováním bezduchého zabíjení s cílem ukojení sadistických sklonů.

Samotný konec jako by chtěl přinést zajímavý zvrat, který kdyby byl proveden více odvážně, tak by to snímku dokázalo dodat přidanou hodnotu. To se bohužel úplně nepodařilo, takže bylo dobrou volbou vrátit se do původních kolejí a tento experiment radši nechat u ledu.

Jedná se poctivé pokračování známe hororové série, které rozhodně nebude zatraceno. Nejvíce péče dostaly brutální scény nepříjemné na pohled, které díky originálním nápadům a notné dávce invence nejsou pouhým laciným mrzačením. Přidanou hodnotu poté dodávají teoretické i praktické úvahy nad cenou, kterou je schopný člověk zaplatit za zachování svého vlastního života. Snímek nabízí drsný zážitek bez příkras a zbytečných experimentů, čímž se vrací k ryzím vjemům, které tato série nabízela ve svých počátcích a postupem času se poněkud rozmělnily v rámci podbízení se hororovým masám.

Automobily

John Kramer začíná svou cestu Mexikem v Chrysleru Shadow, přičemž po dosti nepříjemném přerušení pokračuje ve Fordu série E. Hlavní strůjkyně podvodu je unesena k poslednímu soudu ze svého Mercedesu-Benz třídy C.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1255819-saw-x/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt21807222/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_saw

https://www.imcdb.org/movie_21807222-Saw-X.htmla

Autor: Daniel Trojan | pátek 10.11.2023 19:00 | karma článku: 4,96 | přečteno: 102x