Recenze filmu Deadstream - 60 %

Zneuznaný influencer se vydává na hon za sledovaností a sponzory prostřednictvím návštěvy strašidelného domu. Duchové ovšem nejsou nadšeni z účasti v živém vysílání, a tak mu dají co proto.

V tomto americkém found footage hororu uvidíme boj o život v přímém přenosu. Na režisérskou stoličku usedli Vanessa Winter a Joseph Winter, který se ujmul i hlavní role. Také se zde objeví Melanie Stone.

Nejdříve by bylo vhodné vysvětlit samotný pojem found footage. Znamená to nalezený záznam. Spočívá v tom, že je na začátku divákovi sděleno, že někde byly nalezeny opuštěné kamerové nahrávky a my je teď uvidíme a dozvíme se, co se stalo. Mělo by to působit jako surový materiál bez úprav. Jelikož je tato technika primárně využívána v hororech, tak rozhodně neuvidíme nic moc pozitivního. Navíc, když se autor záznamů nenašel. Tento žánr zpopularizoval film Záhada Blair Witch, který je nejznámějším zástupcem. Film může být doplněn i o záznamy z bezpečnostních kamer, což je například typické pro film Paranormal Activity. V tomto filmu má tento žánr formu živého vysílání, aby se přiblížil moderní youtuberové generaci, ovšem podstata je stejná.

Náš influencer Shawn Ruddy (Joseph Winter) se zabývá natáčením zábavných videí, která jsou hlavně založena na dělání hloupostí. Bohužel začal až moc překračovat hranice, což vyústilo v půlroční zákaz činnosti. Ale to už odvál čas a nastává grandiózní návrat. Živé vysílání ze strašidelného domu.

A je tady den D. Příjezd k domu. Nejdříve je potřeba znehybnit auto, aby to Shawna nepoňoukalo k odjezdu. Následuje prohlídka celého domu a umístění kamer do nejvíce exponovaných míst. Během celého přenosu se dozvídáme o místních entitách a jejich zjevení, takže je jasné, na která místa by bylo dobré se zaměřit.

Ze začátku je to trochu nuda, tak je potřeba duchy trochu vyprovokovat, aby bylo nějaký vzrůšo. Je čas na seanci. A není potřeba dlouho čekat, a na jedné kameře se objeví výrazný mlžný opar ve tvaru lidské postavy. Hodilo by se to jít prozkoumat. Shawn se pomalu plíží chodbou, když v tom najednou se otevírají dveře. Následuje zběsilý úprk a hledání úkrytu, ale nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Nakonec to je pouze velká fanynka jménem Crissy (Melanie Stone), která ho tady dokázala najít. Shawn sice není zrovna nadšený z její společnosti, ovšem diváci si přejí její setrvání, takže zůstane. Ve dvou by to nemuselo být tak děsivé, ale to je pouhé zdání.

Samotnou recenzi filmu začnu nejprve hlavní postavou Shawna, kterého vidíme v podstatě celou dobu. Je klasický moderní internetový bavič tvořící obsah pro mladé. Ze všeho si dělá legraci a nic mu není svaté. Všechno strašně prožívá a občas sklouzává až k hysterii, prostě drama queen. Jeho podporovatelům se to líbí, tak co. Pokud by se to někomu nelíbilo, tak se aspoň může těšit na to, co strašného se mu stane.

Vzhledem k žánru filmu je samozřejmě využita ruční kamera, které zdatně konkuruje ta typu selfie. Také jak jinak bychom viděli nějaké lidské emoce, když je Shawn hodně času sám. Záběry doplňují i další detaily, které jsou poplatné živému vysílání. Nějaké ty komentáře a trocha interakce s diváky.

Audiovizuální stránku filmu by měla doplňovat hudba, což by tady mohlo působit poněkud nepatřičně, ale když si s sebou přinesl vlastní přehrávač, tak je to naprosto v pořádku a vlastně jde o hezký detail.

Z hororového pohledu tady není nic neobvyklého. Procházení tajemným domem a čekání, co se objeví a na to samozřejmě navazují dobře zakomponované lekačky. Určitě musím i zmínit výtvarné ztvárnění duchů a přízraků. Samozřejmě je na nich vidět omezenost rozpočtu, ale dokážou zaujmout svojí rozmanitostí. Možná by se to dalo považovat za pokus se přiblížit amatérským kořenům žánru. Když se na ně ovšem nemusíme dívat moc dlouho, tak jejich lacinost nevadí.

Celé je to tak trochu kritika kultury liků a prezentace na sociálních sítích. Shawn touží po úspěchu a vůbec ho nezajímá, že někomu třeba ublíží nebo naruší jeho posmrtný klid. Nesnaží se zaujmout svými schopnostmi a pozitivními činy. Prostě dělá hlouposti. Takhle to ovšem nejde dělat věčně, jednou přijdou následky. Nejspíše to nebude takto drsné, ale nějaký ten stalker, či střet se zákonem také není nic příjemného. Nakonec si vlastně uvědomíme, že takoví nejsou pouze dnešní lidé. Vždy byli herci hrající divadelní hry a čekající na uznání. Různí kejklíři či cirkusáci opájející se potleskem diváků. Jediný rozdíl je v tom, že je dnes mnohem jednodušší něco takového získat, a navíc publikum může být rychle gigantické.

Vlastně celkem povedený found footage horor, který tento žánr přibližuje dnešní mladé internetové generaci, která nechce na nic čekat a hledá jenom prostou zábavu. Jsou zde využity klasické postupy, jenom jsou poněkud více intenzivní. Ale běžný divák, který nechápe dnešní youtubery a influencery to bude spíš považovat za přehnané a ukřičené, takže pro někoho takového to rozhodně není ideální volba ke zhlédnutí.

Automobily

Shawn přijede na místo v Chevroletu Blazer.

Zdroje