Prorokova přikázání a rudá knížka do mobilu

Mobilní aplikace a jakékoli technologie vůbec slouží tomu, kdo je používá, ať už v dobrém nebo ve zlém. A technologie nezlepšují pouze život svobodným lidem, nýbrž umožňují také lépe ovládat ty nesvobodné.

Publicista Marian Kechlibar upozorňuje na aplikaci „Euro Fatwa“ (1), která muslimům umožňuje poradit se kdykoli se svým mobilem, zda islám dovoluje učinit to či ono. Zkrátka imám a náboženská policie do kapsy, velmi praktické.

K aplikaci namluvil úvod jeden z předních členů Muslimského bratrstva, který má pro svůj extremismus zakázán vstup hned do několika států, a na pařížském veletrhu ji představil světu člověk, který je pro svůj náboženský extremismus v hledáčku německé rozvědky. Jedná se ovšem už o druhou verzi aplikace, tu první Google play ze svého obchodu stáhnul poté, co britští novináři upozornili na to, že je plná antisemitismu. Druhá verze byla všeho zlého zbavena a věřícím tedy nic a nikdo nebrání, aby si ji stáhli a nosili sebou pro všechny ty možné zapeklité situace, kterým je muslim v Evropě plné těch špatných „haram“ věcí vystaven.

Není to první mobilní aplikace, která slouží náboženskému fanatismu. Přímo státem poskytovaná je aplikace „Absher“ (2) v Saúdské Arábii. Kromě nijak kontroverzních funkcí, jako jsou možnost zaplatit mobilem pokutu nebo si vyřídit doklady, však „Absher“ obsahuje také sofistikovaný systém, aby muži mohli sledovat pohyb svých manželek či dcer a také jim touto cestou mohli „zkrátit vodítko“, tedy určit, kam mohou a kam nikoli.

Pikantní je skutečnost, že aplikaci, kterou v 38 milionové Saúdské Arábii používá 11 milionů lidí, poskytují firmy Google a Apple, přičemž Google před lety odešel z Číny, protože se odmítnul podvolit místním zákonům omezujícím si cokoli „vygůglovat“ a jednoduše nařizujícím cenzuru. Ten samý Google ovšem nemá problém přímo vyvíjet a poskytovat aplikaci, která umožňuje omezit kohokoli, především tedy ženy, na právech do takové míry, že Čína je proti tomu rajskou zahradou svobody.

V Číně ovšem ještě chvíli zůstaneme. Zatímco v muslimských zemích aplikace hlídají, aby byli občané dobří muslimové, v Číně je státem mohutně propagována aplikace „Xuexi Qiangguo“, která z kovaných komunistů činí komunisty ještě kovanější a je vysoce doporučována všem, kteří hodlají v Říši středu rozjet kariéru nejen stranickou, nýbrž i jakoukoli jinou (3). Za čas strávený konzumací stranické propagandy a myšlenek prezidenta Si Ťin-pchinga jsou uživatelům připisovány body, a na druhé straně nedostatek těchto bodů se už leckdy dokáže reálně negativně promítnout do života Číňanů. Zatím má z 1,3 miliardy občanů Číny aplikaci staženu 75 milionů.

Zásadní otázkou takových aplikací je, do jaké míry je jejich užívání dobrovolné, a jak jsou celkově nebezpečné.

V případě aplikace „Euro fatwa“ lze zatím hovořit o naprosté dobrovolnosti, a počet stažení aplikace je zatím velmi nízký. Zde se tedy můžeme bavit spíše o tom, nakolik považujeme za žádoucí, aby se v Evropě pohybovali lidé, kteří mají s evropskou každodenní realitou takový problém, že jim musí radit mobil, eventuálně kdokoli jiný, aby to vše ustáli a byli přitom dobří věřící.

Z aplikace „Absher“ už jde jednoznačně strach. Teokratická diktatura v Saúdské Arábii, nejtvrdší svého druhu na světě, dokonale využívá moderních technologií k tomu, aby své občany kontrolovala a zajistila, že ponižování žen, kterým bylo nedávno laskavě dovoleno vlastnit řidičský průkaz, jen tak neskončí. Občané té země bohaté z ropy zkrátka žijí ve zlaté kleci, a o místních ženách to platí téměř doslova.

Problematické je vyjádřit se k čínské soudružské aplikaci „Xuexi Qiangguo“. Z dostupných informací mohu říct jen tolik, že představuje potenciální hrozbu do budoucna, pokud by stát používáním aplikace začal osobní rozvoj skutečně podmiňovat, a jejím nepoužívání životy lidem skutečně komplikovat. Už nyní existuje v Číně systém „sociálního skóre“, a jestliže nedbalý občan nezaplacením pokuty či šířením podvratných myšlenek dopustil, aby měl skóre příliš nízké, je mu například omezeno právo cestovat.

Nechtějme však po celém světu, aby převzal euroamerické pojetí svobody a liberální demokracie. Braňme si svoje a nediktujme ostatním. Spíše se ptejme, zda i v té naší euroamerické společnosti diktatura nenápadně nevystrkuje růžky skrze kamarádčofty provozovatelů sociálních sítí či internetových vyhledavačů s vládami a jejich společnými pravidly, která omezují svobodu projevu ve virtuálním prostoru z často až absurdních důvodů.

Lidé ve všech typech svobodných i nesvobodných společností podléhají ideologiím a je těžké určit okamžik, kdy své životy dle dané ideologie dobrovolně nějak směřují, a kdy se stávají obětí systému dané ideologie, ať už obětí vědomou, nebo nevědomou.

Muslimovi, který dobrovolně omezí svůj život dle příkazů Koránu to ve svobodné společnosti lze vyčítat jen tehdy, pokud vztáhne ta omezení také na ostatní, čínskému komunistovi, který hodlá studovat myšlenky v Číně objektivně nesmírně populárního prezidenta Si  Ťin – pchinga, taktéž nikdo nemůže bránit. Technologie, od kamerových systémů na veřejných místech až po nejrůznější sledovací software ve formě osobních virtuálních policajtů však mají nebezpečný potenciál, který je dobré mít na paměti.

 

Zdroje:

 

  1. http://neviditelnypes.lidovky.cz/svet-fatva-v-mobilu-0o4-/p_zabava.aspx?c=A190602_154212_p_zabava_wag
  2. https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/saudska-arabie-aplikace-google-apple-sledovani-manzelek-muzi.A190215_100511_zahranicni_kha
  3. https://www.idnes.cz/technet/software/studuj-siho-posil-zemi-cina-ruda-knizka.A190327_132156_software_kuz

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lukáš Burget | středa 5.6.2019 12:00 | karma článku: 17,86 | přečteno: 361x