Cyklistika v zajetí ideologie
Tento týden jsem se na facebookové stránce EU Climate Action dočetl, že 3. června slavíme Mezinárodní den jízdního kola. (Mimochodem zajímavá byla také zpráva o tom, že 30. května jsme poprvé oslavili Mezinárodní den brambory. To mě přimělo prohlédnout si seznam mezinárodních dnů na stránkách OSN. Je úctyhodně dlouhý. Asi už nám chybí jenom mezinárodní den mezinárodních dnů.)
Úvodem bych chtěl říct, že jsem sám nadšený cyklista. Rád v létě jezdím z Nového Knína do širokého okolí a vychutnávám si ze sedla krásnou krajinu Brd i středního Povltaví. Kolo je výborný prostředek pro sportování i pro přesuny do středně vzdálených cílů. Rád se na něm odreaguji a užívám prázdninovou pohodu.
Co ale nemohu přijmout a co mě jako cyklistu neskutečně vytáčí, to je vzrůstající míra politizace a ideologizace cyklistiky v rámci nynějšího Zeleného údělu neboli Green Dealu (i celosvětové Agendy 2030). Z poklidného sportu, zábavy, relaxace zelení ideologové chtějí vytvořit mnohem více využívanou formu „aktivní mobility“, který by měl zčásti nahradit automobilovou dopravu a přispět tak k cíli snižování emisí skleníkových plynů a snižování znečištění.
V dokumentu Nový rámec EU pro městskou mobilitu z prosince 2021 Evropská komise uvedla, že „způsoby aktivní mobility, jako je chůze a jízda na kole, představují nízkonákladové formy mobility s nulovými emisemi, které mohou rovněž vést k vedlejším zdravotním přínosům spojeným s aktivnějším životním stylem“.
Jízdní kolo je od počátku Green Dealu jedním z neoficiálních symbolů celého plánu, který se často objevuje (spolu s větrníky, solárními panely či elektromobily) v propagačních materiálech a infografice.
Vrcholem snah o tento nový pohled na jízdu na kole je Evropské prohlášení o cyklistice, které bylo přijato Evropským parlamentem, Radou a Komisí na začátku dubna tohoto roku.
Tento dokument, který se svou formou podobá Evropskému pilíři sociálních práv nebo Evropskému prohlášení o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu, má za cíl „plně využít v EU potenciál cyklistiky“, respektive přivést k cyklistice větší množství lidí. Má sloužit jako „strategický kompas pro stávající a budoucí politiky a iniciativy související s cyklistikou“.
EU a členské státy se zavazují mimo jiné:
- vypracovat, přijmout a posilovat politiky a strategie v oblasti cyklistiky na všech příslušných úrovních správy;
- upřednostňovat opatření, která zohledňují cyklistiku při plánování udržitelné mobility v městských a příměstských oblastech a případně ve venkovských oblastech;
- vybízet podniky, organizace a instituce k prosazování cyklistiky prostřednictvím systémů řízení mobility, jako jsou pobídky k dojíždění do zaměstnání na kole, poskytování podnikových (elektro)kol, zajištění odpovídajících parkovišť a zařízení pro kola nebo využívání cyklistických doručovatelských služeb;
- prosazovat jízdu na kole jako zdravý způsob dopravy nebo rekreace prostřednictvím osvětových a propagačních kampaní;
- zlepšovat kvalitu, kvantitu, návaznost a atraktivitu cyklistické infrastruktury;
- zvyšovat investice a vytvářet příznivé podmínky pro cyklistiku;
- provádět sběr údajů o cyklistice a měřit pokrok, pokud jde o její využívání.
Je zjevné, že cyklistika má v naší společnosti svoje významné místo. Toho ovšem dosáhla působením spontánních procesů, tedy zdola, a ne proto, že by ji v minulosti umetala cestu veřejná moc. Jde o fenomén spadající ryze do soukromé sféry, do oblasti sportovního vyžití a zálib. Snažit se dělat z této pohybové aktivity politikum a zapřahat ji do služeb zelené ideologie, považuji za naprosto nemístné, hloupé a nebezpečné.
Hodlám na kole jezdit tehdy, kdy sám chci, a používat kolo k tomu, k čemu chci. Nepotřebuji k tomu posvěcení shora a proškolení o tom, že dělám něco úžasného pro Zelený úděl a pro planetu. Chci na kole jezdit do přírody, a ne se plést ve městě pod kola autům nebo pod nohy chodcům. Nevidím v bicyklu rovnocennou náhradu auta, nemám zájem podílet se na přeměně naší městské dopravy na dálněvýchodní (pro někoho snad nejlépe severokorejský) model, nechci změnit centra našich měst v mumraj kol a rikš.
Věřím, že je nás hodně, kdo to vidí stejně. Nechme cyklistiku na pokoji. Nesnažme se z ní dělat něco jiného, než k čemu volným během věcí dorostla. Netlačme ji ideologicky, jinak ji znechutíme jak cyklistům samotným, tak všem ostatním.
Tomáš Břicháček
Azřiny slzy
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/07/6012/w230/Bf835631.png)
Pokračování románu Až dozrají kdoule, který se odehrává v daleké budoucnosti. Tentokrát kapitola 6 obraz 2. Jak si Azra Demirelová zvykala v Praze.
Tomáš Břicháček
Hvězdy nad Ortahisarem
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/07/6012/w230/Bf834797.png)
Další pokračování románu Až dozrají kdoule, který se odehrává v daleké budoucnosti. Tentokrát kapitola 6 obraz 1. O mládí Arhana Demirela.
Tomáš Břicháček
Tento týden v EU (96)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/07/6012/w230/Bf833925.jpeg)
Evropská rada schválila novou strategickou agendu a shodla se na nominacích na vysoké unijní posty. Rada schválila další protiruské sankce.
Tomáš Břicháček
Tento týden v EU (95)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/06/6012/w230/Bf833107.jpeg)
Rada schválila sporné nařízení o obnově přírody. Rozhodl hlas rakouské ministryně, která se vzepřela vlastní vládě. Komise uveřejnila jarní balíček evropského semestru a předložila návrh rozpočtu na rok 2025.
Tomáš Břicháček
Tento týden v EU (94)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/06/6012/w230/Bf832367.png)
Volby do Evropského parlamentu jsou za námi. Brusel vyráží do boje proti čínským elektromobilům. Soudní dvůr pokutuje Maďarsko za tvrdý přístup k ilegálním migrantům.
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
![Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?](//1gr.cz/u/free.gif)
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...
- Počet článků 349
- Celková karma 12,94
- Průměrná čtenost 1193x