Tragické nehody bývají hybatelem změn
A s podivem mi také přijde to, proč drážní úřad k takovému hazardu, jakým bylo v podstatě nulové zabezpečení frekventované tratě s vysokou rychlostí a špatnými rozhledovými poměry, přistupuje tak shovívavě. Dodnes jsem si myslel, že jediná jednokolejná tramvajová trať existuje mezi Libercem a Jabloncem, kde do osmdesátých let, jak napsal jeden místní, se tramvaje při všech nepravidelnostech pravidelně srážely. Tam se stačilo se zamyslet a jednoduché zabezpečovací zařízení, tehdy za pár korun, doplněné navíc odepínáním troleje v případě neuposlechnutí návěsti bylo na světě. Divím se, že už tenkrát nevydal drážní úřad nějaká zpřísňující opatření pro takovéto tramvajové tratě. Poměry, které byly na oné nešťastné trati až do té tragické nehody a nebyly v rozporu s žádnými předpisy bych přirovnal k následujícímu: Představte si, že by se třeba na železniční trati Praha - Benešov (nebo na její části) v rámci "optimalizace" zrušila druhá kolej, ale rozsah přepravy by zůstal. Zároveň by se zrušily všechny návěstidla a obsluhující pracovníci. Strojvedoucím by se rozdaly jízdní řády, kde by bylo vyznačeno kde a kdy se mají křižovat. A aby se neřeklo, tak v Benešově by se před výjezdem zpět hlásili dispečerovi. Cítili by jste se pak ve vlaku na takové trati bezpečně? Já teda určitě ne. A všem na drážnímu úřadu by se při zmínce, že takhle se tady jezdí už 40 let asi zježili všechny vlasy na hlavě. O co víc mi nejde do hlavy, že to je právě ten drážní úřad, díky kterému máme jedny z nejlepších zabezpečení na tratích v celé Evropě. Jakákoliv technická závada (snad kromě lomu kolejnice pod vlakem) vede vždy k bezpečnějšímu stavu, laicky řečeno - rozsvítí se červená a závory se zavřou. A díky léty prověřeným, popř. ještě zpřísněným předpisům k tragédii dojde, jen když pracovník (nebo spíše minimálně dva) něco hrubě zanedbá. Vždyť i na železničních tratích, kde se jezdí dle předpisu D3, tj.kde nejsou výpravčí a signalizace, a tedy se nejvíce podobá té ostravské tramvajové se mají strojvedoucí před odjezdem hlásit dispečerovi a jakékoliv mimořádnosti se řeší písemnými rozkazy. Navíc se jedná o tratě, kde často jezdí jen jedna souprava, popř. by se stejně jako cestující v nich, daly na prstech jedné ruky spočítat. A přesto se tu a tam srážce nevyhnou. Ruce v klíně nechávalo i vedení ostravského dopravního podniku. Jen za uplynulý rok se tramvaje na jedné koleji proti sobě ocitly hned dvakrát. Jak to bylo v letech minulých nevím. Vystihuje to výrok vedení DP, že nešlo mimořádnou událost (i když byl původně myšlen asi ve smyslu zákona č.266 o drahách). Myslím, že každému kdo o tom věděl a žádná organizační opatření neudělal, muselo být jasné, že dřív nebo později se ta srážka "povede". Je smutné, že s tak tragickým koncem. Muselo to dojít tak daleko? Ač nemám příliš v oblibě "přeháňkové" zpravodajství některých soukromých televizních stanic, třeba možná by pořádně medializované to některé dřívější nucené couvání některé z tramvají pomohlo zvýšit bezpečnost stejně jako nyní tyto tři zbytečně zmařené životy...
Robert Bartyzal
Hromadná doprava jako v Japonsku? Buďme rádi za tu naši
Často různě čtu nebo slýchávám narážky na naší veřejnou hromadnou dopravu. Mimo jiné proto jsem jel na 3 týdny zkoumat tu v Japonsku. Zkoumal jsem jak městskou, tak příměstskou i dálkovou. Japonci nám mají co závidět.
Robert Bartyzal
Já jsem jistič - dezinformátor
S nelibostí sleduju, jak mailová schránka mé mámy, která je již v pokročilém věku, je plná nenávistných, překroucených či jinak pochybných mailů. O jejich autorech nemám valné mínění, svým způsobem jsou bohužel mistři svého oboru.
Robert Bartyzal
Fejeton o dětech, usínání a spánku tak nějak obecně
S partnerkou jsme unaveně štastní rodiče dvou kluků. Někdy není jasné, jestli se snažíme vychovávat my je, nebo oni nás.
Robert Bartyzal
V zajetí solární elektrárny
Jako bych předem tušil letošní energetický vývoj - na sklonku loňského léta jsem si pořídil několik solárních panelů "pro radost" než pro nějaké úspory. Něco jako švestičky z vlastní zahrádky, mít takovou svojí malou nezávislost.
Robert Bartyzal
Konec jedné krásné éry, ČRo končí vysílání na středních a dlouhých vlnách
Tahle zpráva možná mnoho lidí minula, mnoho lidí ani neví, co to znamená, a mnoho lidí se možná podivilo, že Český rozhlas na AM ještě vysílal.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
- Počet článků 39
- Celková karma 28,66
- Průměrná čtenost 2274x