Děkujeme za pochopení.
M83a87r35i34e 28H95r51á54d14k69o34v17á
Minulý měsíc jsem tam byla a doprava se mi zdála senzační, vlaky jezdily i Šinkanseny co 15 minut, zpoždění bylo jen jednou a to 5 minut. Nádraží ve městech obrovská, tramvaje poněkud historické, ale je to takové milé. Nejsou hulváti jako někde, ale zdvořilí a ukáznění, všude absence košů na odpadky a nikde žádný nepořádek.
B98o88h21u85m26i33l 69M72á49c51a
K poslední větě odstavce 13.
Lizol je polsky, česky je lyzol.
D60a83v98i72d 74N72á69d18h60e28r28a
Je to už 8 let, co jsem navštívil Japonsko, ale moje dojmy z místní dopravy jsou zcela opačné. Byl jsem její efektivitou doslova nadšen a nikde jinde snad kromě Švýcarska jsem něco podobného neviděl.
Pravda - jízdné jsem řešit nemusel. Jako turista jsem si prostě koupil síťovou jízdenku JR pass na celou dobu pobytu za velmi slušnou cenu, která platila i na většinu Shinkanzenů. Platil jsem párkrát metro, výjimečně nějaký ten autobus a párkrát, když trať provozoval soukromý dopravce (bohužel tohle tam mají stejně špatně jako u nás, ale naštěstí tam soukromníci jezdí jen na zapadlých lokálkách, ne na páteřních rychlících jako u nás). A nepřišlo mi, že by to jízdné bylo nějak drahé, rozhodně levnější, než jsme zvyklí na západ od nás.
Zpoždění takové, že by to mělo vliv na ujetí přípojů, jsem tam zažil jednou na lokálce v horách, kde měli trochu omezené možnosti křižování a náš vlak jedoucí proti špičce to trochu odnesl. Všichni zaměstnanci dráhy z toho byli dost nešťastní a hrozně se omlouvali - bylo vidět, že je to něco, co se stává výjimečně. Pak jsem ještě zažil sebevraha na příměstě v Tokiu - naštěstí už večer mimo špičku. Nejezdilo se asi 40 minut, ne 2 hodiny jako je běžné u nás. Jinak vše na minutu přesně jako v metru.
Ano, některé vozy byly starší, některé byly zase nové. Železniční vozidla vydrží obecně déle, než silniční, tak když slouží dobře, není důvod je zbytečně nahrazovat. Tramvaje jsem tam potkal snad jen v Hirošimě a to je spíš atrakce než seriózní dopravní prostředek. Systém placení v autobuse mi naopak přišel geniální, protože se placením nezdržuje při nástupu a nemusím řidiči vysvětlovat, kam to vlastně jedu, ale při výstupu už jasně vím, kolik budu platit a podle toho si odpočítám drobné, které jen vhodím do kasy.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/112012/01112012281F8AA7B0192294DE8AD1F636617173.jpg)
R24o82m91a33n 25P83o72t41o48c54z32n41ý
Já nevím, ale nic tak zarážejícího jsem se v článku nedočetl. OK, není integrace, o zpoždění se informuje, platba za lístek 20-40 korun (cože?) a jsou užší nástupní ostrůvky. Zřejmě posuzujete hromadnou dopravu podle Prahy, protože na skutečně regionálních tratích jsou běžná vlaková zpoždění kolem hodiny (zkuste si trasu Ostrava-Brno nebo stačí Ostrava-Olomouc), většina regionálních vlaků dojíždí naprosto standardně zpožděná a nikdo s tím nic nedělá. Pokud je někde dlouhodobá oprava na trati, o které se ví měsíce, tak se stejně do grafikonu nezavede, ale vlaky z Ostravy do Prahy (a to myslím Pendolino) dojíždí standardně zpožděné o 15-20 minut a "jakoby se nechumelilo". Mezistátní vlaky? Leta letoucí jsem jezdil z Budapeši do Ostravy a přesedal v Břeclavi, kam nikdy, náš český, vlak nedojel včas. Občas navazující vlak počkal a pak měl logicky taky zpoždění, několikrát nepočkal vůbec. Když se na soupravě něco pokazí, přijede vlak, který ještě pamatuje devadesátá léta, často bez funkční klimatizace. O vlacích typu RegioJet nemá cenu psát, ty již často do Ostravy přijedou zpožděné a pak do Prahy ještě více, protože "na trati má přednost (zpožděné) Pendolino". Nedovedu posoudit rozdíl mezi Českem a Japonskem, protože tam jsem nikdy nebyl, ale vlaky jezdím v posledních letech po naší zemi hodně a je to bídné. Co funguje relativně dobře (uměrně propustnosti silnic a dálnic) je meziměstská autobusová doprava, co musím pochválit, městskou hromadnou dopravu máme v Ostravě na naprosto špičkové úrovni. Ale věřím, že to se bude v Japonsku (kde navíc mají některá tamní města tolik obyvatel, co celá naše republika) taky asi město od města lišit. Tolik tedy jen pár postřehů. Děkuji za zajímavý článek, ale růžové brýle bych našim čtenářům raději nenasazoval
J95a64r66o35s19l77a33v 55H41o52r41á36k
Hmm, pak jsme asi nečetli stejný článek. Pokud jste si všiml, tak až na jednu dvě zmínky o Šinkanzenu se týká městské hromadné dopravy, ne meziměstských vlaků. A ten popis mi opravdu příšerný přijde.
Mimochodem - i při cestách po Evropě jsem byl už mnohokrát nucen konstatovat, že naše MHD (plus navazující příměstská) je opravdu jedna z nejlepších v Evropě (a podle článku možná i na světě).
T50o35m54á31š 77T83a95t19í16č87e84k
A to jste zapomněl zmínit, že ten šinkansen je na rozdíl od ostatních prostředků dotovaný.
J15a29n 61U10r48b95á40n11e96k
Velmi poutavé čtení, děkuji za něj. Že je to až takhle špatné, to by mne opravdu nenapadlo... Škoda, že jste nenapsal trochu konkrétněji ceny Šinkanzenů, aby si člověk udělal představu, jak velkou díru do peněženky to může dělat...
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/092022/2909202239A57CC03EB9A91B45E4A13FA3ABA852.jpg)
J37a52n12a 18M17e46l60i40š36o71v86á
Ešte lepšia je regionálna doprava v Čiernej hore prípadne v niektorých oblastiach Grécka atď.
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2317x