Letecký deníky 3: Do nebe! (4:09 - 6:47)
Poté, co mi instruktor oznámil, že příští hodinu jdeme na okruhy, orosila jsem se děsem i na místech, jejichž existenci dáma nikdy veřejně nepřizná. Vzhledem k tomu, že jsem se sotva osmělila pořádně položit křídlo do zatáčky, mi představa mnou vedeného styku letadla se zemí přišla životu nebezpečná. Přišla mi dokonce tak životu nebezpečná, až jsem se osmělila zeptat dalších tří známých pilotů, jestli to není přece jen moc brzo. Odpovědi mne uklidnily jen zčásti. Za prvé - posun v leteckých úkolech je známkou toho, že výcvik probíhá dobře, nikoliv pokusem mne zabít. Za druhé – instruktor svého žáka nikdy nechválí. Na to je situace nahoře příliš vážná. Za jedinou pochvalu se prý dá považovat moment, ve kterém jednou nečekaně vystoupí z letadla řka, že jdu na své první sólo. Přijala jsem tedy posun ve výcviku jako holý fakt s tím, že chci-li letadlo sama pilotovat a nikoliv se nechat vozit jak drahej porcelán, nemůžu na dobro instruktora zvedajícího stroj do vzduchu místo mě spoléhat donekonečna.
Strach a létání jsou spojenci. Kdo nemá strach vůbec, měl by okamžitě přistát. Kdo ho má až moc, taky. Dva žáci u mého instruktora skončili, protože se jim dělalo špatně nebo se báli. Jinému prý od kniplu nervozitou odkapával malý rybníček. Mě se taky potí ruce, což je z legrace pravidelně kontrolováno a komentováno. „Baruškowoe, nedrž to tak v křeči!“ Od té chvíle mám za úkol držet knipl jen třemi prsty levé ruky. Malíček i prsteníček odstávají, takže při pilotování letadla připomínám spíš pani hraběnku srkající své odpolední thé, ale ruku to uvolňuje. Můj strach, že nás pošlu střemhlavým letem do nejbližších kytek, mi hrabal v hlavě několik dní. Pak jsem si řekla, že v případě problémů stejně skáče po kniplu instruktor, aby nás zachránil před těmi kytkami. A že výcvik pro neschopnost můžu vzdát vždycky. V případě, kdy jde o život, to není žádná ostuda.
Start i přistání vyžadují od pilota mnohem víc, než dvě kapky potu a sveřepý výraz, který nasadí aviatikou nepolíbený hrdina v americkém trháku, když na první dobrou posadí letadlo doprostřed RWY. Vzlet i přistání mají několik fází, které řídí neviditelné a neúprosné zákony aerodynamiky. Při startu tedy nestačí wohulit osmdesát koní motoru a přitáhnout knipl k sobě s přáním, nechť jde gravitace na chvíli do pr...le. Wohulit motor je v pořádku, ale současně je třeba citlivě přetlačit pravou nohou úplav vrtule, která táhne letadlo z RWY směrem do.... no, do pole (v tom lepším případě) a směrem k hangárům (v tom horším). Mírným přitažením kniplu se provede odpoutání a pak se éro drží na první pohled nelogicky v rozletu, kdy rovnoběžně nízko nad zemí nabírá rychlost. Teprve po dosažení dostatečné rychlosti (v našem případě závratných sto kilometrů v hodině) pilot přitáhne knipl a začne stoupat na okruhovou výšku. Od instruktora dostanete obrázek, brífink a popis několika leteckých nehod pro případ, že byste si špatně zapamatovali všechny úkony, které máte při startu provést.
Úkony na vyčkávacím. „Kdyby to zdechlo, tak to hlavně neotáčej. Dělat zatáčku na malý rychlosti je sebevražda. Sednem někam támhle do pole,“ dí instruktor a spokojeně se uvelebí vedle mě. Následuje drobná botanická přednáška o tom, proč zásadně nouzově nepřistáváme do řepky a že to mám radši poslat do támhle kukuřice. „Šlahouny řepky jsou jak suchej zip, po kterých letadlo vůbec neklouže, zatímco kukuřice nás maximálně otočí na boudu. Tak jedem.“
Pojezd doprostřed RWY, vzduch za ní a nad ní je tu poprvé jen pro mě. Adrenalin.
Až jednou budu chtít vyčarovat Patrona a hledat šťastnou vzpomínku, vybavím si moment, kdy se mi poprvé podařilo zvednout letadlo od země. Rozjezd ve stylu „jak když pes čurá“, protože mne vrtule a vítr spolehlivě přetlačily, střídá moment, kdy jsem po odpoutání od země letadlo rozletěla rovnou k nejbližšímu hangáru. Instruktor jen lehce zabral za svůj konec kniplu, provedl korekci a ... jsme v nebi! V momentě, když jsem letadlo opravdu zvedla padesát metrů nad zem a dál stoupala, mi vyhrkly slzičky do očí. Instruktor to samozřejmě zpozoroval, nicméně nevzrušeným hlasem nařídil první zatáčku (PLOCHOUWOE a PODÍVEJ SE TAM, PROTOŽE JÁ POZNÁM, JESTLI SE TAM OPRAVDU KOUKÁŠ NEBO TO DĚLÁŠ JEN PROTO, ABYS SPLNILA ZADÁNÍ!). A pak ještě další dva vzlety, tři přistání a červánky nad brdským hřebenem za odměnu. Ale o tom až příště.
Slavný Bukowského citát je třeba upravit i pro aviatiky. Nově zní - létání je pro ty, kteří se z toho nepo...ou. A zachovají si zdravý rozum, přiměřenou dávku sebekritiky a peníze na pohonné hmoty, samozřejmě.
LKPM, 10.8. 2020
Barbora Topinková
Modlitba za České země, verze 2.0.2.0.

Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, pros za nás Boha, svatého Ducha, a kohokoliv na nebesích potkáš, krom ozónové díry, exkurze z Marsu a Artura C. Clarka! Korona eleison.
Barbora Topinková
Letecký deníky 5: Hledání bodu G (7:42 – 15:10)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je boj. Zvlášť, když ještě nevíte, kde máte svůj bod G.
Barbora Topinková
Popelnicová proklamace

Setkáte-li se při vyhazování odpadků s člověkem, který současně s vámi obsah popelnice s tyčí v ruce a soustředěným výrazem ve tváři prohledává, získáte dost jasný názor na dopady existující/ neexistující pandemie.
Barbora Topinková
Letecký deníky 4 – Lítá pilot wokolo, nekoukej se na něho (6:47 - 7:42)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je ryzí rozkoš. I když na wokruhu lítá víc pr..lí než vrabčáků.
Barbora Topinková
Letecký deníky 2: Nakul to tam, Baruškowoe! (1:19 - 4:09)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je nebezpečný. Zvlášť když je třeba uvést letadlo i do ostrých zatáček
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Kyjev zvažuje schůzku pěti lídrů včetně Putina, Evropa zvýší sankční tlak na Rusko
Evropští lídři se dohodli na koordinaci vyjednávacího procesu mezi Ruskem a Ukrajinou. S podporou...
Kapka v moři. Do Gazy dorazily po dvou měsících kamiony s pomocí
Do Pásma Gazy v pondělí po dvou a půl měsících izraelské blokády tohoto palestinského území...
Rusko a Ukrajina dle Trumpa míří k jednání o příměří. Musí vyhovovat všem, míní Putin
Rusko je připraveno s Ukrajinou pracovat na memorandu o budoucích mírových rozhovorech, řekl v...
Brusel jásá, nacionalista v Rumunsku neprošel. Proč ale neslavit příliš hlasitě
Premium Rumunské prezidentské volby skončily vítězstvím centristického primátora Bukurešti Nicošura Dana –...
- Počet článků 85
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4264x
Autorka knih "Z lehu k běhu" a "Vánoce na sádle a jiné trable". Redaktorka časopisu Cosmopolitan.
Principiální odpůrkyně pitomců všeho druhu a propagátorka užívání zdravého rozumu ve všech aspektech lidského života.
www.pivaruvpruvodcegalaxii.cz
https://www.facebook.com/barboratopinkovaspisovatelka/
http://www.vecizpolicky.cz