Elektromobilita – vyhozené miliardy?

Jsou drahé a těžké, při nižších teplotách ztrácejí na kapacitě, k jejich výrobě je potřeba vzácných kovů, mají poměrně krátkou životnost, potřebují dlouhý čas ke svému dobití a po konci životnosti následuje složitá recyklace.

Řeč je o autobateriích, které mají býti, již v brzké době, hlavním zdrojem energie pro osobní automobily. Z výše vyjmenovaného je asi každému zřejmé, že tento zdroj energie má zatím jisté „mouchy“ a i když se týmy vědců a konstruktérů po celém světě snaží nedostatky baterií odstranit, tak jejich úspěchy jsou zatím jen částečné a to i přesto, že do jejich práce jsou investovány neuvěřitelné finanční prostředky ze soukromých i státních zdrojů. Ano, ochrana životního prostředí patří mezi priority, které dnes lidstvo musí urychleně řešit, ale co se týče tlaku na rozvoj elektromobility tak zde existují stále otázky, zda tato je pro životní prostředí opravdu přínosem, nebo jde spíše o „hurá“ akci, která neslouží ani tak k jeho zlepšení, ale je spíše lákavým zdrojem zisků určitých podnikatelských skupin.

Nedávno v médiích proběhla zpráva, že ve Frauhoferově institutu v Drážďanech vyvíjejí tzv. powerpastu, jejíž hlavní složku tvoří hybrid hořečnatý, který se vyrábí slučováním hořčičného prášku a vodíku, jenž se opět uvolní, pokud pasta přijde do kontaktu s vodou. Pasta má být za normálních okolností a teplot do 250 stupňů celsia stálá a snadno skladovatelná a mohla by býti tedy ideálním zdrojem vodíku pro palivové články, o kterých se také uvažovalo jako o zdrojích energie vhodných pro použití v dopravních prostředcích. Kouzlo pasty také tkví v tom, že kromě stálosti a snadné skladovatelnosti se dá údajně z jednoho litru pasty uvolnit až 1900 Wh energie což je deset krát více než dá lithiová baterie a dvakrát více než lze získat při spálení litru benzínu.

Zní to až neuvěřitelně, ale pokud je to pravdou, tak miliardy nacpané do elektromobility by mohly jíti, víte kam, protože kdo by koupil auto, které má omezený dojezd, auto, jehož baterie se dobíjí poměrně dlouhou dobu, auto, jež si nikdo jako bazarové nekoupí, protože by musel investovat do nové, nebo repasované baterie, když zde existuje alternativa, kterou tyto problémy netrápí, stačí jen založit kapsli s pastou, dolít vodu a můžete vyrazit.  Hořčík je přitom čtvrtým nejrozšířenějším prvkem na naší planetě a získat vodík pomocí elektrolýzy nepředstavuje také problém, jen k tomu potřebujeme elektřinu. A kde vezmete tu elektřinu, řekli by asi pochybovači. Ovšem i zde lze nalézt ideální řešení. Všichni vědí, že větrné parky produkují ve špičkách přebytek elektřiny, která přetěžuje sítě a jen těžko se pro ni hledá využití. Výrobou vodíku za pomoci těchto přebytků by se tedy „zabily dvě mouchy jednou ranou“, energetici by měli klid a cenově dostupný vodík by byl na světě.

Celé to zní jako pohádka a proto je potřeba přistupovat ke zprávám o „zázračné“ powerpastě poněkud opatrně, ale přiznejme si, že pokud by se tato pohádka proměnila ve skutečnost, mohl by to být opravdu převrat v budoucnosti dopravy. A i když pohádka zůstane jen pohádkou tak zde máme alespoň příklad toho, že není rozumné vsadit vše na jednu kartu, ale že je potřeba hledat i alternativní řešení, protože ne vždy musí být cesta, která se zdá nejschůdnější, cestou nejlepší.

Zdroje:

https://www.fraunhofer.de/en/press/research-news/2021/february-2021/hydrogen-powered-drives-for-e-scooters.html

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/horcikova-pasta-misto-lithiovych-baterii-v-aute-z-ni-vznikne/r~e28170966aa611eb80e60cc47ab5f122/

https://www.autoforum.cz/technika/nemci-odhalili-revolucni-reseni-pohonu-aut-z-bateriove-elektromobility-dela-nesmysl/?utm_source=rss&utm_medium=direct&utm_campaign=rss

Autor: Aleš Merta | úterý 16.2.2021 8:17 | karma článku: 26,16 | přečteno: 678x