Děkujeme za pochopení.
T45o74m45á28š 41D16v88o73ř76á42k
A pokud jde o výrobu vodíku z přebytků OZE, tak tam je problém v tom, že velké elektrolyzéry jsou velmi drahá zařízení, takže pokud je provozujete jen tehdy, když je přebytek elektřiny z OZE, tak mají mizernou využitelnost a produkce vodíku vyjde velmi draze kvůli velkým investičním nákladům.
Takže v praxi se zatím spíš všichni snaží jít tou cestou, že vodík se naopak produkuje neustále, aby se drahé zařízení využilo na maximum. Je možné, že pokud se někdy v budoucnosti podaří zásadně snížit náklady na stavbu nových elektrolyzérů, tak se stane ekonomicky přijatelná i produkce z přebytků, ale zatím jsme od tohoto bodu dost daleko.
T57o83m87á45š 77D35v71o70ř80á15k
Je vtipné pozorovat, jak snadno se přání stává otcem myšlenky. Nadšený elektromobilista hltá články o nových revolučních bateriích a už už vidí, jak za rok budou elektromobily s trojnásobným dojezdem. A vůbec mu nevadí, že takové články vycházejí takřka co měsíc posledních 10 let, ale v reálu kde nic tu nic.
Stejně tak anti-elektromobilista, kterému bylo vždycky jasné, že "budoucnost má vodík", se okamžitě chytne nějakých laboratorních experimentech s pastou hydridu hořčíku a hned je mu jasné, že celá současná elektromobilita je slepá ulička a že budoucnost má vodík... oh wait.
A nepřijde mu ani divné, když napíše, že 1900 Wh z litru pasty je 10x více než kolik se vejde do (blíže nespecifikovaného objemu) lithiové baterie a 2x více, než je v litru benzínu. Až na to, že v litru benzínu je asi 32 MJ, což odpovídá necelým 9 kWh, takže ve skutečnosti je v tom litru benzínu pořád asi 4,5x více energie než v té pastě, pokud jsou údaje přepsány správně (neověřoval jsem). Mimochodem, do moderních Li-Ion baterií se vejde téměř 700 Wh na litr, takže ta paste je v nejlepším případě 3x lepší, ale rozhodně ne 10x.
A54l67e68š 91M46e77r81t46a
V závěru blogu jsem napsal, že zprávy o powerpastě zní jako pohádka a že možná i pohádkou zůstanou, ale určitě je to zajímavý projekt, tak proč mu nevěnovat trochu prostoru tady na blogu
P93a28v51e32l 96D36v17o60ř18á12k
Pane Merto, pokud byste elektromobil navrhl a zkonstruoval Vy, určitě by Vámi uvedené nedostatky měl, neb každý vidí svět optikou svých znalostí a dovedností.
Základní myšlenkový kotrmelec tkví v tom, že spojujete existenci elektromobilu s existencí akumulátorové baterie. Ale zásadním charakteristickým prvkem je elektromotor, který nemá konkurenci co do účinnosti a snadností regulace. Už dávno se osvědčil v elektrických lokomotivách, tramvajím, trolejbusech i nádražních vozících.
Problém je získání potřebné elektrické energie. Výše uvedená elektrovozidla ji čerpají z trolejového vedení. Což automobil nemůže. Tudíž se zkoušely různé druhy zdrojů - např. plynová turbína, dnes lithiové akumulátory, a palivové články na vodík či jiný plyn.
Takže pokud se ukáže, že uvedená hořčíková pasta je ideálním mediem pro uložení energie v malém objemu, potom je problém vyřešen. Vyrobený vodík proženete spalovacím článkem, a máte elektřinu pro pohonné elektromotory. Tudíž - jaké vyhozené miliardy? A je to konec elektromobility? Ne, právě začátek.
A za současných mrazů se benzíňáky startovaly dobře?
A68l27e13š 16M41e98r56t28a
Pane Dvořáku mě benziňák startoval perfektně až na to, že baterie se musela dobít, tam je ten zakopaný pes
L42a63d17i36s16l83a27v 76J15í53l80e63k
Asi jde o hydrid hočíku, nikoliv hybrid, to je však detail.
V Německu a zřejmě i jinde mají občas přebytky elektrické energie. Když jsou větrné nebo sluneční dny, tak mají problémy, co s ní. Skladování je drahé, použít elektřinu k výrobě vodíky v takovýchto dnech je nejjednoduší řešení. Proto v Německu již jezdí vlak označovaný Coradie iLint mezi městy Cuxhaven, Bremenhaven, Bremenvörde a Buxtehude. Další jsou ve výrobě. Také v Rakousku jezdí vlak na vodík a italský dopravce Ferrovie Nord Milano má objednáno 6 souprav.
Ten vodík má několik výhod: lze ho skladovat. lze ho snadno dopravovat (v Německu mají mezi několika městy potrubí pro rozvod vodíku). Samozřejmě má nevýhody, například už explodovala plnící stannice.
Ještě bych zmínil výrobu vodíku pomocí slunečních článků rozkládajjících vodu na vodík a kyslík. Zatím jsou málo účinné, poněvadž využívají pouze dvě úzká pásma ze slunečního spektra. Američtí výzkumníci již informovali, že vyvinuly článek, který využívá celé sluneční splektrum, že je třeba to dopracovat do průmyslového měřítka, tak uvidíme. Oni někdy takový článek zveřejní předčasně, aby dostali peníe na další výzkum. Pokud tedy se to podaří, tak by to asi znamenalo nahradit solární panely panely na výrobu vodíku, ten lze bez problémů skladovat. "Dobití" auta vodíkem je taky rychlé.
P34a51v78e57l 90D34v86o60ř38á27k
V Neratovicích zkoušeli elektrobus MHD, poháněný vodíkovým spalovacím článkem. Tankování asi 10 minut.
Viz: http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf
Někteří neznalí se domnívají, že vodíkem se bude pohánět spalovací motor.
J26a69r37o21s86l50a60v 37M91a89k59o49v13e40c
Problém je že výroba vodíku z elektřiny je zatím velmi neekonomická a většina energie se přitom ztratí... Současná průmyslová výroba vodíku je založena ne neekologickém parním reformingu z metanu s účinností kolem 80%. Vše ostatní je zatím mnohem horší a elektrolýza vody úplně nejhorší... Nadějí je výroba vodíku ve vysokoteplotnich jaderných reaktorech...Takto vyrobený vodík byl zatím spíše jen příčinou explozí např.pri havarii v elektrárně Fukushima, ale nakonec to jen dobře dokazuje že princip vysokoteplotního rozkladu vody v praxi funguje
P21e24t26r 22B19u39r54i63a30n
Souhlas, karma.
Celý problém "zelené ekonomiky" spočívá v překrucování a zamlčování skutečných výstupních hodnot. Základní cena každého výrobku (bez navýšení) vychází z cen energií do něj vložených včetně lidské práce. Tedy i cena zelené KWh je daná cenou fotovoltaických panelů, větrníků, baterií, jejich montáží a obsluhou. To vše je ovšem nafta (popř. uhlí apod.). Každý lidský výrobek, včetně podílu lidské práce, je nějak spojen s naftou. Od těžby surovin, přes výrobu až po vybavení člověka jídlem, oblečením a obslužností. Tím že zelení propagátoři uměle upřednostňují zelenou energii tak, že ji nesmyslně dotují, tím vlastně naftou dotují jinou naftu a říkají tomu boj proti fosilním palivům.
Správná cesta je pouze přirozený vývoj a podpora výzkumu nových směrů vývoje.
E73v68a 66K14o25r46b46e98l93o95v75á
Jenže to zelení stejně přivedou, víte kam. Pokud by se vodík vyráběl jen v energetických špičkách, tak nastanou prostoje a bude nutno dotovat a najde se dost natažených rukou. Kdo nebude mít dotace, bude vodík vyrábět nejlevnějším způsobem jako dosud, tedy ze zemního plynu za uvolňování velkého množství oxidu uhličitého. A nebo se bude propagovat ještě větší zhůvěřilost, tedy výroba z biomasy a myslíte, že se někdo bude patlat s odpadními kaly? Ne doveze se dřevo z amazonských pralesů nebo ze Sibiře.Jistě, že je schůdná, levná a ekologická cesta s využitím moderních jaderných reaktorů, ale dovolí to zelení vypatlanci? A navíc, k získání hořčíku z hornin je taky třeba elektrická energie, mimo jiné i na elektrolýzu, a kde ji vzít?
S83t48a47n45i76s18l73a51v 97J72e61l48e57n
Faktická poznámka:
1,9 kWh není dvakrát víc než z litru benzinu, ale zhruba 2/3.
Výpočet: Litr benzinu má výhřevnost 32 MJ, neboli přibližně 9 kWh. Při zhruba třetinové účinnosti spalovacího motoru z něj dostaneme 3 kWh mechanické práce. Tedy o polovinu víc, než je v blogu popsaný energetický obsah té pasty
A76l22e26š 12M86e27r30t92a
Mám to z těch zdrojů, ale tam se také píše, že část vodíku se neuvolní jen z té pasty, ale i z vody, takže tam je možná příčina toho rozdílu. Díky za váš příspěvek.
J87i93r74i 25V31r26a43b24e76c
Co beru z bloku Vsude se bada, vyviji, experimentuje, patentuje a zde Jen keca a kritizuje.
S13t40a75n59i35s85l22a72v 65J94e24l15e52n
K tomu přece diskuse pod blogy slouží.
- Počet článků 272
- Celková karma 25,28
- Průměrná čtenost 1973x