Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Návrat centrálně řízené ekonomiky do českých autobusů

Šestým rokem využívám linkové autobusy k téměř dennímu dojíždění na trase 2x45 km. Doteď jsem si v rámci možností, daných jízdním řádem, vybíral spoje podle ceny a kvality služeb jednotlivých firem - fungoval volný trh. Teď je s tím konec. Od 1.2.2008 moji trasu postihlo IREDO, centralizované hospodářství v oblasti linkové dopravy.

Vlak oproti autobusu nabizi kralovske misto pro nohy, a navic odolal centralne narizenym cenam.Martin Adámek

Základní myšlenka byla jistě dobrá. Integrovaný systém REgionální DOpravy byl navržen pro usnadnění života cestujícím - aby mohli přestupovat s jednou jízdenkou mezi různými autobusy (a vlaky), a to i napříč firmami.

Až po sem je ta idea krásná, a líbila se mi.

IDS IREDO v bližším okolí Náchoda funguje už několik let. Lidé ho využívají při cestách po okrese (přibližně), a věřím, že jim při jejich přesunech přináší nezanedbatelné výhody.
Od 1.2.2008 zasahuje IREDO na větší území, čímž se dotklo mého dojíždění na trase Náchod-Hradec Králové a zpět.

Bohužel se ukázalo, že IREDO na mou trasu přineslo sjednocení (neboli centrální nařízení) cen jednotlivých autobusových dopravců. A navíc byly sjednoceny i další podmínky: přišel jsem o nezanedbatelnou slevu na studentskou ISIC kartu.

Doteď jsem si mezi šesti dopravci, působícími volně-tržně na mé trase, vybíral podle těchto jejich vlastností:
(jednotlivé firmy jsem pracovně označil písmeny, nicméně jejich zákazníci je patrně poznají :) )

Dopravce C:

- byl s použitím ISIC karty jeden ze dvou nejlevnějších
- průběžně inovuje vozový park, jeho vozy jsou nejlepší na trase (nové modely Karosy; SOR; MAN)

Dopravce P:

- byl s použitím ISIC karty jeden ze dvou nejlevnějších
- má starší vozový park (staré Karosy, staré Renaulty)
- jeden řidič jezdíval jako prase; ale hlavně přímo dopravce se sloganem "nejrychleji z Broumova do Prahy", jakož i časy uvedenými v jízdním řádu pro trasu NA-HK, chlubil, že je nejrychlejší - a že tedy nařizuje řidičům jezdit jako by za sebou neměli 40 lidí

Dopravce R:

- pro studenty s ISICem byly jeho ceny prostřední
- pro nestudující cestující byl nejlevnější, protože měl nejnižší základní cenu
- vozový park je starší (staré Karosy)
- když byl zgenerálkován vůz, který byl v katastrofálním stavu, a když přestal jezdit řidič, který podjížděl jízdní řád a za jízdy kouřil, zaujal tento dopravce cca. druhé místo v mém žebříčku

Dopravce O:

- vždy byl jeden ze dvou nejdražších bus.dopravců
- používá směs nových a starých Karos, podle konkrétní linky se dá velmi přibližně tipovat, jaký vůz se asi objeví

Dopravce Č/I:

- vždy byl jeden ze dvou nejdražších bus.dopravců
- ze starých Karos postupně přešel na nové Mercedesy, vyrobené v Turecku
- samy o sobě ty Mercedesy nejsou špatné, jen je naprostá zvrhlost to, že jezdí na dálkové lince, přestože jde o mezivesnické modely
- chybí tu posunování sedaček do strany, kterým oplývají SORy a novější MANy
- nenajdeme ani lampičky na čtení, které už dnes má přes 90% vozů na této trase
- výsměchem je nesklopitelnost výlučně-nebo úplná absence loketních opěrek
- nesklopitelnost opěradel na lince 2x200km, ve střední Evropě 3.tisíciletí, je nezvratný důkaz, že někdo v Jihlavě zaspal dobu o desítky let
- jedinou výhodou Mercedesů je jejich zánovnost, ale jinak z hlediska výbavy nesahají historickým Karosám z konce 80.let ani po zástěrky
- osobně jsem neseděl v žádném československém autokaru, ke kterému by tyto Mercedesy ještě šlo přirovnat - protože už Škoda 706 RTO , představená v roce 1956, nabízela sklápěcí opěradla - není to chyba výrobce, je to chyba někoho, kdo v Jihlavě rozhoduje od židle, aniž by se posadil do té parodie na autobus, se kterou chce lákat zákazníky

Šestý dopravce:

- v celé ČR má nedobrou pověst
- zatímco předchozích 5 firem nabízí přímé spoje, v tomto případě každá cesta vyžaduje 1-2 přestupy
- nicméně odpoledne může být cesta do NA s touto firmou rychlejší, protože její vozy nezastaví kolony na silnici
- s osvětlením na čtení to obvykle bývá lepší než u předchozích pěti firem
- většinou nabízí více místa, zejména pro nohy (vyplývá z uspořádání sedadel)
- nevýhodou je nesklopitelnost opěradel, plynoucí z uspořádání sedadel
- býval extrémně drahý; po zavedení povinné slevy pro studenty se zařadil k nejlevnějším; po zavedení IREDa odolal změnám cen, a teď je pro mě o 27% levnější než ostatní (ostatní jsou o 37% dražší než on)
- svoji nedobrou pověst se snaží zlepšovat, některé vozy jsou moderně opravené, a ani zpoždění jsem nezažil taková, jaká se obvykle tradují
- jistě jste pochopili, že v tomto případě nejde o autobusového dopravce :)

Závěr? Budoucnost?

Podrobně jsem popsal, čím se doteď jednotlivé firmy lišily...
Odpadlo kritérium ceny, všichni přešli na jednotnou sazbu, která v praxi pro studenty znamená zdražení, protože skončily slevy na ISICa. Firmy už nemohou lákat zákazníky cenou.

Tím, že je cena dána centrálně, jsme se najednou ocitli 20 let zpátky. Přičemž nové ceny přibližně odpovídají starým cenám dvou dříve nejdražších dopravců (Č/I a O).

Jestli to podobným způsobem půjde dál, tak jednou všichni budou mít stejné vozy. Pokud by ty centrálně nařízené vozy byly podobné stávajícím vozům firmy Č/I, tak se ve vývoji propadneme zpět o nějakých 50 let.


Trochu se bojím, že někdo (OREDO ?) bere firmám možnost svobodného podnikání, když jim určuje ceny. A já přicházím o možnost svobodné volby. A to mi vadí!
Resp. vybrat si mohu, ale mezi různými produkty za stejnou cenu. Jenže doteď jsem si vybíral mezi různými produkty za různou cenu!

Budu si snad zanedlouho moci svobodně vybírat jen mezi úplně stejnými produkty za úplně stejnou cenu?

Na závěr bych chtěl ještě jednou podotknout, že základní myšlenka systému IREDO je dobrá. A možná do budoucna některé výhody IREDa využiji, i když se mé trasy téměř netýkají.
Jen mě děsí ty vedlejší účinky, které se po mám pádu do IREDa objevily, a na které mě nikdo neupozornil.

Mimochodem - když s firmou, která dávala a dává slevu na ISIC, jen ji teď nemůže dávat v rámci IREDa, pojedu dál, a vyjedu ven z IREDa, tak díky ISICu zaplatím nepatrně méně, než teď u stejné firmy platím na mé trase, spadající do IREDa. Není to trochu paradox?
Nešlo by zavést možnost dávat slevy na ISICa, resp. nešlo by zavést možnost nákupu standardní jízdenky, když nemám o (ne)výhody IREDa zájem?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Adámek | středa 20.2.2008 4:00 | karma článku: 15,44 | přečteno: 2277x
  • Další články autora

Martin Adámek

Mohlo se volit, koho se chtělo

Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.

13.1.2018 v 15:22 | Karma: 9,56 | Přečteno: 736x | Politika

Martin Adámek

Běžte k volbám. A volte, koho chcete.

Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:

11.1.2018 v 7:00 | Karma: 14,66 | Přečteno: 611x | Diskuse| Politika

Martin Adámek

Víra, náboženství a církve

Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.

10.7.2013 v 7:22 | Karma: 15,29 | Přečteno: 714x | Diskuse| Společnost

Martin Adámek

Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?

Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...

26.1.2013 v 14:48 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Martin Adámek

Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.

Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.

12.5.2012 v 14:14 | Karma: 14,88 | Přečteno: 882x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Nadace OSF letos nově ocenila i ekonomickou a zahraniční žurnalistiku

9. května 2024

Nadace OSF rozdala Novinářské ceny za rok 2023. Za inovativní žurnalistiku ji získal tým...

Ruská armáda pořádá na Rudém náměstí tradiční vojenskou přehlídku

9. května 2024  8:47

Na Rudém náměstí v Moskvě se ve čtvrtek koná tradiční vojenská přehlídka k oslavám konce druhé...

Pašeráci v Indii lákali mladé na práci, skončili v ruské armádě. Organizátory zatkli

9. května 2024  7:36

Indická policie ve středu zatkla čtyři lidi napojené na mezinárodní síť pašeráků, která pod...

Výkonný výbor TOP 09 schvaluje nominaci Ženíška na post ministra pro vědu

9. května 2024,  aktualizováno  7:05

Širší vedení vládní TOP 09, výkonný výbor schvaluje ve čtvrtek nominaci Marka Ženíška na post...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3059x
Martin Adámek, Náchod

Programátor, učitel, cestovatel