Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.
(Patřičný díl Hydeparku (z 10.5.2012) naleznete ke zhlédnutí na http://www.ceskatelevize.cz/specialy/hydepark/10.5.2012/ .)
Trochu to na mě působilo dojmem, že šéf Cermatu si to trochu schytal za svého zadavatele - tedy stát. Jasně říkal, že počítali s takovým vzorkem lidí, kteří si vybrali obtížnější test, jaký měli loni. A že si ho teď zvolilo víc studentů, to není chyba Cermatu. A že student, který si zvolil těžší test a neudělal ho, pak vůbec nemá maturitu, přestože lehčí test by udělal, už je chyba celé koncepce, jejímž autorem je stát, nikoliv Cermat.
A mnohokrát mi dění v pořadu bohužel připomnělo soudní líčení ve filmu Absurdistán - kde se dav nechápajících vozil po tom jediném člověku, který věděl, o čem je řeč, a lacinými triky ho zesměšňoval. Zásadním problémem bylo, že často málokdo ve studiu chápal, co šéf Cermatu říkal, přestože to říkal jasně a smysluplně.
Např. ty opakované dotazy, proč validační komise nevalidovala už před ostrými testy. Šmarjá - jestliže předmětem práce validační komise je zpětně zkontrolovat výsledky ostrých testů, jestli tam není něco divného, tak přece z principu věci nemůže ta kontrola proběhnout před ostrými testy. Což ten jeden maturant pořád nebyl schopen pochopit.
Nedostatkem šéfa Cermatu bylo, že příliš moc používal anglicismy, které pak protistranu neschopnou pochopit základní principy ještě zbytečně mátly. A že si místy nevšiml, že protistrana nechápe úplně základní věci, které on považoval za samozřejmé, tak se přes ně přenesl a vysvětloval to další. Ale celkově mluvil dost rozumně, jen to bohužel protistrana moc nechápala, a pak ze strany tazatelů docházelo k nechápání úplně základních věcí, překrucování řečeného, míchání jablek s hruškama a vytrhávání z kontextu. Nevím, nakolik nechtěně čistým nepochopením, a nakolik v důsledku
davové lynčovací hysterie.
A pokud jde o zpětnou validaci a harmonizaci - to je strašně nebezpečný nástroj. Z doktorandské zahraniční stáže vím, že vyučující na jedné konkrétní technické univerzitě se setkali se studentskou taktikou "Když se to nenaučíme nikdo, tak to bude vypadat, že katastrofální výsledky testů/zkoušek jsou chyba vyučujícího, a jeho nadřízení na něj zatrlačí, aby nám tu zkoušku dal". A bohužel jim to procházelo. Bojím se, že k tomu začne docházet u nás, a celková devalvace školství, která u nás už několik let probíhá, se tím jen zhorší. Kdo bude vydělávat na naše důchody, když nebudeme schopni mladší generaci naučit to, co jsme uměli my a naši předci? Školství je dlouhodobě v těžkém průšvihu, jeho kvalita strmě klesá, a zpětné harmonizace testů typu "nejlepší z nich to musí dostat, i pokud toho moc neumí", to jen urychlí.
Už dnes mají někteří studenti informatiky (!) na VŠ brutální problémy s matematikou prvního stupně ZŠ. Kam to půjde dál???
(Ano, jen někteří - ale, když pominu fakt, že na VŠ se dostali bez přijímaček, protože žádné nebyly - VŠ přijala ke studiu jen toho, kdo si o to řekl, tak přece snad mají maturitu, ne? A jak může mít maturitu někdo, kdo neumí sečíst dva zlomky? (vůbec netuší nic o převodu na společného jmenovatele) )
V tomto díle Hydeparku mě, kromě toho místy nepochopitelného nechápání jasně sdělovaného, vyděsilo i sdělení, že v obtížnějším testu z matematiky snad nebyly derivace? To jsem se, doufám, přeslechl, nebo se host pořadu přeřekl, nebo je školství ještě horší, než jsem tušil - a že už jsem v té oblasti docela skeptik.
Maturoval jsem na průmyslovce, před 10 lety. A museli jsme umět i integrály. Jestliže dnes ani ti nejlepší studenti gymnázií nemusejí umět ani derivace (pozn. pro nematematicky zaměřené: derivace ve výuce matematiky předcházejí integrálům),
tak to znamená, že nejlepší dnešní gymnazisti toho můžou umět nejméně o dvě kapitoly méně, než před pouhými deseti lety museli umět i běžní studenti průmyslovky.
Takový posun za pouhých deset let (!).
Takhle tedy nevím, kdo bude vydělávat na můj důchod (resp. - i kdybych si třeba naspořil peníze, zlato, obrazy, nebo jinou komoditu - tak hlavně nevím, kdo bude schopen zajistit fungování společnosti (vím, cizinci z dálného východu, ti teď mají motivaci jít dopředu, abychom je už neždímali a nenechali je na nás otrokářsky dělat za levno, jak to je teď) ), jestli to bude pokračovat tímto tempem.
Možná si říkate "ještě mu není 30, a už se bojí o důchod" - ale právě proto, právě proto, že můj důchod, pokud bude, bude až za desítky a desítky let, tak se děsím, kam až společnost dojde, pokud si udrží tohle tempo. Ale ona si ho snad neudrží, resp. pokud tímhle tempem půjde dál, tak se sama zničí, resp. bude přemožena kulturou, která roste, která už nechce dřít na nás, která se vzdělává a zdokonaluje, a předběhne nás dřív, než si toho někteří naší nečiní lidé hrdí na to, že Evropa bývala vepředu, stihnou vůbec všimnout.
A pro jistotu, abychom si rozuměli: v žádném případě se nesnažím urážet dnešní studenty. To, že někteří mají nedostatečné znalosti (a přesto mají maturitu), není jejich chyba. Je to chyba školství, systému, státu, společnosti - dnešních dospělých. Studenti splnili, co se po nich chtělo, naučili se, co se naučit měli, a je chyba školy, že je nenaučila více (nechtěla toho po nich více).
A částečně je to i tím, že dnešní SŠ studenti jsou z nepočetné generace, takže školy, které se bojí o rozpočty a o přežití, pak snižují nároky, aby měly studenty. To platí pro SŠ i pro VŠ. Jejich počínání je sice z dlouhodobého hlediska společensky nebezpečné až likvidační, ale z krátkodobého hlediska (finance na příští rok) pochopitelné. Otázkou je, které hledisko by mělo mít prioritu... (no, ono pro tu školu je to snižování nároků důležité i ze střednědobého pohledu, aby se nemusela zmenšovat nebo uzavřít... ale z dlouhodobého pohledu se stejně postupně zlikviduje tím, že se ukáže, že její absolventi nic neumějí).
Své naděje vkládám v děti, které jsou dnes ve školkách a na prvních stupních ZŠ. Těch už je zase hodně (vzhledem k tomu, že kvůli nedostatku dnešních středoškoláků až vysokoškoláků se školky a základní školy dříve zmenšovaly, slučovaly, rušily, a tak...). Jejich rodiče museli bojovat, aby je dostali do školky. A od SŠ výše už to budou samy ty děti, kdo bude bojovat o to, aby se dostaly na zvolenou školu. A to je bude motivovat k tomu, aby se učily. Ale jde i o to, aby do té doby ze středního a vysokého školství ještě něco zbylo. (A ještě doufejme, že nepřijde takové školné, díky kterému to budou zase rodiče, kdo bude rozhodovat o tom, které děti se dostanou na jakou školu...)
PS pro čtenáře v místech mimo FB:
Přestože šéf Cermatu dostal dost nelichotivé stručné divácké hodnocení (16 % "+"; a 84 % "-"),
tak ze slovních komentářů na FB profilu Hydeparku je vidět, že lidí, kteří ho pochopili, není až tak málo.
I když se v těch komentářích bohužel objevily i nesmyslné urážky adresované na hosta, nesouvisející s tématem.
[FB komentář; a adamek.cz]
Martin Adámek
Mohlo se volit, koho se chtělo
Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.
Martin Adámek
Běžte k volbám. A volte, koho chcete.
Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:
Martin Adámek
Víra, náboženství a církve
Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.
Martin Adámek
Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?
Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...
Martin Adámek
Nevíte, kde je Šimkova ulice?
Neveselý postřeh (příhoda s úvahou) Příhoda, která se mě osobně netýká, ale přesto mě tak nějak zasáhla, protože jsem se nachomýtl k jisté čerstvé události...
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Prezident jmenoval Vlčka a Kulhánka ministry, vláda je opět kompletní
Dva nové ministry za hnutí STAN jmenoval prezident Petr Pavel. Nový ministr průmyslu a obchodu...
Rusko má problém. Zbrojovky hledají lidi, chybějí desetitisíce pracovníků
Rusko palčivě pociťuje nedostatek pracovních sil ve zbrojovkách, které hledají desítky tisíc nových...
ANALÝZA: Tajná služba USA v krizi. Řeší hlavně woke agendu a přijímá každého
Premium Když se teď Donald Trump vrátil na místo, kde ho málem zastřelil atentátník, šakaly celého světa...
Na Plzeňsku našli ve studni mrtvého muže, případ vyšetřují kriminalisté
V Pernarci na Plzeňsku kriminalisté od rána vyšetřují úmrtí muže, kterého našli lidé ve studni u...
Pronájem sklad, 120 m2 - Olomouc
U Romzy, Olomouc - Nedvězí
16 000 Kč/měsíc
- Počet článků 72
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3063x
Programátor, učitel, cestovatel