Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na začátku bylo kolo

Na začátku čeho? Na začátku vyhlazování a zpevňování cest. Lidi si vesele běhali po lese, dokud někdo nevynaleznul kolo, a nezjistil, že kolo na hrbolech drncá. A tak bylo potřeba cesty vyhladit, a kvůli většímu tlaku i zpevnit.

Po této vlnité dráze jede vozík s timito ctvercovými koly hladce a rovne - Ilustracní snímek (2004, technické muzeum Mnichov – omluvte kvalitu snímku z fotáku s pevným ohniskem a rozbitým bleskem)Martin Adámek

Rozdíl mezi krokem a jízdou po kole vnímám hlavně z pozic chodce a cyklisty. Řídím se svým heslem, že kolo patří na silnici, a lesy jsou pro chodce. Protože jízdou na kole po lese podle mě trpí kolo i les. A já nechci ničit ani jedno z toho. Ale nebudu to tady nikomu vnucovat, sám mám dost kamarádů vyžívajících se ve skákání na kole přes kořeny. Já se vysmívám jejich „autobusovým pneumatikám", oni mé „kapotáži z motorky", ale jinak spolu i přes jinou cyklistickou orientaci vycházíme. A snad se přes můj názor přenesou i ti motoristé, kteří by nejraději všechny nemotorové dopravní prostředky vytlačili do pralesa, aby jim nepřekážely. 

Ale podívejme se na to věcně. Tedy na princip pohybu. Kolo se valí, pořád má (mít) kontakt se zemí, a proto mu vadí hrboly a jiné překážky. Zatímco nohy se při chůzi zvedají (pokud je jejich majitel nešourá po zemi), a hlavně, narážejí do země. Tak tvrdě, jak tvrdá ta zem je.
Takže jsme zpátky u mého tvrzení, že zpevněné cesty jsou dobré pro kolo, a ne pro boty (každý turista ví, jak špatně se chodí po asfaltu), a že pro kolo jsou dobré zpevněné cesty, a ne les.

Důkazy mým tvrzením poskytuje i všemocná ruka volného trhu, kde je nabídka řízena poptávkou. Pohleďme na výrobky vyvinuté podle potřeb turistů a sportovců.
Horská a crossová kola, určená pro jízdu po nezpevněných cestách, mají odpružené vidlice, tlumící rázy od hrbolů a nerovností. Běžecké boty, určené pro tvrdý podklad, mají odpružené paty, tlumící rázy od tvrdé země.
Ale pohorky pro chůzi po lese, ani silniční kola pro jízdu po asfaltu, odpružení nemají. Nemají, protože ho tolik nepotřebují. Nepotřebují, protože se pohybují ve svém přirozeném prostředí. Pro kolo je „přirozený" tvrdý asfalt, a pro chůzi či běh je přirozený např. travnatý nebo hliněný povrch.
Dobrá, asfalt není přirozená/přírodní věc - ale to kolo také ne. Kolo je výmysl člověka, a tak k němu člověk po dlouhé, dlouhé době vymyslel ještě asfalt a koleje, které to kolo dávno potřebovalo. Prostě kolo je doma na hladkém a tvrdém povrchu, a chodec zas uvítá měkčí podklad, a snese i nějaký ten hrbol.

Berte to jen jako stručnou úvahu nad hlavním rozdílem mezi krokem a valením, ve vztahu k ideálnímu povrchu (nehodlám teď řešit setrvačnost, gravitaci, ani rychlost), neberte to jako kritiku horských kol, terénních aut, ani chodců po betonu. Navíc se mezi ty poslední řadím, když po Hradci radši chodím pěšky, než bych se nechával omezovat městskou hromadnou dopravou.
Chápu, že si lidé pořizují MTB (horská kola), a jezdí na nich v terénu. Vede je k tomu stejný důvod, ze kterého jsou ve fotbalu brankáři, jejichž zrušení by určitě zjednodušilo útočníkům práci - prostě chceme dělat (nebo sledovat) něco zajímavého, napínavého, akčního, obtížného, něco, co má děj, a co prověří schopnosti jedince nebo družstva. Takže se bude dál skákat na kole přes kořeny. Sport neděláme proto, abychom si ho zjednodušili. To bychom mohli rovnou zůstat doma, a nikdo by se nemusel nikam honit - ani na kole, ani pěšky, ani s pálkou za míčkem.
Prostě na jednu stranu si budeme zjednodušovat práci, spoustu věcí za sebe necháme dělat stroje (v nejširším slova smyslu od počítače, přes výrobní linku, až po bagr), a protože si moc dobře uvědomujeme, že člověk je navržený k tomu, aby něco dělal, a nečinnost dokáže jedince úplně zničit, tak si místo práce holt vymýšlíme nové činnosti, které můžeme dělat, abychom se zabavili. Což myslím obecně, plošně, globálně, z makro-pohledu - já se nenudím, tak doufám, že mi teď ze závisti přebytku času nezačnou chodit anonymy nebo tikající balíčky.
A chápu i to, že ve městech musí být dlážděné chodníky, protože z trávy by na hlavní třídě za chvíli byla hlína, a z ní pak za deště bahno. To je holt nevýhoda civilizace - je nás moc na malé ploše (fyzikálně: způsobujeme velký tlak), tak musíme šlapat po tvrdém.

Mimochodem - osnovu a část textu této úvahy jsem hodil na papír ve vlaku. Jde to lépe než v autobuse, protože vlak jede po hladkých a tvrdých kolejích, a tak nedrncá. Prostě kolo chce tvrdou hladkou cestu, a bota něco trochu měkčího (pokud se neboří po kotníky).
Takže boty na nohy, a hurá do lesa!

 

publ.www.adamek.cz

Autor: Martin Adámek | pátek 4.4.2008 5:45 | karma článku: 12,79 | přečteno: 1424x
  • Další články autora

Martin Adámek

Mohlo se volit, koho se chtělo

Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.

13.1.2018 v 15:22 | Karma: 9,56 | Přečteno: 739x | Politika

Martin Adámek

Běžte k volbám. A volte, koho chcete.

Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:

11.1.2018 v 7:00 | Karma: 14,66 | Přečteno: 612x | Diskuse | Politika

Martin Adámek

Víra, náboženství a církve

Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.

10.7.2013 v 7:22 | Karma: 15,30 | Přečteno: 715x | Diskuse | Společnost

Martin Adámek

Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?

Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...

26.1.2013 v 14:48 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1066x | Diskuse | Ostatní

Martin Adámek

Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.

Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.

12.5.2012 v 14:14 | Karma: 14,88 | Přečteno: 882x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Trump se vrátí do Bílého domu. Urval klíčové státy, prohlásil se vítězem

5. listopadu 2024,  aktualizováno  6.11 11:49

Sledujeme online Donald Trump zvítězil v amerických prezidentských volbách. Získal klíčovou Pensylvánii, jeho...

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

6. listopadu 2024  14:46

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství...

Čeká nás zlatá éra Ameriky, uzavřeme hranice, slíbil Trump ve vítězné řeči

6. listopadu 2024  7:55,  aktualizováno  8:55

Výsledek amerických prezidentských voleb je dosud největším politickým vítězstvím. Za jásotu svých...

Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády

3. listopadu 2024

Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...

V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod

31. října 2024  12:09,  aktualizováno  16:02

V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...

Obědy zdražily na 200 korun. Češi začali vynechávat polévku i nápoj

8. listopadu 2024

Premium Cena oběda v českých restauracích se už těsně přiblížila dvěma stům korun. Podle údajů společnosti...

Česko by mělo dohnat svět v angličtině, učme ji od první třídy, říká ministr Bek

8. listopadu 2024

Premium Všichni prvňáčci, kteří nastoupí do školy za tři roky, by se měli učit povinně anglicky. Ministr...

VIDEO: Japonsko plánuje silnici budoucnosti. Zboží po ní bude plynout samo

8. listopadu 2024

Protože v Japonsku přetrvává nedostatek řidičů pro doručování zásilek, tamní úřady přišly s...

ANALÝZA: Svět (a Ukrajina) podle Donalda Trumpa. Je to jinak než nálepky

8. listopadu 2024

Premium Joe Biden za dobu svého prezidentství zkazil, co mohl, ale příchod Donalda Trumpa je přesto brán...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3063x
Martin Adámek, Náchod

Programátor, učitel, cestovatel